Har forsøkt billigutgaven av dette verktøyet. Uten hell. Ettersom jeg sliter med lenkebytte selv - er ikke nevenyttig med detaljer - har jeg etter hvert måtte lære meg en "teknikk". Skal forsøke med en beskrivelse:
Hold klokken i venstre hånd (om du er høyrehendt) med baklokket mot deg og sørg for at du får lagt press på endeleddet på lenken med en finger - fra undersiden (som nå er skivesiden på klokken). Bruk et vanlig barettverktøy og trykk inn baretten på den ene siden samtidig som du legger litt press på endeleddet. Da får du baretten ut av hullet, men ikke ut av lugsen. Den skal bare presse mot lugsen ved siden av hullet. Så trykker du inn baretten på den andre siden, stadig med litt press fra den nå etterhvert berømte fingeren som fortsatt presser mot endeleddet. Da er baretten ute av begge hull og du kan dra lenken forsiktig ut fra lugsene. Det skjer ofte at baretten spretter pokkerivold når den presses ut av det siste (andre) hullet. Du finner den gjerne igjen, men ikke alltid
Når lenken skal på igjen er det litt verre. Og da MÅ du bruke tape. Men fremgangsmåten er den samme, bare i omvendt rekkefølge selvsagt. Dvs at du først må finne igjen den forsvunne baretten, sette den i lenken, presse den forsiktig innom den ene lugsen, holde den der og forsiktig presse den andre ned ved den andre lugsen (husk at du må ha lett press på endeleddet for at ikke baretten skal fly veggimellom igjen), og skyv derette hele herligheten på plass til du hører et klikk eller to.
Sikker noen som gjør dette på en enklere og tryggere måte - og som ikke minst kan forklare det med en brøkdel av ord i forhold til meg.
Edit: Når skal ha på igjen lenken/remmen og du skal presse inn den siste (andre) enden av baretten, så kan dette la seg gjøre med en negl. Om den er passe kort og hard nok. Tror jeg. Vanligvis bruker jeg en liten skrutrekker og presser flatenden av denne mot baretten.
Tusen takk for utfyllende svar!
Det er nettopp på denne måten jeg har gjort det hittil, og jeg synes det funker greit.
Likevel greier jeg å lage noen små merker på undersiden av lugsene når baretten spretter ut mellom lugsene.
Dette er jo selvsagt ikke sjenerende, ei heller synlig for andre, men jeg veeeet de er der. Måtte bare spørre om det fantes en teknikk som eliminerte/minsket muligheten for disse ripene.
Jeg pleier å lagge pekefinger og tommel rundt lenka når jeg løfter den ut, og da slipper jeg flyveglade baretter
PS: Jeg bruker bare den enkle Bergeon blabla FF som jeg har kjøpt i nettbutikken her, både ved demontering og montering. Jeg er skikkelig imponert over stålkvaliteten på dette verktøyet. Det har vært med på noen runder nå, og er fortsatt ikke antydning til slitt, til stor forskjell fra tidligere billige varianter av samme verktøy!