23. luke - 1 dag igjen til jul
I dagens luke, den nest siste….
En moderne klassiker titter frem.
Zenith Striking 10th.
Denne klokken kom i 2010, og i tillegg til en fantastisk skive og finish som oser Zenith-DNA, så er urverket i stand til å gjøre noe veldig spesielt.
Dette er en såkalt Foudroyante. Noe som ikke er helt uvanlig i klokkeverdenen.
Hublot har en variant.
Panerai en annen.
Det unike med
Striking 10th kontra de andre, er naturligvis at inni klokken så tikker det et modifisert El Primero-urverk. Og med 36.000 bph, så er det enkel matematikk å finne ut at denne kan vise vaskeekte 10-dels sekunder, i motsetning til de andres ikke fullt så anvendbare 0,125 sekunder. Ja, også er det senter-sekundviser som roterer.
Teknologien bak det hele baserer seg på en patent Zenith tok ut allerede i 2002. Den gangen hadde de to forslag. En med en sekundviser offsenter (omtrent som den dere så), og en med sentral sekundviser. Men den skulle ikke bruke 10 sekunder. Neida. Tanken i utgangspunktet var at den skulle bruke 4 sekunder på en runde.
Testene var håpløse og klokken så aldri dagens lys.
Ny teknologi og slitedeler av silikon fikk imidlertid patenten frem igjen, og denne gangen var det vellykket. Mens klokken går nesten helt nøyaktig til vanlig, så har tester vist at den kan sakke noen sekunder (+/-10) i døgnet med kronografen i gang. Men den skal uansett ikke gå på såkalt: Central Column kronografer skal man uansett ikke ha på slike klokker.
Mye er sagt om denne klokken. For meg var det kjærlighet ved første blikk, så var jeg litt usikker og ble nesten litt sjøsyk av chronoen. Men etter noen avstandsblikk og søvnløse netter, så var det ikke tvil. Den måtte jeg ha.
(legg merke til hvordan sekundviseren hopper mellom tidelene på dette bildet. Jeg prøvde å få det klarere frem, men der var ikke fotoegenskapene gode nok, gitt)
Her er det også flust av flotte detaljer, som den avrundede avslutning på gummireima….
Til en fantastisk skive. (NB – Dårlig fotograf igjen. Støv på glasset, ikke på skiven)
Og en fabelaktig spenne som allerede har blitt ripete.
Ja, ja. Må jo bruke klokkene. Og denne får nok litt mer enn 1/28dels rotasjonstid i forhold til de andre klokkene mine.
Men over til noe helt, helt annet. I dag er det dagen før dagen, i kveld er det kvelden før kvelden, og NRK vil nok en gang benytte sjansen til å sende sin faste sketsj med Grevinnen og Hovmesteren (som resten av verden ser på nyttårsaften). Personlig så er jeg mer glad i overraskende humor enn i gjenkjennende humor, så jeg har… …hvordan skal jeg si dette på en pen måte… …blitt jævelig lei. (Ikke så opptatt av tradisjoner heller, merker jeg).
Men nok om det. Jeg har skrevet en liten sketsj fra Julenissens verksted som jeg håper kan ta over for ”Grevinnen og Hovmesteren” på sikt, men det er mulig den blir litt tidssonen-intern.
Uansett: From all of me to all of you:
Julenissens konkurrenter
INT. JULENISSENS VERKSTED - DAG
Inne på Julenissens verksted står JULENISSEN sammen med sjefsalven Alfred, en liten og nervøs alv. Julenissen er sur. De er tydeligvis midt i en diskusjon.
JULENISSEN
Konkurranse? Det er vel for faen ingen som kan konkurrere mot meg! Må jeg minne deg på at jeg feide han derre Jesus ut av jula for lenge siden?
ALFRED
Helst ikke.
JULENISSEN
(i sin egen verden)
Han trodde han hadde alt på stell med julestjerner og engler og fandens oldemor...
ALFRED
...kanskje ikke akkurat jeg ville brukt ordet fanden i den forbindelse, men...
JULENISSEN
Vet du hva han gjorde feil? Han ble for selvgod. Tok folks hengivenhet for gitt. Også kom jeg med enda flere pakker og enda mer glede. In your face, Jesus!
ALFRED
Men nå har du altså fått konkurrenter.
JULENISSEN
Konkurrenter meg i reinsdyrræva! Jeg måker fjøset med konkurrenter. Hva er det for noen fysaker som prøver å overta jula denne gangen?
ALFRED
Det er en nettside. Tidssonen. De diskuterer klokker.
JULENISSEN
Gjøkur? Sånne som henger på veggen og sier koko?
ALFRED
Nei, tidssonen er et forum for sånne som er interesserte i armbåndsur.
JULENISSEN
Aha. Sånne som henger på internett og sier koko.
ALFRED
Det er et slags... Hva skal vi si... Brorskap av nisser.
JULENISSEN
Høres mer ut som en gjeng onanerende påfugler, spør du meg. Hva er det de driver med som truer meg og min posisjon?
ALFRED
Vel... Det er litt komplisert, men de er på en måte nisser selv. Og for hverandre.
JULENISSEN
Pøh! At noen nisser seg til, har vi opplevd før. Nisser er det overalt. Julenissen er det bare en av.
ALFRED
Heldigvis.
JULENISSEN
Hva sa?
ALFRED
Jeg sa: Uheldigvis har de funnet på noe lurt. De skriver ønskelister hele året.
JULENISSEN
Hele året?
ALFRED
Også sender de dem til hverandre.
JULENISSEN
Kjøper de presanger til hverandre?
ALFRED
Nei, til seg selv.
JULENISSEN
(brått rolig)
En stund var jeg litt bekymret, men nå skjønner jeg det.
ALFRED
Så bra.
JULENISSEN
(sint)
Du har blitt gal! Hva er det du prater om? De ønsker seg ting av andre også kjøper de dem selv?
ALFRED
Nemlig. Det er et ganske snedig opplegg de har. Hvis en av dem har lyst på en klokke...
JULENISSEN
Så ønsker han seg den til jul...
ALFRED
Nei, han ønsker seg den når som helst. Da skriver han kanskje: “Hei, hva synes dere om denne?” og viser bildet av et ur.
JULENISSEN
Hva slags ønskeliste er det? Jeg får jo ikke brev fra en masse barn som skriver: “Hva synes du om denne brannbilen?”
ALFRED
Det er det som er det geniale. De ønsker seg det egentlig ikke, men så begynner alle å skrive: “Go for it” og “Kjør på...” Også... Vel, så kjører de på.
JULENISSEN
Et par klokker kan vel ikke skade.
ALFRED
Det er mer enn et par skal jeg si deg. Og de er dyre.
JULENISSEN
Få se.
Julenissen taster løs på en datamaskin
JULENISSEN
Aha! Her er det en som ikke ønsker seg en dyr klokke i det hele tatt. Han ønsker seg en smurf.
ALFRED
Det er en klokke.
JULENISSEN
En smurfeklokke? Den må være billig.
ALFRED
Den er veldig dyr.
JULENISSEN
Denne da. Han ønsker seg Kermit?
ALFRED
Dyr.
JULENISSEN
Ja, en frosk.
ALFRED
Nei, en klokke det også. Dyr.
JULENISSEN
Det var da som...
(trykker på datamaskinen)
Aha! Her er det en som ønsker seg fred og ro.
ALFRED
Audemars RO, det er noe litt annet.
JULENISSEN
La meg gjette: Klokke og svindyr?
ALFRED
Ja.
JULENISSEN
(leter videre)
Oi, oi. Hvis Ro og Kermit og smurfer er dyre, så tør jeg ikke tenke på hva et: “Orange Monster” koster.
ALFRED
Den er faktisk veldig billig.
JULENISSEN
(sukker tungt)
Greit. La meg seg om jeg har forstått dette rett: Først forteller de alle hvilke klokker har lyst på, så sier alle at det høres kult ut, også kjøper de dyre klokker og setter dem på armen?
ALFRED
Nei. De pakker dem opp først. I all offentlighet.
JULENISSEN
Herregud! De er jo gale!
ALFRED
De sier at andre er verre. Og det er vanskelig å være enig. For eksempel finnes det et forum på nettet dedisert til dem som forsøker å gjøre penis større.
JULENISSEN
Ja, og hva så? Hvorfor skal ikke menn kunne hjelpe naturen hvis de er litt dårlig utstyrt og sliter med å tilfredstille nissemor.
(pause)
Kona. Eller kjæreste. Hvis de ikke er gift. Noe mange av dem ikke er.
ALFRED
Nei, nemlig.
JULENISSEN
Over til noe HELT annet. Har du sett noe merkelig med nissemor i det siste? Jeg tror kanskje hun er utro.
ALFRED
Åh? Mistenker du noen...
(han svelger)
...spesiell?
JULENISSEN
Nei, det er mer generelt. Hun oppfører seg merkelig. Pynter seg når jeg skal ut, og er alltid veldig fnisete når jeg kommer tilbake... Men det er sikkert bare noe jeg innbiller meg.
ALFRED
(ivrig)
Helt sikkert. Jeg har i hvert fall ikke sett noe merkelig.
JULENISSEN
Flott! Du bør ha greie på det. Du tilbringer jo så mye tid med henne. Synes du alltid er der når jeg kommer inn døra.
ALFRED
Må passe på, vet du.
JULENISSEN
Flott. Fortsett sånn. Hun har vært så sur på meg i det siste, men er alltid smørblid når hun har vært sammen med deg. Uansett. Jeg har laget drømmegaven til henne, så denne julen blir hun fornøyd.
Se.
ALFRED
Dora? Ønsker hun seg Dora?
JULENISSEN
Ja, hun sa hun ville ha en Explorer.
ALFRED
Akkurat. Hun blir nok fornøyd. Men hva gjør vi med nissene? På Tidssonen.
JULENISSEN
La dem holde på. Før eller siden så går de tom for penger.
ALFRED
Eh... Det er akkurat det. De kjøper av hverandre også.
JULENISSEN
Men... Da kan de jo holde på for evig.
ALFRED
Ja.
JULENISSEN
(sukker tung)
Dette er en alvorlig trussel som vi må møte med mer arbeid. Hardere jobbing! Mer overtid. Jeg skal tilbake på toppen! Det betyr at du må passe på Nissemor. Tror du at du kan klare det?
ALFRED
Jeg er på henne...
(pause)
...på saken.
JULENISSEN
Flott! Hva slags klokke er det du har forresten? Er den ny?
ALFRED
(påtatt overrasket)
Denne? Den er gammel. Har vært i familien...
(kremt)
...i årevis.
ALFRED
Det er en Zenith Striking 10th. Den kan måle intervaller ned til et 10endedels sekund.
JULENISSEN
(Ler)
Et 10endedels sekund. Det var ikke så mye å skryte av.
ALFRED
(Lavt)
Det sa nissemor også.
JULENISSEN
Hm?
ALFRED
Jeg sa: Jeg tar meg av nissemor også.
JULENISSEN
Flott.
Julenissen går sin vei mens han synger på en sang (mel: Julenissens bjeller)
JULENISSEN
(synger)
Mine store bjeller sang klingeling
Klingelingeling
Klingelingeling
Mine store bjeller sang klingeling
Men en liten bjelle sa: ”Boing”