Rolex replica

fake.jpg

Gjeeeeeesp ;) :D Vi burde ha en sticky med alle replica/fake/hommage-argumentene for og imot man kan tenke seg, så slipper vi diskutere det :mrgreen:

Det er derimot alltid interessant med info om hvordan spotte en fake, der kan man aldri få for mye info. La oss heller konsentrere oss om det.

Enig i det siste Anders :D ! For min del tror jeg at jeg aldri har sett en klokke hvor jeg har vært i særlig tvil om den er ekte eller ikke. De kopiene jeg har sett har stort sett vært skrot, og trenger ikke mer enn granskes på et par meters avstand for å stille riktig diagnose. Hvis du først har hatt en ekte, f.eks Rolex, så skal det veldig mye til for å la deg lure av en fake. Skjønner at det imidlertid finnes en "high-end" kopi verden der ute også. :D

Tror uansett at en god tommelfingerregel er: "dersom du er i tvil om en klokke er fake, så er den som regel nettopp dét". Ekte klokker har en eller annen overall feeling som man merker med en gang 8) .

Elkanah skrev:
Jeg vil heller vinkle det slik: Om det finnes en replika av en klokke til, ja la oss si som originalt koster Kr. 70.000,- og en 99% lik replika koster (da ser jeg bort ifra drivverket på innsiden) Kr. 1.700,-, hvorfor i huleste slenge 70 lapper på bordet?
)

Øhh…fordi kjøp av piratkopien er ulovlig, umoralsk, bidrar til å holde i live internasjonal kriminalitet og undergraver det økonomisk systemet som har gjort det mulig for deg å gjøre et slikt valg? Mener du dette alvorlig? Det er ikke første gang jeg har hørt urprodusentenes overprising av produktene sine som argument for piratkopiering. Argumentet er så lite imponerende at det ville vært komisk, dersom det ikke hadde vært så utbredt – både for piratkopiering av fysiske gjenstander og av åndsverk. Det vitner om grunnleggende mangler i det norske skoleverket når presumptivt voksne mennesker har så lite kunnskap om elementær økonomi, juss og moral.

Elkanah skrev:
Ser du ingen forskjell ER det ingen forskjell er det noe som heter.

Kopiens kvalitet endrer ikke på det faktum at den er ulovlig. Selv man skulle kunne lage kopierte Rolexer som var dobbelt så gode som originalene ville det vært like dumt og ulovlig å kjøpe dem.

Elkanah skrev:
Forøvrig er det ikke ulovlig med import av replika klokker til norge, så lenge de er til eget bruk og du tar de inn i små kvanta av gangen. Dette har jeg skrevet her inne før engang. Har to bekjente som er tollere og de fortalte meg det.
Har i perioder handlet replikaer av høy kvalitet eksteriørt og har aldri blitt "tatt" på de i tollen.

Det er det reneste vrøvl. Det er sikkert riktig at tollere bryr seg lite om det de oppfatter som mindre lovovertredelser, men det betyr ikke at det er lovlig. Det at du har gått gjennom tollen med piratkopierte produkter er ikke noe bevis for annet enn at tollerne er mer opptatt av andre typer innførsler. Det sier forøvrig mye om deg at risikoen for å bli tatt brukes som argument for å kjøpe piratkopier.

Elkanah skrev:
Det kan jo hende man faktisk har en genuin interesse for replika-klokker... blandt enkelte er det jo en sport å få tak i den "beste" replikaen av en bestemt modell for så å modde denne på de områdene som avviker fra originalen.

Så – hvis jeg forstår deg riktig – det at det finnes mennesker som er genuint interessert i ulovlige varer er et argument for å kjøpe slike?

Elkanah skrev:
En replika kan dessuten være en fin måte å sjekke om modellen er verdt å kjøpe originalt, mht størrelse, vekt og x-faktor.

Sikkert – for dem som synes det er vanskelig å prøve klokker hos urmakeren. Men det blir verken mer lovlig eller mer riktig av den grunn.

Det finnes endeløst med lovlige varianter av ”hommage”-klokker som omsettes innenfor den ”hvite” økonomien.

Elkanah skrev:
Tja... blir samvittigheten bedre av å gå med klær som etter all sannsynlighet er produsert av søstre og brødre til de som setter sammen klokkene?
Vet heller ikke om samvittigheten i det hele tatt er til stede når pengene vi bruker (på opptill FLERE klokker) kunne brødfødt hele landsbyer i den 3 verden i årevis.

På sannhetens dag blir vi kanskje nødt til å svare for denne ødslingen....

Helt enig. Det vanvittige forbruket i Vesten kommer til å slå tilbake på oss selv. Men dersom vi skal ha noe håp om et økonomisk system med reguleringer som sikrer klodens fremtid, trenger vi færrest mulig tullinger som spytter pengene sine inn i den kriminelle økonomien fordi de synes noen produkter er for dyre.

Enig med ArthurF, engasjement er bra!

Uenig med Anders, synes ikke det er riktig at en person her inne skal fortelle andre hva som er interessant eller ikke interessant å diskutere.

Uenig med Elkanah på de fleste punkt, men synes det var veldig spennende å lese meningene til en mann som tydeligvis er godt inne i replikaverden. Man skal ha litt baller for å for å gi utrykk for slike meninger på et forum som dette :mrgreen:

Jeg leser Hoplangs karakteristikk av meg og må medgi at jeg humrer litt... særlig fordi min jobb FAKTISK består av mye juss og økonomi. I tillegg er jeg også musiker.... eh... sant, bare sjekk hjemmesiden min.
Regner meg selv som ganske glup og ikke så rent lite kunnskapsrik. ( skrivefeil pga inntasting fra hoften bes overses... :) )

Jeg har gjennom mange år nå samlet en ganske kul samling med en del ORIGINALE klokker jeg liker godt, senest en Doxa sub1000t Sharkhunter jeg laget en "pakkeåpning" på her for noen uker siden. Jeg har (som så mange andre her) kjøpt og solgt Omegaer, IWC'er og en rekke andre merker og digger faktisk feeligen av å ha en original på armen like mye som noen andre.

Allikevel, jeg har på samme tid en stor interesse for replika-klokker og da "high-end" replikaer. Mange av mine argumenter beskriver jeg i de andre innleggene mine i tråden over her og selv om jeg spissformulerer en god del (som kjennetegner min personlighet) MENER jeg faktisk alt jeg skriver.
Om noen blir støtt, usikre eller sinte bryr jeg meg mindre om. Det er jeg vant til fra jobben uansett.

Jeg har handlet replika-klokker av "høy" kvalitet i like mange år som jeg har handlet originaler, ofte for å kjenne på følelsen over noe tid før jeg har lagt pengene på bordet for originalen. Dette kommer jeg til å fortsette med.
Jeg sammeligner dette med å laste ned en film fra nettet før du bestemmer deg for å kjøpe originalen, f.eks. på dvd. Jeg snakker da ikke om såkalte "cam" versjoner, men DVDscreenere. Analogien funker godt den. Om replikaen gir meg god-følelsen. handler jeg originalen. Originalen kan det hende jeg selger senere, men selger jeg replikaen er det naturligvis som en replika. Noe annet mener jeg er moralsk forkastelig.

Og JA, det å fremstille en replika er ulovlig, ingen tvil, men det er IKKE ulovlig å KJØPE en replika-klokke til EGET bruk i NORGE. At det er ulovlig i Italia betyr ikke at det er ulovlig her.

Helt ok med uenighet, men please... ikke fornærm min intelligens ved å kalle meg eller mine interesser for dumme.... da kan det hende jeg må trekke deg for DUMSTOLEN... :)

Best wishes....

Espen Kraft / Elkanah

HerrUr skrev:
Uenig med Anders, synes ikke det er riktig at en person her inne skal fortelle andre hva som er interessant eller ikke interessant å diskutere.

Helt enig, på alle områder untatt fakes. Jeg er ikke engang imot at folk går med fakes, jeg bare synes det er så driiiitkjedelig å diskuterere, med de samme gamle argumentene om og om igjen. Jeg forteller heller ingen andre hva de skal synes er interessant å diskutere, men det er vel lov å kommentere hva man synes om en tråd?

HerrUr skrev:
Uenig med Elkanah på de fleste punkt, men synes det var veldig spennende å lese meningene til en mann som tydeligvis er godt inne i replikaverden. Man skal ha litt baller for å for å gi utrykk for slike meninger på et forum som dette :mrgreen:

Replikaverden? Jeg er godt inne i "350-kroners modellfly fra Toys-r-us"-verden, men jeg skriver ikke om det på Pilotforum.no ...

Da blir dette svar nr. 32
Tror nok mange her hvertfall er enige i at Elkanah er flink til å provosere. :)
Og at denne diskusjonen ikke fører til noe som helst.

Forundrer meg at så mange gidder å bruke så mye tid på å diskutere Replica/fake/søppel.....

Anders skrev:
Replikaverden? Jeg er godt inne i "350-kroners modellfly fra Toys-r-us"-verden, men jeg skriver ikke om det på Pilotforum.no ...
:D :D :D :D
Elkanah skrev:
Jeg har handlet replika-klokker av "høy" kvalitet i like mange år som jeg har handlet originaler, ofte for å kjenne på følelsen over noe tid før jeg har lagt pengene på bordet for originalen. Dette kommer jeg til å fortsette med.
:roll: Ikke verdt å komme med innvendinger, med tanke på hvem som egentlig handler...:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elkanah

Hopalong skrev:
Veldig mye fornuftig.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å skrive et flammende innlegg i denne debatten, men så har Hopalong skrevet omtrent det samme som jeg mener, med mer gjennomtenkte argumenter i tillegg.

+1 som de sier.

Elkanah skrev:
Og JA, det å fremstille en replika er ulovlig, ingen tvil, men det er IKKE ulovlig å KJØPE en replika-klokke til EGET bruk i NORGE. At det er ulovlig i Italia betyr ikke at det er ulovlig her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 696262.ece

Det er ikke ulovlig å kjøpe piratprodukter i Norge, men innførsel er altså ulovlig, og den loven gjelder vel også for privatpersoner som har handlet en veske eller et ur i utlandet.

http://www.vogtwiig.no/nyheter.aspx?lan ... 018&id=351

Anders skrev:
HerrUr skrev:

Helt enig, på alle områder untatt fakes. Jeg er ikke engang imot at folk går med fakes, jeg bare synes det er så driiiitkjedelig å diskuterere, med de samme gamle argumentene om og om igjen. Jeg forteller heller ingen andre hva de skal synes er interessant å diskutere, men det er vel lov å kommentere hva man synes om en tråd?

HerrUr skrev:

Vel, dette er første gang jeg diskuterer fakes, så for meg er argumentene nye.
Ellers hvis det er en tråd jeg synes er kjedelig så lar jeg rett og slett bare være å lese tråden. Når det gjelder Replikaverden så synes jeg det var veldig interessant å høre hvorfor noen i det hele tatt kan være opptatt av dette, siden det er så fullstendig fjernt fra meg. Jeg trodde det bare var fjortiser og turister som rotet seg bort i fakes, men det finnes jo seriøst interesserte. Men jeg mener jo selvfølgelig ikke at fake-temaet bør dominere dette forumet.
Nå skal jeg gi meg Anders, jeg vil jo ikke at den største bidragsyteren til Tidssonen i antall innlegg skal dø av kjedsomhet :mrgreen:

Elkanah skrev:
Jeg sammeligner dette med å laste ned en film fra nettet før du bestemmer deg for å kjøpe originalen, f.eks. på dvd. Jeg snakker da ikke om såkalte "cam" versjoner, men DVDscreenere. Analogien funker godt den.

Ja den fungerer utmerket. At en som kjøper piratkopierte produkter også laster ned ulovlig fra nettet er ikke overraskende.

Elkanah skrev:
Noe annet mener jeg er moralsk forkastelig.

Du har nettopp erkjent at du forstår de økonomiske virkninger kjøp av piratprodukter medfører, men at du på tross av dette vil fortsette å kjøpe slike i fremtiden. Du har også erkjent at du laster ned filmer fra nettet, og jeg får anta at en glup person forstår også hva dette innebærer. Og så føler du deg berettiget til å gi leksjoner om moral?

Elkanah skrev:
Helt ok med uenighet, men please... ikke fornærm min intelligens ved å kalle meg eller mine interesser for dumme.... da kan det hende jeg må trekke deg for DUMSTOLEN... :)

Din intelligens har jeg ingen grunn til å mene noe om. Men handlingene dine er både dumme, ulovlige, umoralske, egoistiske og skadelige for både produsenter, lovlydige forbrukere og økonomien som helhet. For begrense skadevirkningene av piratkopiprodukter arbeides over hele verden med kontrollregimer som vil forvanske og fordyre internasjonal handel – noe som går ut over oss alle. På grunn av slike som deg kommer friheten på internettet de nærmeste årene til å bli vesentlig innskrenket. Bruk av nettet vil trolig bli vesentlig mer kostbart, eller vesentlig mer kontrollert – eller sannsynligvis en kombinasjon av begge deler. Glup og kunnskapsrik som du er, er du selvsagt kjent med dette. Dersom handlingene dine kunne forklares med uvitenhet kunne de i en viss grad aksepteres. Du bare velger å ikke bry deg. Det er betraktelig mye verre.

Edit: Skriveleif

Det finnes utallige it-sjefer som idag kjøper lisenser til programmer de engang lastet ned fra nett eller kompisers servere, av den enkle grunn at det er disse programmene de lærte seg og som de vet er det beste på markedet for dem.
Det er som oftest produsentene selv som lekker nye versjoner på nett. Ren markedsføring. De benkter dette selvsagt, men som en av topplederne i Microsoft en gang sa: Om de skal laste ned piratkopier, skal det ihvertfall være et Microsoft-produkt....

Rolex, det mest kopierte merket av alle med over 1000 ulike replikamodeller, vil selvsagt ikke offisielt innrømme det, men de føler seg smigret over at de er det mest kopierte merket. Det bare ØKER til deres status.

Nei, alle får selv vurdere sine handlinger og ikke sette seg høyere enn sin neste.... forøvrig, tenk på at den jeansbuksa du går med startet sitt liv på en topp designeres tegnebrett. Deretter ble den laget og solgt til en pris av kanskje Kr. 5000,- så ble stilen kopiert av utallige småfabrikanter og til slutt ender den opp hos H & M til "bare" Kr. 399,- fordi designet ikke har kostet dem noe og produksjonen blir fremstilt av slåtte, pinte og sulteforede småbarn i Burma til en pris av 2 kr,-. Den fortjenesten er vel omtrent lik den våre kjære klokkeprodusenter får av oss fordi vi som marked er villig til å betale 40.000,- for noe stål, glass og et manuelt opptrekksverk (Panerai?)... hvorfor ta 5 lapper når noen er villig til å betale 40? (Gordon Gekko)

- This world is a will to power and nothing besides

Jeg skulle gjerne hatt ”Madonna” hengende på veggen, men originalen er utilgjengelig både fysisk og kostnadsmessig, selv en original litografi håndsignert av Munch koster en mindre formue og markedet er fullt av forfalskninger. Men jeg kunne aldri tenke meg å ha en forfalskning av Munch på veggen. Derimot har jeg kjøpt original kunst fra lokale kunstnere, ikke noe veldig dyrt, men bilder som jeg setter pris på og som jeg trives med.

Original klokke til 70000 eller en fake til 1700? Jeg ville kjøpt en original Seiko til 1700 og brukt klokken med stolthet.

Å sammenligne klær produsert i asia av billig arbeidskraft, med ur produsert av fagutdannede personer med tariffestet lønn i et høykostland blir litt søkt etter min mening.

Det er forøvrig helt andre faktorer som virker inn på hva fortjenesten blir ved salg av luksusprodukter i forhold til vanlig tekstilprodukter. Prissetting av disse produktene baserer seg på totalt forskjellige grunntanker.