Mulig jeg tenner en liten brannfakkel i tråden nå.
Jeg synes Rolex, med sine stadige prisøkninger de siste årene, har skapt en viss dissonans mellom prisklassen de vil operere i og deres egne modellers historiske DNA som luksuriøse - men tilgjengelige - tool-watches. De har for lengst landet med begge føttene godt plantet i en prisklasse hvor klokker er
ren luksusvare, med nye konkurrenter som Audemars Piquet. Med historiske modellnavn som Explorer, Submariner, Sea-Dweller og Daytona - navn med tilknytning til røff aktivitet fra en svunnen tid hvor klokkene faktisk ble brukt som verktøy - så blir det noe litt schizofrent over prislappen disse klokkene bærer i dag. Det blir litt tullete å se reklamebilder av en fjellklatrer som klatrer opp steinrøyser når klokken han bærer på armen koster det samme som en liten bil. Om noen få år vil nok en Explorer koste opp mot 100,000kr, om ikke ytre faktorer gjør at de må roe seg ned.
Det er godt mulig jeg bare er gretten fordi en historisk klokkeprodusent, med noen av de mest ikoniske designene klokkeverdenen har sett, nå beveger seg til en prisklasse jeg ikke er komfortabel med. Men med den sterke merkevaren de har bygget opp, hvor navnet Rolex for lengst har blitt synonymt med "luksus" og ikke "pålitelige tool-watches for spesielt interesserte", så gir dette helt sikkert perfekt mening fra et markedsførings-perspektiv. Men, jeg likte dem rett og slett bedre da jeg kunne svippe innom Lervik Ur og på dagen kjøpe en av deres mest ikoniske klokker - en Submariner 14060m - for "bare" 37,000kr.
Det var 5 år siden...