13. luke - 11 dager igjen til jul
Ok. Vi er litt over halvveis, og kalenderen må utvides med en klokkeboks til.
Klokkeboksene ble for øvrig kjøpt inn etter anbefalinger her på tidssonen. Lette lenge etter en boks som kunne passe og falt for denne med plass til 12 ur. Den kom fra en tysk boksmaker ved navn
Rainer Schuster. Etter en stund bestilte jeg en til… Da kom det et kort svar: ”Congratulations to your huge collection”.
Det var vel rundt da at jeg skjønte at jeg var begynt å samle, ja.
Men nok om bokser. Her er dagens kloss av en klokke.
40mm uten krone. Det er en kraftig sak. Lenken er 32mm på det bredeste og går ned til 18mm på det smaleste.
I det hele tatt. Masse wristpresence!
Modellnummeret er 01.0200.415. De som har fulgt kalenderen min kan lese seg til at det er et 415 kaliber i klokken. Det er det forvirrende nok ikke, for systemet med at de tre siste sifrene viser modellnummeret, begynte de med litt senere. Det er naturligvis et 3019 – kaliber i klokken.
Reklameslagordet da denne ble lansert var: ”Zenith – We make acurate time a thing of beauty”. Hvis dette var slik de definerte skjønnhet på 70-tallet, så skjønner jeg mer av underarmshår og slengbukser.
I tillegg er det et rimelig slitent eksemplar jeg har skaffet meg. Bulkete og stripete skive, men på sett og vis føler jeg at det passer klokken.
Kanskje jeg kan pusse den opp selv? Hobbyurmakere som har gjort det tidligere har fått
god hjelp fra Zenith. (og tusen millioner takk til Guybrush for linken)
Det er en av Zenithklokkene som virkelig har fått et kallenavn som har satt seg: The Big Blue. Av forståelige grunner. Blått er som tidligere nevnt, Zeniths farge.
”The big blue” kom også i svart, men i et svært begrenset opplag – bare 50 utgaver. Denne ble laget i 4950, noe som gjør den til den ”vanligste” El-Primero kronografen som ble produsert fra 69 til 75. (noen eksemplarer (inkludert de svarte) ble produsert så seint som i 1978, men det var som dødskramper å regne. På den tiden måtte de kaste automatiske klokker etter folk for å få dem til å kjøpe.)
Det totale antall Zenithklokker med El Primero som ble produsert på denne tiden var ca. 37.500. Noe som egentlig er et veldig lavt antall. Noen utgaver kom i et 30-talls eksemplarer. De fleste i rundt 1.000. Hadde det stått et annet klokkemerke på disse skivene hadde jeg aldri hatt råd til å kjøpe dem.
Men heldigvis står det Zenith.
Legg også merke til den raffe stjernen Zenith hadde på noen av klokkene i denne perioden. Man merker 70-tallet lang vei.
Og denne modellen var altså de siste El Primeroene som ble produsert før Zenith Electronics bestemte seg for å kvitte seg med de automatiske klokkene.
Og den historien har dere jo hørt før. Så det kan jeg ikke skrive om.
http://www.tidssonen.no/forum/showt...alendergalleri&p=105244&viewfull=1#post105244
Så det kan jeg ikke skrive om, og nå kommer en liten innrømmelse: Det kan vise seg at denne kalenderen er litt dårlig planlagt. Skylden har den amerikanske tv-serien 24.
Det høres søkt ut, men sånn er sammenhengen: Historien om 24 er at da de skulle lage såkalt pilot til serien, altså prøveepisoden som avgjør om de får lage hele serien, så visste de ikke hvordan serien skulle ende. De bare satt i gang. Da de litt lovlig seint fikk beskjed om at serien skulle produseres, så tok de det litt fra dag til dag, uten helt å ha oversikt over hvordan det skulle ende. Det er i hvert fall det produsentene sier, og hvis man ikke kan stole på Hollywood-produsenter, hvem kan man stole på da?
Uansett så utviklet de et viktig kreativt prinsipp i denne serien, nemlig at de ikke skulle spare på ideene. Fikk de en god ide, så skulle de blåse den med det samme, altså i den neste episode de skulle spille inn. Ingen ting skulle spares på. Det er et vakkert prinsipp som jeg vil anbefale for alle som prøver å gjøre noe kreativt: Ikke spar på godsakene.
Her kommer et godsakbilde for å understreke poenget.
Nå skal jeg ikke sammenligne denne kalenderen med fullskala amerikansk tv-serieproduksjon, men i min verden skal man ikke spare på de gode historiene. Så jeg har brent av krutt ved en hver anledning og ikke holdt noe tilbake. Tanken er at man alltids kommer opp med noe nytt når man først står der med de blanke arkene. Og det gjør man som regel. Med mindre man baserer seg på historien til et klokkemerke som ikke nødvendigvis blir lenger for hver dag, og som i liten grad kan basere seg på fri fantasi.
Kort fortalt. Det kommer nok til å bli litt mer digresjoner (som denne) i kalenderen fremover. Mer løse tanker. Forhåpentligvis en del Zenith, men også litt rare vinklinger.
Så som i et teater, der man etter pausen ofte foretar et sceneskifte og kulissene er helt nye i det teppet går opp for annen akt, blir luke 13-24 kanskje litt annerledes. Kanskje sprøere, kanskje kortere. Kanskje mer influert av sene julebord og julestress enn jeg hadde håpet da jeg satt i gang.
De som ikke klarer å følge med, får nøye seg med bildene. Forhåpentligvis har jeg klart å spare noen godbiter til siste etappe også.
Men jeg håper jo at folk fortsetter å lese, og jeg håper jeg kommer opp med noen nye vinklinger. Vi får krysse fingrene, alle som en.
Et eksempel på ting som kan skje: Den 22.12. legger jeg opp til en litt spesiell kalender. Det blir presentasjon av ny klokke, men også en liten Q&A. Det vil si: Hvis det er noe dere gjerne vil spørre om, enten om Zenith eller om kalenderen min eller om noe annet, så skal jeg forsøke å svare som best jeg kan.
Tror det er best å sende PM med spørsmål, så blir jeg ikke fristet til å svare i tråden. Spørsmål kan også tas imot på mail:
Klokkoman@gmail.com
Anonyme spørsmål er også lov. Det gjør det lettere for meg å finne på spørsmål til meg selv hvis det ikke kommer noen.