Runes første Rolex

Har hat min Gmt m2c i 1,5 år og aldri støtt på noen med den på hånda.. Forøvrig et ur som absolutt kan anbefales!!
På Nato
212BEC47-orig.jpg

I sunnmørsfjelli
BF256BC2-orig.jpg

Skal du ha én klokke her er det 116610 som gjelder spør du meg. Ikke over the top, aldri moderne, aldri umoderne, aldri feil, men alltid ok. Går fint med dress og smoking samt tskjorte og shorts.

MG og ExpII er morsome klokker, men ikke noe jeg ville hatt som eneste klokke.

En gmt-m2c går for det meste i akkurat samme kategori som sub over forøvrig...

MG og ExpII er morsome klokker, men ikke noe jeg ville hatt som eneste klokke.

Uansett hvilken Rolex jeg kjøper, så blir det ikke min eneste klokke. I min høyst beskjedne samling har jeg to klokker jeg (i utgangspunktet) aldri kommer til å selge - en Tag Heuer Carrera og en Sinn U1. Carreraen er dressklokken min og Sinn er hverdagsbeateren.

Hvis jeg ender opp med en Sub som regner med at den kommer til å bli brukt mye, sannsynligvis så mye at Carreraen og U1en blir liggende mye i ro. Hvis jeg kjøper en MG eller Explorer regner jeg med at de går inn i rotasjonen med de allerede eksisterende klokkene. Mens jeg sitter og skriver dette merker jeg at jeg heller mer og mer i retning en Sub eller en GMT. :)

Jeg prøvde en Explorer på armen hos en AD her om dagen og likte den overraskende godt, men så var det prisen da :)

En klassisk modellen som også kan kjøpes pent brukt til en rimligere pris..

På "prøvetur" hos Bjerke

Jeg tilbringer noen få førjulsdager i Bergen, og tok meg litt fri fra julegaveshoppingen i dag for å tilbringe litt kvalitetstid hos Bjerke. Jeg må si at jeg er veldig fornøyd med servicen jeg fikk der, og jeg fikk prøvd de fleste klokkene på listen min. Det var en stor opplevelse å få prøvd de ulike klokkene på armen. Å kunne sitte der med 8-10 Rolexer foran seg og vite at én dag blir en av dem min var veldig fint. Litt zenfølelse i en ellers stressfull førjulstid. :D

Jeg hadde med kamera og hadde tenkt å ta wristshots av de ulike klokkene, men det føltes ikke naturlig å trekke fram kameraet på noe tidspunkt. Bilder er derfor hentet fra nettet.

Som sagt fikk jeg prøvd de fleste klokkene på listen min, i tillegg dukket det opp noen ny "outsidere". Under følger mine tanker rundt de forskjellige kandidatene. Jeg forbeholder meg retten til å endre mening senere. ;) Dersom jeg fornærmer noen ber jeg på forhånd om unnskyldning.

- 14060M - ND Sub.

rolex-submariner-14060m-02.jpg

Denne hadde de ikke inne, og jeg har ikke fått prøvd den. Er fortsatt en veldig het kandidat.

- 116610 - Sub.

Rolex-Submariner-116610-LV.jpg

Jeg ville egentlig prøve LN, men den hadde de ikke. Fikk istedenfor prøvd LV. Veldig positivt overrasket. Har tidligere kun sett LV på bilder, og synes den nesten ser litt glorete/"bling" ut, men IRL var den veldig fin. Spesielt er skiven utrolig lekker, og skifter farge alt ettersom hvordan lyset treffer. Jeg synes den er litt liten, og det hadde ikke gjort noe om den var 42mm istedenfor 40mm, men fortsatt er denne definitivt en av de heteste kandidatene. Kanskje til og med i grønn, noe jeg IKKE hadde trodd før jeg fikk prøvd den. Veldig flott og behagelig lenke.

- 116400 GV - Milgauss.

148569d1229141108-rolex-milgauss-116400gv-rolex-milgauss-gv-ina-07.jpg

Veldig fin, og satt veldig bra på armen. Er imidlertid usikker på hva jeg vil synes om den om noen år. Frykter at den ikke er så tidløs som de andre, og at jeg vil enten gå lei den eller synes den er "stygg" om X antall år.

- 214270 - Explorer.

rolex-explorer-i-reference-214270-profile.jpg

Er vel egentlig "sjekket ut av saken". Synes den var litt kjedelig. Litt som vaniljeis eller Norvegia. Smaker ikke vondt, men er ikke spesielt spennende heller.

- 216570 - Explorer II.

216570-Q.Nero.jpg

Veldig positivt overrasket. Satt perfekt på armen. Ble sittende og tenke på denne i bilen hjem. Muligens en ny favoritt. Ikke så allsidig som f.eks. Sub, ikke så bra

- 116710 - GMT Master II.

57f8_10.JPG

Synes de gamle med Pepsi- og Colabezel er veldig fine. Denne gjorde imidlertid ingenting for meg. Bezelen av keramikk og den grønne GMT-viseren ble feil i mine øyne.

- 116334 - Datejust II.

4788441638_0eb002dcff.jpg

Den hyggelige ekspeditrisen kom med denne, som jeg overhodet ikke hadde tenkt på. Den de hadde inne var med blå skive og var utrolig lekker. Må gjøre litt mer research på den, men det lille jeg jeg fikk testet ga mersmak.

- 16622 - Yachtmaster.

Rolex-Yacht-Master-16622.jpg

Ble for mye St. Tropez og champagne for meg. ;)

- Forrige versjon av Explorer II. Alt for liten i mine øyne.

De jeg sitter igjen med som aktuelle i dag er da altså:

- 14060M
- 116610, både LN og LV
- 216570
- 116334

Milgauss, Explorer, GMT og Yachtmaster er pr.dd. ikke aktuelle, men som sagt forbeholder jeg meg retten til å skifte mening.

Prøvde en 216570 - Explorer II på flyplassen i Shanghai da jeg hadde litt tid å slå ihjel. Ble, som deg, også veldig positivt overrasket. Denne blir nok i såfall min neste Rolex.

Absolutt ingen dårlige skussmål til 116610LN - Sub, men synes den er litt for vanlig.

Spennende å følge jakten din. Lykke til vidre med jakten.

Takk for det.

Ser ut som du har hatt det gøy ja. Datejust II er så pen.

Det var virkelig utrolig gøy å få prøve alle sammen. Er enig i at DJII er pen. Må få sett en med sort skive i virkeligheten før jeg tar avgjørelsen.

Du ender nok opp med fler enn en i følge Rolex-folket Du bare starter med en..

Ville blitt veldig glad dersom jeg en gang i framtiden endte opp med flere Rolexer. I første omgang er jeg overlykkelig av å tenke på at i løpet av et år eller sånn, så har jeg én. :)

Mye pent. Luksusproblem. Ville valgt sort Sub

Prøvde en 216570 - Explorer II på flyplassen i Shanghai da jeg hadde litt tid å slå ihjel. Ble, som deg, også veldig positivt overrasket. Denne blir nok i såfall min neste Rolex.

Absolutt ingen dårlige skussmål til 116610LN - Sub, men synes den er litt for vanlig.

Svart sub er jo veldig vanlig, men samtidig er jo en av grunnene til at den er såpass vanlig at designet er usedvanlig vellykket. Selv om jeg holder veldig mange muligheter åpne, er det jo slett ikke usannsynlig at jeg til slutt ender opp med nettopp en svart sub. :)

Er på reise for tiden, og har ikke så mye tid til å være på nettet. Gårsdagens post ble derfor litt for kort, rask og overilt ifht. alt jeg jeg gjerne ville ha sagt. Jeg ville så gjerne ha den publisert, men hadde ikke tid til å skrive alt jeg ville. Et forsinket fly gir meg imidlertid litt ekstra tid, derfor kommer mine tanker om de forskjellige klokkene i litt mer utdypende form.

Føler meg litt som Knausgård. Mens andre poster her på forumet er almenngyldige og uselviske, så fortsetter jeg å mase om meg og mitt.

- 116610 - Sub.

En ting som overrasket meg var hvor store og kraftige lugsene var ifht. resten av kassen. På den ene siden gjør dette at klokken mister litt av symmetrien, men samtidig gjør den hele klokken barskere. Er litt usikker på hva jeg synes om "maxidialet". Med en såpass beskjeden størrelse som 40mm hadde det nok vært finere med det gamle "standard dialet". Grønnfargen på LV er virkelig lekker, og i mine øyne nesten like anvendelig som den svarte. Som (nesten) alle sier, en sort Sub kan brukes til alt.

- 116400 GV - Milgauss.

Etter å ha sett og prøvd denne synes jeg fortsatt den er veldig fin. Den skiller seg fra mengden, og er classy, porty og spesiell på samme tid. Grunnen til at denne for øyeblikket ikke er på listen min er at jeg lurer litt på om det som gjør at jeg liker den godt nå, er det samme som gjør at jeg vil "mislike" den en gangmi framtiden. For ca. 20 år siden hadde jeg en knall gul Levis 501. Da jeg kjøpte den syntes jeg det var den tøffeste buksen noensinne, to år senere lurte jeg på hva i all verden jeg tenkte på. Muligens er Milgauss litt som den gule 501'en.

- 214270 - Explorer.

Hadde noen gitt meg denne som gave hadde jeg blitt overlykkelig, men når jeg skal kjøpe meg det som sannsynligvis lir min eneste Rolex faller denne litt gjennom. Det klassiske, stilrene utseendet blir så klassisk og stilrent at det grenser til kjedelig. Klokken gir meg litt assosiasjoner til musikken på P4 - den støter ingen, og blir derfor også litt kjedelig og intetsigende.

- 216570 - Explorer II.

Den store overraskelsen. Satt perfekt på armen min, og klarer å både være moderne og hente designelement fra den opprinnelige Explorer II. Vil nok ikke passe så bra til dress som f.eks. en Sub, men det gir meg jo en fin anledning til å kjøpe en dress-Rolex ved en senere anledning. :)

- 116710 - GMT Master II

Mens den "nye" versjonen av Sub mer keramisk bezel er like fin som den gamle (annerledes utseende, men jeg synes begge er fine på sin egen måte) synes jeg ikke GMT med keramisk bezel er like velykket. Hver sin smak.

- 116334 - Datejust II.

Variantene av denne på rolex.com er ikke så fine, men de med blå og svart skive er superpene. Til tross for bezel (og muligens også andre deler) i hvitt gull funker den fint til jeans og t-skjorte i tillegg til dress etc.

Regner med at det blir en tur til Bjerke i Oslo på nyåret for å titte nærmere på noen av dem. :)

216570 - Explorer II.

Den store overraskelsen. Satt perfekt på armen min, og klarer å både være moderne og hente designelement fra den opprinnelige Explorer II. Vil nok ikke passe så bra til dress som f.eks. en Sub, men det gir meg jo en fin anledning til å kjøpe en dress-Rolex ved en senere anledning.

Syns denne var frisk...ellers syns jeg YM også en flott klokke.

Mvh
Timebandit

Jeg er dessverre ikke kul nok til å gå med YM. Skulle ønske jeg var det, men er for mye traust vestlending. ;)

Hva mener du? Må man være ekstra kul for å gå med en YM, i så fall hvorfor? Trodde ikke YM'en var så kul jeg, virker som den er den mest oversette av sports-Rolex'ene..?

Enlighten me, please :)

Hva mener du? Må man være ekstra kul for å gå med en YM, i så fall hvorfor? Trodde ikke YM'en var så kul jeg, virker som den er den mest oversette av sports-Rolex'ene..?

Enlighten me, please :)

Hei.

Skal forsøke. Det er jo snakk om mine følelser for de ulike klokkene, derfor er det ikke alltid like lett å få det forståelig for andre i skriftlig form. Som jeg skrev i en tidligere post:

Under følger mine tanker rundt de forskjellige kandidatene....Dersom jeg fornærmer noen ber jeg på forhånd om unnskyldning.

Alt jeg skriver er følgelig kun mine egne meninger, og ikke almenngyldige sannheter.

Da jeg for første gang hadde prøvd en YM skrev jeg (post #28 ) at den "ble for mye St. Tropez og champagne for meg." Med dette mener jeg at klokken gir meg assosiasjoner til den franske riviera, store båter, dyr drikke og nyrike russere. I mine øyne er YM den av Rolex' sportsmodeller som ligger nærmest Hublotsegmentet. Alt sammen handler jo om smak og behag. For meg er den ultimate Rolex en litt understated sportslig modell. Jeg synes YM blir for "skrikende". Den passer nok ypperlig på armen til en jet setter i St. Tropez/Cannes/Monaco osv. men for meg som er bosatt på et småbruk på Hedemarken blir det feil.

Jeg skrev:

Jeg er dessverre ikke kul nok til å gå med YM. Skulle ønske jeg var det, men er for mye traust vestlending. ;)

Smileyen på slutten ;) betyr at jeg var litt sarkastisk. Litt "tongue in cheek" om du vil. Jeg mente det ikke akkurat slik det var skrevet.

Håper dette ihvertfall ga et litt mer utfyllende bilde av hva jeg mener om YM.