- Medlem
- 20. mars 2011
Rolex Submariner 1680 fra 1979.
Jeg kjøpte i går min Rolex nr 2, en artig godbit av en klokke, og trenger litt hjelp og innspill på hva jeg bør gjøre med denne.
Klokken ble kjøpt av selger, på Bjerke Karl Johann i 1980. Dette er en nærmest fullstendig original 1680, med unntak av krone og pakning. Glass kan også ha blitt byttet, men alt annet er originalt fra kjøpsdato. Dette inkluderer også alt dere ser på bildet, og til og med katalogene han tittet i før kjøpet. Fantastisk. Det er ikke byttet visere eller tritium, skiven er perfekt og bezel er original, men uten perle.
Eieren har hatt jevnlig service på Bjerke som kjennetegnes av klassisk pusset kasse (dessverre), og uret fungerer meget godt.
Klokken bærer dessuten preg av å være skikkelig brukt. Jeg ble fortalt at klokken hadde vært med verden rundt på diverse jakturer, og har på sin måte en herlig patina, som jeg personlig sjelden ser på en eldre submariner.
Lenken er fantastisk utslitt, og kan ikke brukes. Den har slitt på kassen, og har til og med blitt reparert av en venn av eier. Jeg synes den er ganske morsom, og jeg skal ta godt vare på denne for samleverdi.
Jeg har en del personlige preferanser på hvordan man bør behandle en slik klokke, men er interessert i innspill.
Spørsmål 1: Jeg må ha en annen lenke. Nato eller skinn, eller kan noen selge meg en submariner lenke. Ny er jo ikke så billig, eller?
Spørsmål 2: Pusse kasse og glass? Mange er jo glad i kasse som er strøken, og polering eller bytte av plexiglass er jo populært. Hva mener TS? Skiven er perfekt, og viserne har ikke rust....
Jeg kan legge til at jeg har en Pepsi GMT 1675 fra 1970. Den har upusset strøken kasse, så en røff Sub kan være et bra supplement..... eller?
Redigert: