Samling ved reisens slutt

The Awakening

“Landet skal for framtiden styres av menn og kvinner som står tidlig opp om morran”

Per Olaf Lundteigen og hans partifeller har vel ikke så mye oppslutning eller påvirkning på styre og stell for tiden, men det kan vel ikke skade å sette på litt vekking for sikkerhets skyld.

Jeg har ingen andre i husholdningen, hverken to- eller firbente, som rauter eller galer (når solen står opp ihvertfall), så jeg må sette min lit til mer moderne metoder for oppstandelse. Kanskje Jesus hadde stått opp litt før den tredje dag hvis han hadde hatt slikt tilgjengelig også?

Uansett, jeg tok mine surt oppsparte sølvpenger til det sedvanlige stedet og saumfarte Sonens salgssider uten at det ble noen umiddelbar åpenbaring. Men da det nærmet seg jul dukket det opp noen potensielle pakker som jeg i sedvanlig stil studerte litt på avstand i håp om at de kunne snappes opp til en passende pris.

Jakten ble kronet med hell og jegeren ventet tålmodig til romjulen da julenissens logistikkavdeling hadde byttet ut reinsdyrene med en grønn og liten sak som fraktet den forsinkede julegaven til vestlandet standsmessig i sete 0A.

E923A36F-4DBA-4B93-866E-2517D32505FA.jpg

Jeg har jo tydeligvis en forkjærlighet for litt udde ur, og Memovoxen krysser av de fleste boksene på ting jeg liker: arabiske tall, asymmetri, røde detaljer, travel skive, og en artig komplikasjon attpåtil.

Strengt tatt burde nok remmen blitt fornyet, både for å få tilbake fordums glans og bedre komforten litt (spennen blir sittende litt skjevt på grunn av den uregulerbare delen), men det er rart hva man blir vant med…

Up, up and beyond

“Kor ska vi reis?” har Viggo Valle sagt hver påske i snart 30 år, og i mange påsker har jeg sittet ved radioen på hytte i @Minuteman sitt revir og fått med meg turen rundt i verden før skitur, appelsin, Kvikk Lunsj og hele pakken. Denne påsken har det heller blitt småbyfyll og klokkeskriving i Stavanger, så man kan jo spørre seg hva som skjedde.

Hva som skjedde lurte sikkert Neil Armstrong på da han satt på turen mot månen, “Not because it is easy, but because it is hard”. (*) Denne klokken var slett ikke vanskelig for meg, hverken å velge eller kjøpe. Den hører vel strengt tatt hjemme hos enhver samler med respekt for seg selv, og da min tidligere nevnte klokkeinteresserte kollega av uforståelige grunner skulle kvitte seg med den var jeg ikke vond å be. At den kom mer eller mindre direkte fra spa-opphold på hjemmebane i Sveits skadet heller ikke, så da kom det i hus en klokke som kan være kjekk å ha i tilfelle jeg skulle legge påsketuren til utenfor atmosfæren ved en senere anledning.

9D785464-47BE-461D-997B-D9D14157E741.jpg

Klokkeboksen var ikke helt Speedmaster-fri fra før heller, med to varianter som jeg liker på hver sin måte, men jeg føler vel at originalen både komplementerer(**) og kompletterer de to andre. (Ihvertfall frem til Omega satte i gang med 50 Shades of the Moon og vanskeliggjorde den tanken)

6C4AA3B4-526E-4B3B-A457-59DB09B6685A.jpg

* : Jada, jeg vet både det presise sitatet og opphavet.
**: Ganske sikker på at jeg klarer å banke opp Per Egil Hegge http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=3039 for at allitterasjonen min skal få stå som den er. (***)
***: Litt videre forskning ser ut til å vise at jeg hadde rett allikevel og at Hr. Hegge er enig, så da lar jeg den aldrende pedanten nyte sitt opium i fred (****)
****: Jada…

Redigert av en moderator:
Tja, det begynner nærme seg bunnen i klokke-kisten nå, men jeg skal se om jeg finner noe mer å vise frem etterhvert. :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: JWL
Hei og hå for en seilas! Veldig velskrevet tråd jeg med litt skrekkblandet fryd (må jeg innrømme) har lest. For hvis dette er ferden jeg må seile, så må også jeg godsnakke med banken, og mere til... Så fine ur du hadde!

Tja, det begynner nærme seg bunnen i klokke-kisten nå, men jeg skal se om jeg finner noe mer å vise frem etterhvert. :rolleyes:

Gratulerer med rå samling @snapperhead. Farlig forførende samling og fremstilling. Gleder meg også over at du kun "... begynner nærme seg bunnen ...", i motsetning til at bunnen er nådd. Ser frem til nye velskrevne innlegg i fremtiden etter at du har rotet rundt i kisten etter mer å vise frem. :cool:

Redigert av en moderator:
Imponerende samling, Snapperhead!

Sport Chrono-uret ditt har forøvrig et in-house drivverk - selv om noen puritanere sikkert vil hevde at et ur drevet av en 3,8 liter boxer-sekser er noe utradisjonelt, ja kanskje til og med litt i overkant :).

• Liker
Reaksjoner: JWL
Som de siste skribentene har mistenkt så mangler det fremdeles noe i føljetongen om utviklingen på urenes horologiske hjemmebane i skrinet hos Snapperhead(*), men manglende monetære mengder medførte et selvpålagt og suksessfullt sølibat fra fristende forum og forferdelig farlige fornøyelser.

Men ein skiboks kankje vara evig (veit du), så det har jo blitt bredere besetning i boksen siden sist. Ingen blir vel imponert av labre luremuser som dette, men jeg tenkte å ihvertfall legge opp listen slik at jeg kommer i gang med å granske de gjenværende gjenstandene ved en annen anledning.

*=Han pleier ikke å omtale seg selv i tredje person, men all alliterasjon trumfer tilbøyeligheten til alminnelig anstendighet

Redigert: