Runes første Rolex

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Har nå bestemt meg for å kjøpe Rolex. Som med de fleste andre var Rolex min første forelskelse i klokkeverdenen, og for ca. 20 år siden hadde jeg en plan om å kjøpe en.

Jeg hadde spart opp penger jeg hadde tjent på sommerjobben, totalt 10-11.000. Planen var å bruke 7-8.000 av dem på klokke, men jeg kunne sikkert blitt "lurt" til å bruke litt mer. Rolex var førstevalget, alt annet var andrevalg. Jeg troppet opp hos en eller annen urmaker i Trondheim der jeg bodde på den tiden (husker dessverre ikke hvilken). Jeg ble imidlertid litt skuffet da urmakeren fortalte meg at jeg hadde langt fra nok penger til en Rolex, så jeg ble "lurt" til å kjøpe en billig quartzklokke og resten av klokkepengene ble nok brukt til fyll, fest og fanteri.

Når jeg nå 20 år senere ser igjennom gamle prislister ser jeg at jeg var ikke så langt unna å ha råd til en Rolex. :( Men samtidig kan jeg vel være litt glad at jeg ikke kjøpte en da, ettersom smaken min har endret seg litt siden den gang. Sannsynligvs hadde jeg endt opp med en 36mm Explorer e.l. som jeg i dag ville syntes ble litt for liten på armen.

Uansett (og jammen tok det lang tid før jeg kom dit) har jeg nå altså bestemt meg for at det er på tide med en Rolex. Jeg lager derfor denne tråden for å følge prosessen fram til klokken er på armen. Akkurat når det skjer kommer litt an på hvilken jeg ender opp med, og hvor raskt jeg klarer å spare penger. Uansett blir det tidligst en eller annen gang til neste år.

Så langt har jeg bare bedrevet litt avstandsresearch - jeg har lest på nettet, og jeg var innom Wempe i Berlin for å se på de fleste av de aktuelle klokkene da jeg var der for en måneds tid siden. Tysken min er ikke spesielt bra, og jeg hadde ikke penger til å kjøpe, så jeg turde dessverre ikke å spørre om å få prøve klokkene. :(

Siden dette blir min første Rolex har jeg bestemt meg for å kjøpe nytt. Jeg vil at klokken skal være MIN og kun MIN. MITT navn skal stå på garantikortet. :D

Det neste jeg skal gjøre er å komme meg til en AD og få prøvd klokkene. Jeg reiser litt i jobben og skal både til Oslo og Trondheim i løpet av den nærmeste tiden, så jeg håper å få prøvd ihvertfall noen av dem der.

De aktuelle klokkene er (i tilfeldig rekkefølge)

- 14060M - ND Sub. Superklassisk. Sitter godt på hånden (har bare prøvd 5513, men antar at de er ganske like). Eneste ulempe er at den lyser Rolex lang vei.

- 116610 - Sub. Jeg synes ikke denne umiddelbart er like fin som NDen, men samtidig kan det være greit å kjøpe en Sub med litt mer oppdatert teknologi.

- 116400(GV) - Milgauss. Fantastisk kul klokke, men jeg er usikker på om jeg vil synes det samme om 10-20 år. Ikke så tidløs som de andre.

- 214270 - Explorer. Klassisk, tidløs. Endelig i 39mm. Skriker ikke Rolex. Litt anonym, både på godt og vondt.

- 216570 - Explorer II. Denne har jeg ikke sett i virkeligheten, kun på nettet. Synes den ser veldig bra ut, men må se den IRL.

Sannsynligvis (med mindre jeg skulle vinne i Lotto) blir dette den dyreste klokken jeg noen gang kommer til å kjøpe, så før den tid kommer jeg til å gjøre så mye research at jeg er 100% sikker på at jeg gjør det rette valget. Etterhvert som prosessen går videre vil jeg oppdatere tråden. Tar også gjerne i mot tips & råd. :)

Hei!
Du kommer garantert til å få all den hjelpen du trenger her inne. Søk i forumet og du vil bli overrasket over hvor mye knowhow det er her.
Jeg kjøpte en brukt 16610 og det kan godt være at jeg bytter den mot en nyere eller noe annet med tiden.
Jeg er også litt opptatt av at det ikke skal lyse Rolex lang vei, men jeg synes nå ikke at noen av klokkene du nevnergjør det egentlig. Ingen har kommentert klokken til nå. Setter du på en Nato så går du godt under radaren som de sier her inne :)
Lykke til med klokkekjøpet!!

Personlig liker jeg 14060 best.:D Som du selv sier er denne klassisk, og jeg tviler på at det går an å gå lei denne.:)
Dette er klokken du kan la gå i arv til dine barnebarn. Den vil være like aktuell om 100 år.

Av de andre har jeg hatt gleden av å prøve ut 116610 som er av en helt fantastisk kvalitet.
Hvis du ikke lider nevneverdig av frykten for det nye og moderne ville jeg kanskje gått for denne. Alt stemmer på denne. Til og med lenka er av god kvalitet.;) Glidelock systemet er genialt.:D

Deretter ville jeg gått for 216570. Jeg liker den med hvit skive best. Har ikke hatt muligheten til å prøve noen av dem, så det blir igrunnen litt gjetning.

Explorer 39mm er fin, men kanskje litt kjedelig og intetsigende. Setter pris på det historiske aspektet ved denne da.:)

Milgauss 116400GV er en kjempeflott klokke. Denne skal jeg ha meg en gang i fremtiden. Denne gjør mye ut av seg samtidig som den ikke flasher for mye heller. Men, som første og eneste Rolex hadde jeg ikke hatt denne øverst på lista.

Når det gjelder å fly under radaren kan jeg berolige deg med at ingen noensinne har kommentert, eller gjort mine til å gjenkjenne Rolex på håndleddet mitt.
Ikke-WIS delen av befolkningen bryr seg heldigvis ikke stort om hva folk har på armen.;)

Dette blir en spennende tråd å følge!

Du får holde oss oppdatert etterhvert som du får prøvd de forskjellige variantene på armen.

Personlig hadde jeg kjøpt enten en av sub'ene eller Exploreren i 39mm

Lykke til!

Sparer også selv til min første Rolex. Noen dager er jeg sikker på at det må bli en sub, andre dager Explorer I eller 2..

Blir desverre en stund til jeg får råd å realisere denne, så blir spennende å følge din jakt!

Fett, Rune! Lykke til! Jeg kommer til å følge spent med på fortsettelsen. Kan dessverre ikke gi deg noe særlig bedre råd enn de andre her. Vel, kanskje det at Datejust II er en fin klokke...

Takk for alle tips så langt. Man skal lytte til erfarne Rolexfolk. :D

Men, som første og eneste Rolex hadde jeg ikke hatt denne øverst på lista.

Klokken jeg skal kjøpe nå blir den første Rolexen, men forhåpentligvis ikke den eneste. :)

Ifølge rolex.com er det følgende urmakere som fører Rolex i Norge:

Bjerke - Bergen.
Bjerke - Karl Johan
Bjerke - Prinsensgate
Bjerke - Øvre Slottsgate
Lervik - Haugesund
Askeland - Kristiansand
Askeland - Stavanger
Saastad - Porsgrunn
Lian - Trondheim
Jørgensen - Tromsø

Jeg har vel bare vært innom én eller to av disse, men ha lest litt erfaringer her på TS. Noen er det mange som er fornøyd med, mens andre virker det som om få anbefaler. Likevel hadde det vært interessant med litt tilbakemeldinger på hva folk synes om de forskjellige.

Jeg lurer også på hva jeg kan forvente at noen av dem har inne? Basert på enkelte poster her på TS kan det jo virke som om det er liten sjanse for å få forsøkt alle de fem klokkene på listen min?

Lykke til!

Sparer også selv til min første Rolex. Noen dager er jeg sikker på at det må bli en sub, andre dager Explorer I eller 2..

Blir desverre en stund til jeg får råd å realisere denne, så blir spennende å følge din jakt!

Regner med at det tar en stund før jeg får råd jeg også. :( Med litt flaks blir det i løpet av neste år, men med maks uflaks (f.eks. at både oppvaskmaskin og TV skulle finne på å ryke samtidig) kan det nok ta enda lengre tid.

Askeland - Stavanger
Jeg har riktignok aldri handlet der, men har fått en gedigen følelse av "meh" når jeg har vært der. Lite innspirerende ansatte, lite hjelp å få, motvillig lar de deg prøve klokker. I klar kontrast til Otteren som er rett over gata, der du finner de mest hyggelige og servicevillige folkene i Stavanger.

Dersom jeg skal ha en Rolex en dag, blir det nok en liten tur med båten nord-over. Hører mye godt om Haugesund ja.

Har nå bestemt meg for å kjøpe Rolex. Som med de fleste andre var Rolex min første forelskelse i klokkeverdenen, og for ca. 20 år siden hadde jeg en plan om å kjøpe en.
....
Men samtidig kan jeg vel være litt glad at jeg ikke kjøpte en da, ettersom smaken min har endret seg litt siden den gang. Sannsynligvs hadde jeg endt opp med en 36mm Explorer e.l. som jeg i dag ville syntes ble litt for liten på armen.

Tja, hadde du kjøpt den ville du nok fått tilbake pengene dine og vel så det i dag ;)

Har du forresten prøvd 36mm på armen? Den ser ikke så ille liten ut, spør du meg. Jeg for min del går sannsynligvis heller for en 36 enn en 39. Ikke fordi jeg har tynne håndledd, men fordi den etter min oppfatning er litt mer av en klassiker.

Milgauss er pen, så lenge man ikke ser den sinnsyke sekundviseren. Den har vel ingenting på en klokke å gjøre. Sorry til dere som har den, men dette er altså min mening pr i dag. Men så likte jeg heller ikke kronografer for tre-fire uker siden :)

Blant de du nevner står det mellom 14060M og Exp I for meg.
Heldigvis har jeg god tid på meg, trur eg...

Hvis du er ute å reiser kan du jo sjekke innom en av de større AD'ene på kontinentet.
På flyplassen i Amsterdam har de som regel alle de mest populære modellene inne.
Ellers synes jeg Askeland i Stavanger har virket svært så kundevennlige.:)
Lervik i Haugesund er jo en no-brainer. Forbered deg på klokkeprat til krampa tar deg.:D:cool:
Ellers er jo gråmarkedet for dem som liker å spare en slant.;)

Basert på enkelte poster her på TS kan det jo virke som om det er liten sjanse for å få forsøkt alle de fem klokkene på listen min?

Sa noen GTG? Gylden mulighet til å få testet ut forskjellige ur.;)

Tja, hadde du kjøpt den ville du nok fått tilbake pengene dine og vel så det i dag ;)

Det hadde jeg nok gjort. I følge prislisten her: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?8079-Gamle-norske-prislister-1993-2000 kostet en 14060 vel 13.000 i 1993, dvs. vel 20.000 i 2011-penger. :(

Har du forresten prøvd 36mm på armen? Den ser ikke så ille liten ut, spør du meg.

Jeg har en 36mm Seiko som jeg brukte nesten daglig i en tre-fire år tidlig på 2000-tallet. For noen måneder siden fant jeg den fram igjen og prøvde den litt. Nå syntes jeg den var på grensen til latterlig liten. Dette er jo selvsagt smak og behag, og moter som endrer seg. De årene jeg gikk med den syntes jeg ikke den var liten. På samme måte tror jeg en del som går med alt for store klokker i dag (alt over 44mm IMHO), vil i framtiden lure på hva i all verden de tenkte på. :p

Jeg tror at størrelsen ca. 39mm-ca. 42mm alltid vil være "riktig" på en mannearm uavhengig av moter som endrer seg. Jeg tenker derfor at når jeg nå kjøper en Rolex vil jeg kjøpe en jeg kan bruke resten av livet.

Hvis du er ute å reiser kan du jo sjekke innom en av de større AD'ene på kontinentet.

Jeg var jo innom Wempe i Friedrichstraße i Berlin, men turde dessverre ikke å spørre om å få prøve. Neste gang jeg kommer til en slik fantastisk butikk skal jeg ikke stå der med luen i hånden. ;)

Ellers er jo gråmarkedet for dem som liker å spare en slant.

Jeg utelukker ikke at jeg ender opp med å kjøpe på gråmarkedet. Hadde min lokale urmaker vært Rolex-forhandler hadde jeg gjerne betalt litt ekstra for å støtte ham, men når jeg likevel må kjøpe fra en annen kant av landet er det nesten det samme om det er fra en gråmarkedforhandler eller fra en AD i f.eks. Tromsø.

En klokke til som er på listen min, men som jeg glemte i den første posten er GMT Master. Den komplette listen blir da:

- 116710 - GMT Master II

- 14060M - ND Sub

- 116610 - Sub

- 116400(GV) - Milgauss

- 214270 - Explorer

- 216570 - Explorer II

Jeg har de 3 øverste på listen din så det er bare å sende en PM om du er i Oslo så kan vi ta en mini GTG :)

Skulle jeg hatt 1 Rolex tror jeg kanskje jeg hadde endt opp med en 116710. Har du den på lenke har du en shiny og smekker klokke som går til det meste, setter du den på nato har du en litt barskere klokke, men absolutt ikke en Beater. Går du for en Sub eller GMT kan du enkelt og greit ikke trå feil. Exp II og Milgauss er for min del gode suplimenter, men ikke en "one-watch"-klokke :)

Lykke til. Nyt tiden du har forran deg, det er den beste med det hele :)

Om du skal kjøpe nytt vil jeg anbefale deg å ta en telefon til Jørgensen i Tromsø. Han ga meg bedre rabatter enn de andre jeg ringte. Klokken fikk jeg levert på døren i Oslo inkludert i prisen.

Jeg har riktignok aldri handlet der, men har fått en gedigen følelse av "meh" når jeg har vært der. Lite innspirerende ansatte, lite hjelp å få, motvillig lar de deg prøve klokker. I klar kontrast til Otteren som er rett over gata, der du finner de mest hyggelige og servicevillige folkene i Stavanger.

Det var da beklagelig. Jeg har fått veldig god service og snille rabatter fra dag 1 hos Askeland i Stavanger.

På Otteren vet de knapt hva de selger. De burde kurse de ansatte før de kastes til løvene (ref: kundene).

Det var da beklagelig. Jeg har fått veldig god service og snille rabatter fra dag 1 hos Askeland i Stavanger.

På Otteren vet de knapt hva de selger. De burde kurse de ansatte før de kastes til løvene (ref: kundene).

ja det har jeg også merket. jeg spurte om "aqua terra", og hun ene så på meg som om jeg hadde kommet feil. Men da jeg viste henne, så var hun tydelig imponert over mine "kunnskaper".

Og rett skal være rett, jeg fikk fikle med en submariner hos askeland, men det virka ikke helt som de var interesserte. Det var kanskje ikke jeg heller, når jeg tenker meg om. :roll:

...
Og rett skal være rett, jeg fikk fikle med en submariner hos askeland, men det virka ikke helt som de var interesserte... :roll:

Det har dessverre også vært min opplevelse med Askeland. Spesielt dersom jeg signaliserer at jeg bare er ute og titter litt. De gangene jeg har vært inne for å handle har de vært velvilligheten selv. Derfor velger jeg heller å dra til Knut. Der er jeg alltid like velkommen, om jeg bare skal titte eller om jeg skal handle :)

Jeg har de 3 øverste på listen din så det er bare å sende en PM om du er i Oslo så kan vi ta en mini GTG :)

Skulle jeg hatt 1 Rolex tror jeg kanskje jeg hadde endt opp med en 116710. Har du den på lenke har du en shiny og smekker klokke som går til det meste, setter du den på nato har du en litt barskere klokke, men absolutt ikke en Beater. Går du for en Sub eller GMT kan du enkelt og greit ikke trå feil. Exp II og Milgauss er for min del gode suplimenter, men ikke en "one-watch"-klokke :)

Lykke til. Nyt tiden du har forran deg, det er den beste med det hele :)

Om du skal kjøpe nytt vil jeg anbefale deg å ta en telefon til Jørgensen i Tromsø. Han ga meg bedre rabatter enn de andre jeg ringte. Klokken fikk jeg levert på døren i Oslo inkludert i prisen.

Takk for det Mathfjeld. Skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet ang. en mini-GTG. :)

Skjønner hva du mener ang. Sub og GMT vs. Milgauss og Explorer. Samtidig er litt av fascinasjonen for Milgauss og Explorer at de er mer sjeldne og spesielle enn Sub/GMT. Men det som til slutt vil avgjøre hvilken jeg ender opp med er jo hvordan de føles på armen når jeg får prøvd dem.