Samvittighet vs. klokkeglede

Medlem
10. okt. 2010
Sted
Bournemouth, UK
Dette, mine gode menn, er enda en tråd om homage-klokker, og hvorvidt de er Satans verk eller mer eller mindre aksepterte venteklokker. Forstår at mange er lei av den diskusjonen, og at det er opp til hver enkelt, men jeg synes problemstillingen er så vanskelig at den faktisk gjør meg litt fysisk uvel.

Saken er den at jeg har blitt svært klokkekåt etter min oppdagelse av Sonen, men at jeg samtidig er en fattig fotokunststudent, som til alt overmål flytter til England om ti dager. Som om det ikke var nok for å begrense klokkebudsjett, så sverger jeg til analog fotografering, som bare blir dyrere og dyrere. Man kan vel raskt gjette seg til at de dyrere klokkekjøp må vente en stund, om jeg ikke velger å selge mormor, min førstefødte og masse narkotika. I og med at jeg er dritglad i mormor, ikke står i fare for å få noen førstefødt på en stund, og heller ikke er så gira på å tre inn i dealeryrket, kan vi si at jeg er klokkemessig f*cked.

Per nå er Rolex 16610LV og IWC Big Pilot de store grailene, selv om IWC langt fra fremkaller samme hjertebank som den nydelige grønne bezelen, og jeg håper på å unne meg en av de (grønt, grønt, grønt!) når masteroppgaven forhåpentligvis blir levert om fire år, men hva gjør man frem til da? Venter man til man har råd til the real deal, med en småkjip Seiko på armen, eller biter man i det sure eplet?

En veldig god venn av meg, som absolutt ikke har samme forhold til klokker som de fleste her har, roper og kauker at det bare er å kjøpe en Parnis-variant eller en annen form for homage til jeg har råd til godsakene. Og det er selvsagt fristende, i og med at jeg da allerede nå får et mekanisk ur med det utseendet som gir lettere blodansamling i fantefløyta, men det gir meg samtidig en ekkel smak i munnen. Det er jo en kopi, noen vil kanskje kalle det en fake, og selv om utseendet kan ligne er det veldig, veldig langt fra the real deal. Man kan jo argumentere med at de ikke gir seg ut for å være en Rolex eller IWC, med Rolfex på dialen og prikklik tekst ellers, og man kan si at alle kopierer design uansett - men er det riktig av den grunn?

Ingenting hadde klokkemessig gitt meg mer glede enn en 16610LV på armen nå, men det er rett og slett ikke realistisk på en god stund, så hva gjør man? Venter man, eller tar man synden inn i sitt liv med en homage?

Kjør på homage :D
Min mening:
Homage, ligner en kjent klokke, men detaljer skiller = lov. Særlig hvis det er en homage av en utgått modell.
Klokker som gir seg ut for å være originalen = ikke lov/fake.

Å kjøpe en rimelig homage er IMHO en inngangsport til senere og antageligvis dyrere klokkesykdom. Veldig greit om man vil ha en hverdagsbeater og/eller om man ønsker en rimelig test av om the real deal vil være noe for deg - slik bruker i alle fall jeg disse.

Jeg har vel tidligere gitt klart uttrykk for mine tanker om homage, så jeg skal la den ligge nå..;)

Spørsmålet blir vel om du tror en "kopi" kan gi deg den gode følelsen du lengter etter, eller om du skal spare den gulroten til du har råd, virkelig har fortjent det og heller bruke årene på å glede deg. Det finnes mange flotte mekaniske klokker som har eget design og ikke heter Seiko til studentpriser...

Det er mye glede i billige klokker. Vintage Omega, nytt asiatisk eller russisk, vintage Seiko. Mulighetene er uendelig i klokkeverden. Det er kun en liten del av markedet som er dyrt, det største segmentet i den delen er nye ur.

Jeg har selv vært fristet av homages mange ganger. Hver gang har jeg konkludert med at en homage kun vil kommunisere hva den ikke er. Mens en Seiko stråler ut alt den er. Seiko er den mest gjennomførte in-house manufakturen i verden. Ikke at det hjelper stort, det er Patek Phillipe vi vil ha... ;)

Som hovedregel ville jeg ikke gått for en homage. Finnes kun enkelte homager av vintage ur jeg kunne vurdet. Prøv heller å finne ur som gir deg glede innenfor budsjett. En god start er å surfe etter Seiko på ebay og lese affordable watches forum. Hjertet begjærer hva øyet ser. ;)

Aller helst ville jeg gitt bæng i den avleggs analogfotograferingen din og kjøpt litt avleggs mekanisk klokkekunst da.. Men regner med det forslaget er off-limits. ;)
Selvsagt en stor tull, aldri gå på akkord med seg selv for å realisere en hobby...

Grunnen til at denne diskusjonen er oppe titt og ofte og aldri blir avsluttet er nettopp fordi så mange har så forskjellige meninger om temaet.

Jeg tror jeg har hatt Rolex Submariner som grail i omtrent fire år nå, og håper å realisere en variant av den i løpet av neste år, (eller året etter ;) ).
Jeg har egentlig ikke noe imot hommageklokker, så lenge motivasjonen er rett. Med det mener jeg at hvis du kjøper en Submariner hommage for å prøve å oppnå følelsen av en ekte Sub, vil du nok bli skuffet. Rett og slett fordi du vet at dette ikke er the real deal, og dermed ikke får stå på egne ben. Når det er sagt er det flere hommageklokker som skiller seg så vesentlig fra originalen at de får en egen appell i seg selv.

Jeg tror ventetiden vil gjøre følelsen av et kjøp helt spesiell, og verdt å vente på den dagen du har mulighet :)
I mellomtiden ville jeg utforsket litt mer hvilke ulike klokker som finnes i ditt prisleie. Hvis du følger med på TS og finn.no dukker det stadig opp klokker som holder god kvalitet og ikke trenger å koste skjorta.
Jeg kjøpte denne Tag Heueren her på TS tidligere i år for den nette sum av 900. Den er quartz, men viser at en klokke kan holde god kvalitet uten å koste skjorta.

IMG_0438.jpg

Jeg ville ikke kjøpt en hommage, men heller utforsket prissegmentet du er i, og med det få en klokke jeg tror du hadde blitt mer glad i :)
Men siden klokker handler om følelser og ikke fornuft, er det kun din egen mening som kan diktere hva som funker for deg :)

Buy the watch that speaks to you!

Lykke til

Kjør på homage :D

Enig. Kjør på, gi gass! Så lenge klokken ikke gir seg ut for å være noe den ikke er, så ser ikke jeg noe galt i homage. Jeg er i likhet med trådstarter, blitt helt hekta, og har ingen kjempestor klokkekonto selv om jeg har mange klokker på ønskelista.
Jeg kjøpte meg først en Parnis, den gir seg ikke ut for å være noe annet enn, en Parnis. Den har slett ikke skuffet, den stimulerte tvert i mot lysten på noe mer. Så det kom etterhvert i hus en Speedmaster, og man skal ikke se bort i fra at den får noen søsken etterhvert. :)

Lukter litt på en homage fra Steinhart selv... Føler at klokken står på egne ben, men det er ikke akkurat vanskelig å se hvor inspirasjonen kommer fra!

Som andre her tror jeg ikke at en homage vil kunne erstatte originalen, men hvis man tar det for det det er....

Tror nok at siden du i det hele tatt allerede nå tenker så mye på dette, kommer du nok ikke til å bli "tilfredstilt" med en homage. Du kommer sikkert hele tiden jage nye klokker som kan gi deg dette frem til du har brukt like mye som suben koster:D
Jeg kjøpte en homage sub, men byttet den fort ut med en seiko. Ble litt kvalm nesten når jeg tenkte at jeg hadde kjøpt den fordi "den ligner jo på en sub..."
Koser meg med seikoen frem til omegaen kommer i hus:D

En kopi/fake/hommage vil aldri kunne gi deg samme følelsen som The real thing. Så den siden av saken mener jeg er klarlagt.
99.9% av folk som på en eller annen måte passerer deg legger aldri merke til hvilken klokke du har på deg. Men av de 0.1% vil nok noen kunne gi deg et anerkjennende nikk om de får et glimt av klokka de mener å kjenne igjen på et par meters avstand. Dog skulle de finne på å ta kontakt for en nærmere prat rundt godbiten de har spottet blir muligens samtalen litt.... annerledes enn den kunne ha vært.
Jeg er i allefall klar på dette, kjøp deg heller en flott, gjerne brukt, rimeligere 'venteklokke' i stedet for å dempe suget med ei klokke som gir seg ut for å være noe den ikke er (etter din oppfatning). Klokka kan være helt grei isolert sett, men ikke den du skulle ønske det var.
Finnes mye spennende der ute til en rimelig penge (som ikke er Seiko).
Det var nå i alle fall mine 2 cent :)

Jeg har vel tidligere gitt klart uttrykk for mine tanker om homage, så jeg skal la den ligge nå..;)

Spørsmålet blir vel om du tror en "kopi" kan gi deg den gode følelsen du lengter etter, eller om du skal spare den gulroten til du har råd, virkelig har fortjent det og heller bruke årene på å glede deg. Det finnes mange flotte mekaniske klokker som har eget design og ikke heter Seiko til studentpriser...

Enig med Mogens! Kjop noe som står på egne ben - hva er forresten så feil med Seiko?

Absolutt ikke noe feil med Seiko, det er bare ikke så mange av urene jeg har sett fra den kanten som appellerer til meg. Har i skrivende stund en SKX007 på håndleddet, og den har vært med meg stort sett hver bidige dag det siste halve året, så man kan trygt si jeg ikke har noe imot Seiko.

Mange gode poeng og meninger her, og de fleste av dere påpeker bare det jeg selv tenker. En homage vil ikke kunne gi samme følelsen som the real deal, og det er vel egentlig en større sjanse for at den byr meg litt imot når jeg tar den på meg. Det er selvsagt mange andre klokker i lavere prisklasser jeg kunne tenke meg, men de byr også på litt sparing, og da kicker jo utålmodigheten inn med en gang. Tror jeg må gå på magefølelsen, og stenge av eBay en liten stund, til det enorme behovet for en større klokke (Parnis Big Pilot) har forsvunnet fra både sinn og Watch List.

Aller helst ville jeg gitt bæng i den avleggs analogfotograferingen din og kjøpt litt avleggs mekanisk klokkekunst da.. Men regner med det forslaget er off-limits. ;)
Da slutter jeg heller med fotografering, tror jeg. Digitaljobbing er ikke noe for meg. Det er som med homager - du kan sitte så mye du vil med filtere og drit i Photoshop for å få til analoggrain, men uansett hvor mye det ligner så gir det ikke den riktige følelsen.

I og med at jeg er dritglad i mormor, ikke står i fare for å få noen førstefødt på en stund, og heller ikke er så gira på å tre inn i dealeryrket, kan vi si at jeg er klokkemessig f*cked.

Tja. Du kan jo selge en viss kroppsdel med god fortjeneste, så blir du i det minste ikke fucked på klokkefronten...;)

Er ellers enig med Mogens. Du vil sette mye større pris på en klokke som du har spart til over tid ift en hommage som fungerer som midlertidig vomfyll.

Å sette en homage, fra f.eks. Steinhart, på armen gir ikke samme følelsen som "the real deal". Å bære en Rolex på armen handler like mye om følelsen man får, som designet og kvaliteten. (Merk: jeg snakker nå ikke om status og ære, men "Rolex-følelsen") ;)

Spar til Rolexen, og hold deg unna de som prøver å være en Rolex..;) De kommer aldri til å kunne gi deg den rette følelsen, og du vil trolig prøve deg på mange som likner uten å oppnå riktig resultat.. Imo er det da bedre å kjøpe seg en rimeligere klokke som ikke prøver å være noe annet enn seg selv:) Er viktig å kunne sette seg mål her i livet, og det har du gjort virker det som: Fullfør master studiet, og kjøp deg da en Rolex, så har du et mål og en flott klokke å se frem til:) Skulle du evt få råd på et tidligere tidspunkt, ja, da kjøper du den nok bare før tiden!

Tror jeg må gå på magefølelsen, og stenge av eBay en liten stund, til det enorme behovet for en større klokke (Parnis Big Pilot) har forsvunnet fra både sinn og Watch List.

En slik Parnis får man da for noen hundrelapper på ebay? Kan du ikke ta deg råd til det, da? Det er jo alltid moro med et nytt ur, selv om det ikke er den ultimate drømmen?

Både og...

Jeg er litt uenig med meg selv i dette spørsmålet.

På den ene siden har jeg ikke noe prinsipielt imot Homage-klokker, så lenge de ikke gir seg ut for å være ekte vare (dvs. fake). Jeg har selv en Panerai-homage, og for de kr 700,- jeg betalte for den har jeg funnet ut at panerai ikke er merket for meg (design, størrelse, feeling osv.). En homage-klokke var altså for meg en rimelig måte å finne ut hva jeg liker å ha på armen når den første forelskelsen er over.

På den andre siden har jeg kjøpt en del rimelige klokker de siste par årene (2 homage-ur, noen rimelige Seiko osv.), og har egentlig funnet ut at hvis jeg summerer utgiftene til disse rimelige klokkene, kunne jeg lett finansiert en brukt Omega Seamaster eller Speedmaster, eller f.eks. en Breitling Colt. Det hadde vært andre boller, det...

Så her er det bare å veie for og imot. Men først og fremst: "Trust your feelings, Luke"

:)

En homage-klokke var altså for meg en rimelig måte å finne ut hva jeg liker å ha på armen når den første forelskelsen er over.

:)

Ikke helt uenig...
Men hadde en kjøpt f.eks en brukt LV-sub ville det ikke bare vært en rimelig måte, det ville vært nærmest for et depositum å regne. Ja for ikke å si investering :)
Sjekk brukprisen på en LV i dag sammenlignet med for si 2 år siden..

Kjøper man brukt Rolex er dette for ren omplassering av pengene å regne. Dog man må jo ha kronene i utgangspunktet ;)

Mye fornuftig her. Forstår dem som ikke vil ha en homage klokke, selv om jeg ikke føler avsky ved dem. Dog er grensene flytende :)
Når det er sagt, er det ikke tvil om at en homage aldri kan gi samme godfølelse som the real deal. har selv en Sub og en Steinhart, og greit nok at sistnevnte er mye bang for buck, men noen Rolex blir det aldri. Men ok som beater og det har hjulpet meg til å vite at jeg ikke kommer til å kjøpe meg en Rolex GMT :) Prøver nå det samme med en Explorer II homage som er i bestilling... Liker jeg den, blir det nok originalen innen rimelig tid. :)

Så det jeg prøver å si er at en homage blir som en ventepølse i alla fulla fall :)