Hvordan kan de ha seg at enkelte sport modeller fra Rolex er SÅÅÅ ettertraktede OGGGGG så lite likt (antar jeg) at de selges nesten samme uken som folk kjøper de!?
JEG skjønner det bare ikke, La oss si at DU har bestemt deg for å kjøpe deg en klokke og går videre med anskaffelse. DU får muligheten til å stå på ventelisten for en splitter ny Daytona eller splitter ny Sea-Dweller i ti eller sytten måned (ubetydelig i denne sammenheng) og er fornøyd med livet som en glad klokke entusiast. DU hadde nemlig gledet deg i lengre tid for å motta denne klokken, for det var virkelig noe DU ville ha og så gledelig frem til.
DU skulle hente klokken hos forhandleren, DU skulle ha din egen kjøpshistorikk samt DITT navn i ur sertifikatet. DU skule ha denne klokken som ny i samlingen din, jobbsammenheng, gave til noen andre, feiring av en nydelig begivenhet, etc. (et eller annet) Eller bare kjøpe den som daglig bruks klokke.
I mellomtiden mens DU har ventet på ditt neste bruks klokke, gave, kjøpsobjekt for markere noe, (i mitt tilfelle som 30 års uret) da hadde DU nok tid til å finne ut om dette uret var egentlig noe for meg. Det finnes nemlig masse bilder, video, ganske lett tilgjengelig relevant produkt info hos feks forhandleren slik at DU kunne få ditt andre eller tredje tanke om dette.
Tiden er kommet og DU kjøper denne "holy gral" saken og putter rundt håndledet. Euforisk stemning, entusiasme og glede er til stedet som om du var forelsket på nytt. Så DU bare finner ut at, KØØØDAAAAAA! Denne klokken skal jeg aldri bruke eller ha så DU apatisk selger den sånn uten videre etter fjorten måned venting...
Så hva er vitsen?
Jeg synes rett og slett at det er kjedelig å se annosner på ettertraktede klokker med lang leveringstid selges så fort de forlater butikken, "så ettertraktet og så hatet". Det finnes folk som sårt ønsker å kjøpe disse og få gleden å ha de i mye lengre periode en bare noen få dager og uten å betale overpris på annenhåndsmarkedet.
Jeg synes også fint om at forhandlere har begynt med noe selektiv salg, selv om at det betyr at jeg må vente ganske lenge på mitt neste dykkerur. -Men tenk på hvor mange flere "uærlige sjeler" de får luket unna...