...
Tråder som denne får meg nemlig til å tenke at (noen) forhandlere inkluderer denne typen salg "ut bakdøren" i tidsestimatet de gir for ventelistene. Noen tanker om det?
Hva skulle de evt. ha tjent på dette? Det må jo være i AD sin interesse å ha fornøyde kunder her hjemme, fremfor å «sende» klokkene ut av landet?
Godt spørsmål.
Slik jeg forstår det, så er det fordi de blir kvitt tungsolgte modeller i samme slengen. Gråmarkedforhandlerne og re-sellerne har kjøpekraft nok til å foreta store bulk-bestillinger, og kjøper tungsolgte modeller i edelt metall og noen kvinneklokker sammen med de mer ettertraktede sportsmodellene. Det er nok vanskelig å motstå fristelsen når en slik forespørsel kommer inn, og salget er jo til en privatperson og sådan helt legitimt. Men de blir som en VIP-kunde av rang da de gjerne kjøper for millioner av gangen. Det eneste er altså at folkene som sitter på venteliste ikke er klar over at forhandlerne faktisk mottar forsendelser av klokkene de sitter på liste for - og selger dem igjen - uten at køen reduseres.
Om dette gjøres av norske forhandlere vet jeg selvsagt ikke. Men at det foregår rundt om i Europa og resten av verden er det ikke mye tvil om. Etter hva jeg leser er det slik at gråmarkedforhandlerne og re-sellerne opparbeider seg et massivt kontaktnettverk med forhandlere over hele verden som de kjøper fra.
Jeg håper at ingen norske AD gjør slikt. Helt ærlig tror jeg ikke at de gjør det heller.
Risikoen er stor. Mister de Rolex, forsvinner mye av grunnlaget for virksomheten. Rolex har mange øyne der ute, og helt sikkert ganske god kontroll på slik virksomhet. De kan jo også besøke gråmarkedsforhandlerne, og se om det er noen AD som går igjen.
Ifølge en kilde, så er nettopp dette noe av grunnen til at man nå fjerner plast og ytterpapp i butikken før overlevering, samt setter kjøpers navn i garantikortet.
Selvutnevnte rolexeksperter har jo dukket opp som paddehatter siste årene, så det er vel kanskje ikke så overraskende.En av tingene som nok er smurt på tykt for dramatisk effekt i historien er dette med journalisten som brakte tilbake en såkalt "high-end" kopi fra Shenzhen som det tok ‘eksperter’ fem timer å identifisere.
Bare tull, selvsagt. De kan ihvertfall ikke ha vært mye til eksperter, eller vært kjent med hva man skal se etter. Selv dagens beste replicasøppel lar seg identifisere utifra bilder med så-som-så oppløsning om man vet hva man skal se etter. Og det er før man i det hele tatt ser på urverket, som alltid er en dead giveaway. Det kan selvsagt ha vært en franken med bla. ekte urverk. Men ingen out-of-box kopi.
Falskmakerne besitter ikke trolldom. De klarer ikke å få et 500-1000$ produkt som en eller annen gnom har spyttpusset til å fremstå som et 10,000$ produkt. Nivået på finishen og toleransene i utførelsen er i beste fall på nivå med Halios, Helson og andre produsenter som benytter kinesiske fabrikker. De kan i høyden narre en noldus som ikke har kjennskap til den ekte varen, men selv her vil nok de fleste med en IQ over 85 begynne å lure etter noen dager.
Etter snart et år med en BLNR på lanken har trangen etter jubilee kommet sigende.
Problemet er at det har også lysten på en datejust 36, fortrinnsmessig en 126234.
Dersom jeg går til innkjøp av en datejust, vil jeg da kunne bytte over jubileelenken til en gmt?
@Loevhagen - er det ikke Super Jubilee 63600 som står på 36 mm DJ’s som brukes på GMT? Andre end links?Virker det for godt til å være sant, er det ofte det!
Velger likevel å leve litt i håpet, slik jeg har skjønt er begge 20m .