Seadweller på Finn

Medlem
17. nov. 2011
Sted
Stavanger
Er på utkikk etter en Submariner og er daglig inne her og kikker og på finn, men så kom jeg over denne annonsen for noen dager siden : Rolex Sea-Dweller 2002 Mod. - FINN Torget

Ser jo ut som en fin pris på den, men er ikke dette vel litt billig for en 2002 modell? Har 30' som budsjett når jeg nå skal kjøpe klokke, men vil ikke gå på en smell.
Den ser og veldig ripete ut og han har skiftet glass på den? Har dette noe å si videre? Evt. Hvor mye vil det koste meg å shine denne opp hvis jeg trenger det?
Har sendt en mail til han med forskjellige spørsmål så får jeg se hva han svarer.

Takker for all hjelp.

Hei. Uten at dette er noen garanti... Jeg ville heller kjøpt en ripete klokke som ikke har vært polert, enn en overpolert klokke. Dette er Tydligvis en klokke dom har vært brukt. Det er jo litt kult også da.

Jeg ville bedt selger om serienummer, og ringt Bjerke for å sjekke at skrivet han Refr. Til ikke er noe han har laget selv.
Vil tippe polering koster ca en tusenlapp.
Ikke overfør penger før du har klokken i hendene og fått verifisert at den er ekte. Kansje kan dere avtale og gjøre handelen hos Bjerke?

Lykke til:)

Støtter meg på det som sies over her, men for å si det sånn, om du får bekreftet ekteheten på denne og får den for 30k, ja da er det ikke noe å tenke på.
Byttet glass betyr nada, og ripene ville jeg heller ikke brydd meg om med mindre det var så dypt at det ikke gikkå polere bort. Be eventuelt om å få se bilder av heliumventilen fra en vinkel, så ser du om den er polert i hjel tidligere. Har sett eksemplarer hvor ventilen stikker på utsiden av kassa, og da er det lite å polere videre på fort.
Og MYE kulere enn en SUB synes nå jeg da, her jeg sitter med min SD på, hehe.

men som MM sier, går nok for mer enn 30k ja ...men ville ikke betalt så mye mer for en 2002 som mangler stort sett alt, og servicehistorik osv baserer seg på selgers egen utsagn.

Redigert:
Et annet moment er at lenken ser ut til å ha endel strekk. Skal den skiftes ut må den nok bestilles fra forhandler til 7-8k ?
På bruktmarkedet er det lite av disse lenkene med SEL.

Men det kan jo hende du liker litt ekstra skrangling da :)

Et annet moment er at lenken ser ut til å ha endel strekk. Skal den skiftes ut må den nok bestilles fra forhandler til 7-8k ?
På bruktmarkedet er det lite av disse lenkene med SEL.

Men det kan jo hende du liker litt ekstra skrangling da :)

Enig. Den lenken ser helt kjørt ut. Siden en 93150 koster tett opp mot 9-10K ny så vil jeg anta at en 93160 er minst like dyr.

Man får jo fine komplette sett for den prisen vi da kommer opp i. Gamle, velbrukte 70-tallsur er én ting, personlig ser jeg ikke helt sjarmen med slitne moderne sportsur - med mindre du har laget sårene selv.

Som en oppdatering så skal jeg treffe han senere i dag og se på klokken så får jeg vel se hvordan den ser ut.
Noen som har noen tips på hvordan du får av lenken på enklest måte for å se om serienummeret matcher papirene han hadde på det? Andre ting jeg trenger å fokusere på når jeg skal se på klokken? Snakket med Bjerke og alt skal være i orden med autentisiteten ihvertfall.

Takker for all hjelp.

Du bør jo ta med deg egnet verktøy for å ta av lenka. Det er lurt å kunne se serienr/referansenr selv. Dessuten ville jeg funnet ut hvor klokka har vært på service og sjekket dette ut med vedkommende som har utført service siden han ikke har kvittering. Jeg ville også sett på riper/hakk. Den ser jo relativt brukt ut og da er det lurt å være obs på hvor dypt uret må slipes/poleres. Av og til kan hakk være dypere enn man opprinnelig tror. Et annet aspekt her er at du bør sjekke ut om uret har vært polert hardt enkelte steder tidligere på kasse ved for eksempel et dypt hakk. Det kan være lett å overse ved en handel (du ser det lettest fra baksiden av klokka). Det kan også være greit å sjekke tallskiva. Det kan være skader på denne fra servide/bytte av glass.

Litt usikker på om en 2002 vil ha drilled lugs eller ikke? jeg har en SD 2004 mod som ikke har det, og en Explorer 2004 som har det så her må andre inn med mer ekspertise enn meg.

Men det var vel strengt tatt ikke sp.målet ditt:0)
Antar du da ikke har noen form for push-pin removal tool/eget verktøy grunnet sp.målet?

er det drilled lugs er det jo bare å presse inn enten feks enden av en vanlig binders og ta baretten ut på den måten, og er det ikke det (ser av bildet at den har åpninger i enden av endeleddet, som jo peker mot ikke drilled lugs, selv om min explorer har begge disse tingene, hehe) Og da bruker du bare feks en litt tykk nål eller noe annet tilsvarende hardt og tynnt og skyver endene på barettene inn mot senter, før du kan ta de ut. Kan lønne seg og legge press med tommelen på endeleddet, så splinten på baretten (push-pinnen) på en måte låser seg og ikke bare spreter tilbake igjen.

Og vær forsiktig med ikke å ripe opp klokken da, for hadde blitt sånn passe lite imponert hvis en kjøper ripet opp en klokke for så å ikke ville ha den av en eller annen grunn etterpå:0)

Lykke til, og fortell fortell hvordan det gikk.

Er det mulig på noen måte å "tracke" servicehistorikk hvis service har blitt gjort av samme butikk? At de har det i sine systemer?

Hvis de ikke har det i sine systemer ville jeg synes det var rart. Er jo bla derfro Bjerke vannsirer klokkene de selger med bu-merkene sine på lugsene. Og Lervik hadde full kontroll over hva som hadde skjedd servicemessig med min explorer før. (sånn omtrent full kontroll i allefall, men det er en annen historie:0)

Men denne da, som akkurat dukket opp på finn
Rolex Sea-Dweller - FINN Torget

Noen tusenlapper dyrer, men veldig billig i allefall. Ellers så er det å gamble litt å spare 4,500,-
Denne selges normalt rimelig raskt for flere tusen mer enn dette både på sonen og finn ...

Hvis de ikke har det i sine systemer ville jeg synes det var rart. Er jo bla derfro Bjerke vannsirer klokkene de selger med bu-merkene sine på lugsene. Og Lervik hadde full kontroll over hva som hadde skjedd servicemessig med min explorer før. (sånn omtrent full kontroll i allefall, men det er en annen historie:0)

Men denne da, som akkurat dukket opp på finn
Rolex Sea-Dweller - FINN Torget

Noen tusenlapper dyrer, men veldig billig i allefall. Ellers så er det å gamble litt å spare 4,500,-
Denne selges normalt rimelig raskt for flere tusen mer enn dette både på sonen og finn ...

Denne sto i 39,5K i går. Fort å misforstå annonsen, uret er ikke fra 2007 men muligens kjøpt brukt i 2007. Ref. Lug-holes. Den ser meget bra ut!

Det ble ikke klokkekjøp. Så på den nettopp men syns at lenka var ganske sliten og rolex merket på låsen var nesten borte. I tillegg var det hakk på alle sidene på kasse og det syntes for mye når jeg hadde den på. Generelt mye skraper. Nedtur!! Men får se på andre og kanskje ta kontakt med den som er på finn som dere linker til. Takker for all hjelp!

Det er ofte ikke så stor prisforskjell på en "sliten" overpolert klokke og et bedre eksemplar, annet enn at det lønner seg å kjøpe et bedre eksempler. Det vil du ikke angre på i lengden, og godfølelsen med uret vil være bedre.

Som med alt annet, det er bedre at det svir i lommeboken en gang enn at du skal gå og irritere deg hver dag over en du ikke har historien og godfølelsen med

Yes knag, den nyeste SD på finn er et godt kjøp! Dvs løp og kjøp. De pengene får du igjen anytime.. Lykke til

Redigert:
Skal sende mail til han senere. Kunne få den andre for 27' faktisk men kan ikke kjøpe en "helt grei" klokke.

En ting til jeg lurte på og håper å få svar på:er det mulig å "tighte" en slakk lenke? Eller er den helt lost da? Takk

Redigert:
Skal sende mail til han senere. Kunne få den andre for 27' faktisk men kan ikke kjøpe en "helt grei" klokke.

En ting til jeg lurte på og håper å få svar på:er det mulig å "tighte" en slakk lenke? Eller er den helt lost da? Takk

Det er fullt mulig å restaurere en lenke her hjemme også, kommer litt an på hvor problemet ligger men på en SeaDweller 93160 SEL lenke er det gjerne i første ledd etter lugs, jeg fikk min restaurert av "rsvei" her på TS til en svært hyggelig pris. Den ble bedre enn forventet.
Tom