Innlevering av selvangivelsen, mener du?Elkanah skrev:På sannhetens dag blir vi kanskje nødt til å svare for denne ødslingen....
Innlevering av selvangivelsen, mener du?Elkanah skrev:På sannhetens dag blir vi kanskje nødt til å svare for denne ødslingen....
Elkanah skrev:Jeg vil heller vinkle det slik: Om det finnes en replika av en klokke til, ja la oss si som originalt koster Kr. 70.000,- og en 99% lik replika koster (da ser jeg bort ifra drivverket på innsiden) Kr. 1.700,-, hvorfor i huleste slenge 70 lapper på bordet?
)
Elkanah skrev:Ser du ingen forskjell ER det ingen forskjell er det noe som heter.
Elkanah skrev:Forøvrig er det ikke ulovlig med import av replika klokker til norge, så lenge de er til eget bruk og du tar de inn i små kvanta av gangen. Dette har jeg skrevet her inne før engang. Har to bekjente som er tollere og de fortalte meg det.
Har i perioder handlet replikaer av høy kvalitet eksteriørt og har aldri blitt "tatt" på de i tollen.
Elkanah skrev:Det kan jo hende man faktisk har en genuin interesse for replika-klokker... blandt enkelte er det jo en sport å få tak i den "beste" replikaen av en bestemt modell for så å modde denne på de områdene som avviker fra originalen.
Elkanah skrev:En replika kan dessuten være en fin måte å sjekke om modellen er verdt å kjøpe originalt, mht størrelse, vekt og x-faktor.
Elkanah skrev:Tja... blir samvittigheten bedre av å gå med klær som etter all sannsynlighet er produsert av søstre og brødre til de som setter sammen klokkene?
Vet heller ikke om samvittigheten i det hele tatt er til stede når pengene vi bruker (på opptill FLERE klokker) kunne brødfødt hele landsbyer i den 3 verden i årevis.
På sannhetens dag blir vi kanskje nødt til å svare for denne ødslingen....
HerrUr skrev:Uenig med Anders, synes ikke det er riktig at en person her inne skal fortelle andre hva som er interessant eller ikke interessant å diskutere.
HerrUr skrev:Uenig med Elkanah på de fleste punkt, men synes det var veldig spennende å lese meningene til en mann som tydeligvis er godt inne i replikaverden. Man skal ha litt baller for å for å gi utrykk for slike meninger på et forum som dette
Anders skrev:Replikaverden? Jeg er godt inne i "350-kroners modellfly fra Toys-r-us"-verden, men jeg skriver ikke om det på Pilotforum.no ...
:roll: Ikke verdt å komme med innvendinger, med tanke på hvem som egentlig handler...:Elkanah skrev:Jeg har handlet replika-klokker av "høy" kvalitet i like mange år som jeg har handlet originaler, ofte for å kjenne på følelsen over noe tid før jeg har lagt pengene på bordet for originalen. Dette kommer jeg til å fortsette med.
Hopalong skrev:Veldig mye fornuftig.
Elkanah skrev:Og JA, det å fremstille en replika er ulovlig, ingen tvil, men det er IKKE ulovlig å KJØPE en replika-klokke til EGET bruk i NORGE. At det er ulovlig i Italia betyr ikke at det er ulovlig her.
Anders skrev:HerrUr skrev:Uenig med Anders, synes ikke det er riktig at en person her inne skal fortelle andre hva som er interessant eller ikke interessant å diskutere.
Helt enig, på alle områder untatt fakes. Jeg er ikke engang imot at folk går med fakes, jeg bare synes det er så driiiitkjedelig å diskuterere, med de samme gamle argumentene om og om igjen. Jeg forteller heller ingen andre hva de skal synes er interessant å diskutere, men det er vel lov å kommentere hva man synes om en tråd?
HerrUr skrev:Uenig med Elkanah på de fleste punkt, men synes det var veldig spennende å lese meningene til en mann som tydeligvis er godt inne i replikaverden. Man skal ha litt baller for å for å gi utrykk for slike meninger på et forum som dette
Replikaverden? Jeg er godt inne i "350-kroners modellfly fra Toys-r-us"-verden, men jeg skriver ikke om det på Pilotforum.no ...
Elkanah skrev:Jeg sammeligner dette med å laste ned en film fra nettet før du bestemmer deg for å kjøpe originalen, f.eks. på dvd. Jeg snakker da ikke om såkalte "cam" versjoner, men DVDscreenere. Analogien funker godt den.
Elkanah skrev:Noe annet mener jeg er moralsk forkastelig.
Elkanah skrev:Helt ok med uenighet, men please... ikke fornærm min intelligens ved å kalle meg eller mine interesser for dumme.... da kan det hende jeg må trekke deg for DUMSTOLEN...