Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Jeg prøvde å komme tilbake til Tidssonen etter en ubehagelig opplevelse med trusler om juling fra et medlem for par år siden.

Foreslår du tar det i en annen tråd dersom du har kommentarer og innspill om forumet generelt. Håper du ikke tolket utspillet mitt som rettet mot deg.

Foreslår du tar det i en annen tråd dersom du har kommentarer og innspill om forumet generelt. Håper du ikke tolket utspillet mitt som rettet mot deg.
Det var det.

Redigert av en moderator:
Ærlig talt, jeg husker første gang du kom slengende inn hit med alt annet enn normal folkeskikk. Ovenfra og ned holdning med god høydeforskjell og tydeligvis alt for hårsår til å tåle at noen arresterer deg på det. Det er da flere her inne som kan noe om urmakerfaget, som du selv sier det, som klarer å leke pent med de andre barna. Du er en god ressurs for kunnskap som vi gjerne vil ha her, men når du fremstår som gretten gammel gubbe, en uflidd en som sådan, så vet jeg ikke helt.
Viser man forståelse for at folk har varierende grad av forståelse, kunnskap og interesse for horologien så blir alt så mye bedre. Så får man heller prøve å ta diskusjoner på en sivilisert måte og prøve å skjønne motparten(e) så godt som mulig, kanskje hjelpe folk til å forstå ting bedre etc.
Jeg husker forøvrig ikke episoden med noen trussel, det er heller ikke oppførsel jeg ønsker å se her på forumet.

Ærlig talt, jeg husker første gang du kom slengende inn hit med alt annet enn normal folkeskikk. Ovenfra og ned holdning med god høydeforskjell og tydeligvis alt for hårsår til å tåle at noen arresterer deg på det. Det er da flere her inne som kan noe om urmakerfaget, som du selv sier det, som klarer å leke pent med de andre barna. Du er en god ressurs for kunnskap som vi gjerne vil ha her, men når du fremstår som gretten gammel gubbe, en uflidd en som sådan, så vet jeg ikke helt.
Viser man forståelse for at folk har varierende grad av forståelse, kunnskap og interesse for horologien så blir alt så mye bedre. Så får man heller prøve å ta diskusjoner på en sivilisert måte og prøve å skjønne motparten(e) så godt som mulig, kanskje hjelpe folk til å forstå ting bedre etc.
Jeg husker forøvrig ikke episoden med noen trussel, det er heller ikke oppførsel jeg ønsker å se her på forumet.

Den forsto jeg ikke .... men så er jeg bare en dum urmaker.

Jeg prøvde å komme tilbake til Tidssonen etter en ubehagelig opplevelse med trusler om juling fra et medlem for par år siden.

Jeg skjønner at holdningene her er de samme som de alltid har vært - så da er det fortsatt ikke plass for en som kan noe om urmakerfaget.

Så takk for meg. Men ikke si at jeg ikke forsøkte.

Det var i desember 2018.
Saken din ble ingen sak fordi du ble aldri truet med noen ting.
Sannheten er at du blandet deg i en sak som slett ikke var din.
Derfra ble du sendt kraftig vekk og du tålte det ikke.
Tydeligvis elsker du fortsatt å spille offeret og rulle deg i tårene dine.
Det er valget ditt men det fungerer ikke med alle.

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Det var i desember 2018.
Saken din ble ingen sak fordi du ble aldri truet med noen ting.
Sannheten er at du blandet deg i en sak som slett ikke var din.
Derfra ble du sendt kraftig vekk og du tålte det ikke.
Tydeligvis elsker du fortsatt å spille offeret og rulle deg i tårene dine.
Det er valget ditt men det fungerer ikke med alle.

Vel .... du hadde ganske grafiske betraktninger om hvordan du skulle ommøblere ansiktet mitt hvis du traff meg. Det syntes jeg er ganske truende. "En sak som ikke var min" - det var du som hengte meg ut som rasist - og ikke ga deg når jeg forsøkte å forklare at det er jeg ikke.

Absolutt ikke.
Saken startet fordi jeg ble kalt for "Herr Mengele" av en medlem og likte det slett ikke.
Hvorfor skulle jeg like det?
Jeg forklarte deg en god del ganger at dette hadde ingenting å gjør med deg og det var ikke snakk om trynet ditt.
Men som sagt: du elsker å ta ting på deg, til og med når de tilhører deg ikke.
Nå må jeg si at jeg starter å bli dritt lei av historien din og på måten du ønsker å fyre opp dette på nytt.
Spesielt at DU hadde ingenting å gjør med saken som startet lenge før du kom i bildet.

Absolutt ikke.
Saken startet fordi jeg ble kalt for "Herr Mengele" av en medlem og likte det slett ikke.
Hvorfor skulle jeg like det?
Jeg forklarte deg en god del ganger at dette hadde ingenting å gjør med deg og det var ikke snakk om trynet ditt.
Men som sagt: du elsker å ta ting på deg, til og med når de tilhører deg ikke.
Nå må jeg si at jeg starter å bli dritt lei av historien din og på måten du ønsker å fyre opp dette på nytt.
Spesielt at DU hadde ingenting å gjør med saken som startet lenge før du kom i bildet.

Je ne connais pas l'histoire du Dr Mengele. Vous avez apporté le racisme - contre moi. Les menaces sur mon visage venaient directement de vous. Mais ça ne fait rien. Tu as gagné cette fois aussi. Au revoir.

Si tu veux utiliser du Français, fais le correctement.
On "apporte" pas du racisme "contre" les gens: c´est pas Français ça.
Maintenant, arrête de chialer et passe à autre chose au lieu de te ridiculiser.

Si tu veux utiliser du Français, fais le correctement.
On "apporte" pas du racisme "contre" les gens: c´est pas Français ça.
Maintenant, arrête de chialer et passe à autre chose au lieu de te ridiculiser.

rolysanta.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Labbos
Ble forespeilet 18-24 mnd for en DJ36 hos Bjerke, så blir uaktuelt med en ny en virker det som. Hadde ikke hatt mulighet til å komme på liste engang, hvis jeg ikke hadde hatt kjøpshistorikk, noe jeg synes er overraskende for denne modellen.

Til spørsmålet - vet dere hva disse i brukt stand ligger på?

Vedlegg

• Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    30 KB · Visninger: 0
Ble forespeilet 18-24 mnd for en DJ36 hos Bjerke, så blir uaktuelt med en ny en virker det som. Hadde ikke hatt mulighet til å komme på liste engang, hvis jeg ikke hadde hatt kjøpshistorikk, noe jeg synes er overraskende for denne modellen.

Ble overrasket selv over at ventetiden er såpass lang på DJ. Jeg ble forespeilet 18-20mnd på en 41mm. Mulig det er noen variasjoner hvis man bestiller de mindre populære konfigurasjonene.
Tror det er gjengs på alt som er om dagen fra Rolex, er vel bare Air King, Milgauss og Explorer som er under året nå. Men mindre man har en helt vanvittig historikk som muligens gjør ventetiden kortere.

Mener jeg har sett 36 i den konfigurasjonen til rundt 90k. Men mulig jeg tar feil.

• Liker
Reaksjoner: Maz19
Kopiert hemningsløst fra en kommentar på Klokkeriet for en ukes tid siden, som er interessant tilbakemelding om ventelistemulighet fra en som tilsynelatende ikke hadde noen historikk hos Bjerke, og som direkte ba om en veldig populær modell.

Men med de forespeilede ventetidene som over, samt enkelte som da direkte får beskjed at også DJ-serien bare er å glemme å komme på venteliste på, vil jeg tenke at tilgjengeligheten her på berget er ganske strupet (hvis man ikke tar høyde for historikk og trynefaktor), og at prisnivået på norskkjøpte klokker sikkert reflekterer det ganske godt.

Sendte Mail til Bjerke og dette var svaret jeg fikk:

Rolex sin Submariner Date ref. 126610LV er en ettertraktet modell (globalt) med veldig stor pågang hos oss, og vi har en meget omfattende venteliste for den.

I Norge opplever vi en fantastisk økning i interessen rundt eksklusive merker. Dette synes vi er veldig hyggelig. Baksiden av medaljen er at vi ikke klarer å levere til alle som ønsker seg disse modellene, selv om vi gjerne skulle ønske det.

Som en følge av så stor forskjell mellom tilbud og etterspørsel, har vi måttet gå bort fra å sette opp alle interessenter på venteliste, og sett oss nødt til å innføre visse «kriterier» for å kunne kjøpe de aller mest populære modellene. Ved ønske om å få komme på venteliste er det derfor nødvendig å sende en forespørsel.

Denne forespørselen vurderes blant annet opp mot antall klokker vi per i dag er forespeilet å motta, opp mot antall kunder som allerede er på venteliste og opp mot din tidligere kjøpshistorikk hos oss - herunder tidligere reparasjoner og kjøp (når og hva), hvorvidt vi ser at disse har blitt videresolgt etter kort tid og eventuelt andre forhold som spiller inn.

En av våre kundefordeler er at man (om man har kjøpt en eller flere klokker hos oss tidligere) vil prioriteres når det kommer til leveranse av klokker som må bestilles/har venteliste, dog selv med et langt kundeforhold og en omfattende kjøpshistorikk er det, slik situasjonen er for tiden, ikke mulig for oss å levere disse klokkene til alle som etterspør.

Vi får inn kun et fåtall i året, så vi får ikke nok klokker fra Rolex til å møte den ekstreme etterspørselen vi opplever nå - og må dessverre derfor si nei til mange kunder, både med og uten kundeforhold.

Det er for øyeblikket hverken mulig eller ønskelig for oss å ha urealistiske ventelister som strekker seg over flere år, da vi ikke kan forutse endringer som kan forekomme i leveringer eller i Rolex sine kolleksjoner. Vi ønsker heller ikke å gi noen falske forhåpninger, når vi ser at etterspørselen overgår produksjonskapasiteten, derav tilgjengeligheten.

I tillegg til at koronasituasjonen har påvirket Rolex sin produksjon og da også leveringene våre, så vi fikk ikke i 2020 det vi vanligvis ville ha fått, og vi er heller ikke forespeilet i 2021 det vi vanligvis ville ha vært.

Vi ønsker ikke å si at noen kunder er gode kunder og andre ikke, men slik som situasjonen nå har blitt, er det altså dessverre svært vanskelig å få kjøpt Rolex klokker «som alle vil ha, men ikke alle kan få», uten et etablert kundeforhold hos oss (over tid).

Uten tidligere kjøpshistorikk hos oss, med unntak av noen utgaver i kombinasjon og helgull, vil vi dessverre ikke på det nåværende tidspunkt kunne klare å tilby, ei heller kunne føre deg på venteliste for blant annet følgende modeller/serier fra Rolex;

Submariner, GMT-Master II, Sea-Dweller/Deepsea, Explorer (214270/216570), Datejust 41 (126334/126300), Datejust 36 (126234/126200), Oyster Perpetual, Date 34, Air-King, Milgauss, Yacht-Master (126622, 226659), Daytona og Sky-Dweller (326934, 326933).

Er det noen andre modeller som du eventuelt kunne tenke deg?

Vi er gjerne behjelpelige med å sende inn en forespørsel og undersøke mulighetene for følgende modeller/serier fra Rolex:

Cellini
Day-Date
Sea-Dweller (126603)
Yacht-Master II (116680, 116681)
Yacht-Master 40 (126621, 126655)
Yacht-Master 37 (268622, 268621)
Sky-Dweller (326935, 326235, 326938, 326238)
Submariner Date (126613LN, 126613LB, 126618LN, 126618LB, 126619LB)

Jeg ble forespeilet det samme i fjor sen-sommer for DJ41. Fikk den i desember. Så kan virke som om faktisk levering er kortere, iallefall på disse. Uten at min erfaring nødvendigvis er noen fasit

• Liker
Reaksjoner: Maz19 og GrimReaper
Jeg ble forespeilet det samme i fjor sen-sommer for DJ41. Fikk den i desember. Så kan virke som om faktisk levering er kortere, iallefall på disse. Uten at min erfaring nødvendigvis er noen fasit
Jeg har også fått de jeg har bestilt før estimert tid hver gang. Tror kanskje de tar i litt for å være på den sikre siden.

• Liker
Reaksjoner: Maz19 og Labbos