Litt aritmetikk.
Sveitsisk eksport av armbåndsur kan sees på slik i fordeling av produksjon:
- Asia ca. 50%
- Europa ca. 30%
- Amerika ca. 20%
- Afrika <1%
Hvis man antar Rolex lager 800.000 armbåndsur per annum, og man samtidig har en sterk tro på at DJ, DD, OP, YM, SD og slikt utgjør brorparten (80%) av produksjonen, så kan man - uten å ta heeeeelt feil - si at resterende fordeler seg på:
- Submariners
- GMT Masters II
Da betyr det at 80.000 Submariners og 80.000 GMT-Master II skal fordeles rundt kloden. Fordelingen blir da slik:
- Asia 40.000 Submariners og like mange GMT Master II per kalenderår
- Europa 24.000 stk av hver modell
- Amerika 16.000 av hver modell
Vi vet også at SS-utgaver utgjør en brøkdel av disse, så hver geografisk del får selvsagt enda færre SS-utgaver. Men, la oss for enkelthetsskyld si alle er i stål og ser man på folketallet i hver del, så er dette:
- Asia ca. 4.500.000.000 mennesker
- Europa 800.000.000 mennesker
- Amerika 1.000.000.000 mennesker
Det betyr at for hver boksny SS Submariner i Asia så er det mange flere enn 60.000 potensielle kjøpere. I Europa så skal man fordele langt færre enn 24.000 Submariners til 40 land. Det er i snitt 600 Submariners pr. land.
Ikke rart det blir ventelister av slikt - og hvorfor skulle prisene gå ned.