Rolex replica

3500 er mye for en fake uansett. Fatter ikke at folk vil gå rundt med slikt. Mye bedre å bruke pengene på en god Seiko eller lignende ekte vare enn asiatisk juggel.

Nå har jeg faktisk en fake Rolex selv :oops: . En "morsom" presang fra min far etter en Asia-tur rundt 1990. Selv den gang, før jeg ble virkelig interresert i klokker, synes jeg det bare var tragisk og latterlig å gå rundt med slikt. Klokken ble liggende i en skuff og ligger der enda. Jeg mener denne klokken og alle andre fake klokker er verdt fra ett til tre svingslag med sleggen og ikke en krone mer.

Hvis jeg husker riktig fra studietiden nå, så har en del asiatiske kulturer, ihvertfall innen for kunsten, hatt en litt annen oppfatning av det å kopiere enn det europere har. Det å etterligne mestere, ble sett på som en ære og en høyverdig handling imotsetning til vestlig kultur som ser på det som en ren uting. Kanskje er det derfor asiater kan pøse ut fake klokker uten moralske skrupler :(

Riktignok ikke en Rolex-replica, men nok et eksempel på at man må være forsiktige der ute.

Forfalskerne blir bare dyktigere og dyktigere! Denne hadde nok lurt meg om jeg hadde sett den live!:

http://www.youtube.com/watch?v=Sk4-PJ-Sg50

Det skal visst også sitte et ETA 2836-2 verk i denne og vanntett til 1000 meter :eek:
Visse sider selger visstnok klokker med forfalskede bokser og papirer også nå :evil:

HerrUr skrev:
3500 er mye for en fake uansett. Fatter ikke at folk vil gå rundt med slikt. Mye bedre å bruke pengene på en god Seiko eller lignende ekte vare enn asiatisk juggel.

+1

Rovers skrev:
Riktignok ikke en Rolex-replica, men nok et eksempel på at man må være forsiktige der ute.

Forfalskerne blir bare dyktigere og dyktigere! Denne hadde nok lurt meg om jeg hadde sett den live!:

http://www.youtube.com/watch?v=Sk4-PJ-Sg50

Det skal visst også sitte et ETA 2836-2 verk i denne og vanntett til 1000 meter :eek:
Visse sider selger visstnok klokker med forfalskede bokser og papirer også nå :evil:

Ikke bare ved kjøp skal man være forsiktig.
Leste en historie på Timezone hvor en amerikaner hadde vært på tur til Østen og levert inn Rolexen sin til en urmaker for å få tatt service på den. Han tenkte vel han skulle få gjort det billig, og det gjorde han sikkert også. En del år senere når det var tid for ny service viste det seg at det nå sto et ETA verk i klokken. Urmakeren i Østen hadde altså stjålet Rolex-verket og satt inn et ETA-verk i stedet. Så servicen I Østen ble ikke så billig likevel :?

Replica eller kopi...............
Hele greia blir bare for dumt, sier mye om de som kjøper disse også.
Re. Rolex kopi.
Har en ganske artig sak liggenede for kuriositetens del, selvsagt aldrig brukt den,
men en gammel Day-date quartz som bare viser dato og ikke dag.

Braute

Re: Rolex replica - ja, hva så?

Hva er det det sier om kjøpere av replikaer da?
Det kan jo hende man faktisk har en genuin interesse for replika-klokker... blandt enkelte er det jo en sport å få tak i den "beste" replikaen av en bestemt modell for så å modde denne på de områdene som avviker fra originalen.
Disse har jo egne forum for dette.
En replika kan dessuten være en fin måte å sjekke om modellen er verdt å kjøpe originalt, mht størrelse, vekt og x-faktor.

Man skal derimot aldri utgi enn replika for å være noe annet enn nettopp det.

Til slutt: Jeg er ennå ikke overbevist om at det er de som selger replikaklokker som står for den største "rip-off" når det kommer til stykke.
Eks. Panerai - noe stål, et manuelt opptrekk, en fancy kronebeskyttelse 40.000,- ++. Hadde det ikke vært for SLY hadde merket levd videre som noe obskurt.... hehe... hører jeg sablene?

Re: Rolex replica - ja, hva så?

Elkanah skrev:
Hva er det det sier om kjøpere av replikaer da?
Det kan jo hende man faktisk har en genuin interesse for replika-klokker... blandt enkelte er det jo en sport å få tak i den "beste" replikaen av en bestemt modell for så å modde denne på de områdene som avviker fra originalen.
Disse har jo egne forum for dette.
En replika kan dessuten være en fin måte å sjekke om modellen er verdt å kjøpe originalt, mht størrelse, vekt og x-faktor.

Man skal derimot aldri utgi enn replika for å være noe annet enn nettopp det.

Til slutt: Jeg er ennå ikke overbevist om at det er de som selger replikaklokker som står for den største "rip-off" når det kommer til stykke.
Eks. Panerai - noe stål, et manuelt opptrekk, en fancy kronebeskyttelse 40.000,- ++. Hadde det ikke vært for SLY hadde merket levd videre som noe obskurt.... hehe... hører jeg sablene?

Utrolig fasinerende at fake ting kan være det store.

Er det 12 år gamle gutter vi snakker om her så kan jeg jo forstå det, men er det voksne folk som er seriøst interresert så er det umulig for meg å fatte.
Hvis det er om å gjøre å få tak i den beste replikaen av en modell som skal ligne mest mulig ned i hver minste detalj utvendig på en orginal , så må det vel være mye bedre å prøve å få fatt i den ekte varen istedet? Hvem er det de prøver å lure, seg selv eller andre? Merkelig :roll:
Om man har to replica-klokker, den ene ligner bare litt, og den andre er nærmest identisk ned i hver minste detalj, så vil jo begge klokkene være akkurat like falske for det. Hvorfor prøve å etterligne en ekte når den aldri kan bli ekte?

Nå er det jo slik at alle fatter ikke alt, heldigvis... verden ville blitt kjedelig om alle tenkte likt? :)

Jeg vil heller vinkle det slik: Om det finnes en replika av en klokke til, ja la oss si som originalt koster Kr. 70.000,- og en 99% lik replika koster (da ser jeg bort ifra drivverket på innsiden) Kr. 1.700,-, hvorfor i huleste slenge 70 lapper på bordet? Bare for å ha den gode følelsen på innsiden? Argumentet med å kjøpe historien til produsenten, alle årene med utvikling av in-house drivverket, kvalitet osv... kjøper ikke helt det jeg. Ikke til den prisen.
Jeg vil påstå at det er vi, ja MEG selv inkludert, vi er de som har blitt "ripped off" av Rolex, IWC, Panerai, AP osv. når vi har lagt disse pengene på bordet.
Ser du ingen forskjell ER det ingen forskjell er det noe som heter.

Allikevel, hvorfor har jeg sånn dragning mot de EKTE klokkene? Jo fordi jeg er en snobb, som alle andre, penger er status og klokker er penger... men for 99,99 prosent av befolkningen som ikke gir beng i hva vi har på armen, de ser ikke forskjell på en halvgod replika og originalen engang, så hva er vitsen med å legge de 70 lappene på bordet da?

Det er bare å se på alle "flipperne" her og på andre forum. Vi taper jo som oftest latterlige summer hver gang det klør i kredittkortet og vi selger unna for å få oss noe nytt...

Bedre da med gode replikaer hvor tapet er atskillig mindre.... eller?

Jaja... får sette meg ned og pusse litt på samlingen... ;)

Elkanah: Jeg ser poenget ditt, men fake er fake uansett. Hvis folk ikke er villig til å betale for ekte vare, synes jeg det er greit å kjøpe en homage-klokke. Jeg har noen homeage-klokker av bra kvalitet. Solid bygget med ETA-verk. Dersom homeage skulle vært ulovlige, hadde det vært betraktelig lite klokke-produsenter.
Men fake er OFF-LIMIT. En grunn til de er ulovlige.

Sponon: Jeg er også enig at homage klokker er ok. Også sant som du sier at det ikke hadde vært mange produsenter om homage hadde vært ulovlig, Steinhart anyone?

Forøvrig er det ikke ulovlig med import av replika klokker til norge, så lenge de er til eget bruk og du tar de inn i små kvanta av gangen. Dette har jeg skrevet her inne før engang. Har to bekjente som er tollere og de fortalte meg det.
Har i perioder handlet replikaer av høy kvalitet eksteriørt og har aldri blitt "tatt" på de i tollen.

Jeg er fan av Steinhart, og Debaufre. Der får du value. Steinhart lanserer nye klokker nesten hver mnd. i limited edition. Riktignok ikke nytt design, somregel nav-b med andre urskiver, visere o.l.
Debaufre har ikke kommet med noe nytt på en stund. Kanskje fordi mr. Triton (som har designet triton, csar, marine timer, le mans) jobber kun med Steinhart nå.

Men hvor går grensen mellom org. og homage? Dette har ikke noe med topic å gjøre, men det er også et hett tema. Mr. Triton sa på WUS at han ikke hadde Bell & Ross i tankene da han designet Csar, men likheten er jo skremmelig stor.

Elkanah skrev:
Nå er det jo slik at alle fatter ikke alt, heldigvis... verden ville blitt kjedelig om alle tenkte likt? :)

Jeg vil heller vinkle det slik: Om det finnes en replika av en klokke til, ja la oss si som originalt koster Kr. 70.000,- og en 99% lik replika koster (da ser jeg bort ifra drivverket på innsiden) Kr. 1.700,-, hvorfor i huleste slenge 70 lapper på bordet? Bare for å ha den gode følelsen på innsiden? Argumentet med å kjøpe historien til produsenten, alle årene med utvikling av in-house drivverket, kvalitet osv... kjøper ikke helt det jeg. Ikke til den prisen.
Jeg vil påstå at det er vi, ja MEG selv inkludert, vi er de som har blitt "ripped off" av Rolex, IWC, Panerai, AP osv. når vi har lagt disse pengene på bordet.

Allikevel, hvorfor har jeg sånn dragning mot de EKTE klokkene? Jo fordi jeg er en snobb, som alle andre, penger er status og klokker er penger... men for 99,99 prosent av befolkningen som ikke gir beng i hva vi har på armen, de ser ikke forskjell på en halvgod replika og originalen engang, så hva er vitsen med å legge de 70 lappene på bordet da?

Det er bare å se på alle "flipperne" her og på andre forum. Vi taper jo som oftest latterlige summer hver gang det klør i kredittkortet og vi selger unna for å få oss noe nytt...

Hehe, spørsmålet blir vel hva som er dummest: Å bruke 70 000 på en ekte Rolex, eller 1000 på en fake Rolex og så late som den koster 70 000. For meg blir det siste enda dummere.

Jeg vil si det slik: Har du jobbet og spart i lengre tid for kunne kjøpe en klokke til 70 000 så gir den klokken en helt annen følelse, og en helt annen glede enn en fake gjør. For denne hobbyen har vel tross alt veldig lite med det rasjonelle å gjøre. Og hvis du kjøper fake Rolex-klokker i håp om å imponere naboen, så er det vel kanskje ikke klokker du først og fremst er interessert i, eller hva?

Fornuftsmessig så er det jo klart at jeg er et kålhode som er villig til å bruke masse penger på sagnomsuste klokkemerker jeg overhodet ikke trenger, den saken er jo grei :mrgreen: .

HerrUr skrev:
Elkanah skrev:

Hehe, spørsmålet blir vel hva som er dummest: Å bruke 70 000 på en ekte Rolex, eller 1000 på en fake Rolex og så late som den koster 70 000. For meg blir det siste enda dummere.

Jeg vil si det slik: Har du jobbet og spart i lengre tid for kunne kjøpe en klokke til 70 000 så gir den klokken en helt annen følelse, og en helt annen glede enn en fake gjør. For denne hobbyen har vel tross alt veldig lite med det rasjonelle å gjøre. Og hvis du kjøper fake Rolex-klokker i håp om å imponere naboen, så er det vel kanskje ikke klokker du først og fremst er interessert i, eller hva?

Fornuftsmessig så er det jo klart at jeg er et kålhode som er villig til å bruke masse penger på sagnomsuste klokkemerker jeg overhodet ikke trenger, den saken er jo grei :mrgreen: .

ENIG :D

Og hva med samvittigheten når man vet at replikaene produseres ulovlig i Kina av bla barn som jobber 16 timer om dagen.....

Tja... blir samvittigheten bedre av å gå med klær som etter all sannsynlighet er produsert av søstre og brødre til de som setter sammen klokkene?
Vet heller ikke om samvittigheten i det hele tatt er til stede når pengene vi bruker (på opptill FLERE klokker) kunne brødfødt hele landsbyer i den 3 verden i årevis.

På sannhetens dag blir vi kanskje nødt til å svare for denne ødslingen....