Seneste impulskjøp på ebay. Marathon GSAR

Medlem
6. jan. 2011
Innlegg
21
Til min store overraskelse var jeg så heldig /uheldig å vinne en budrunde på ebay i helgen.
Etter noe forvirring, anger og glede kan jeg konstatere at jeg har blitt eier av en
Marathon GSAR Automatic.
Et ur jeg ikke har hørt eller sett så mye til før, men jeg fallt for denne med en gang! ;)

Nå er bare spørsmålet om jeg har kjøpt et makkverk, eller om jeg for en gangs skyld har gjort en god handel..?

Noen som har erfaring med dette uret?

Movement: ETA 2824-A2
Dial: measures 27.7mm and utilizes Tritium Gas Vials for Night Illumination
Crystal: sapphire - 2.8mm thick x 30.50mm diameter
Case: is cut from 316L stainless steel
Case diameter is approximately 46.0mm
Bezel diameter is 41.10mm, milled engraved and filled
Case Height is 13.85mm
20 mm lugs with drilled holes
Crown: 6.5mm dia x 5.50mm long, deep knurled
Weight of head 93.1 grams

%5C%5Cbdudc1110.internett-f.mil.no%5CXFER_HIGH_to_LOW_Target%5Ckhauglund%5Cgsarfront12.large.jpg


%5C%5Cbdudc1110.internett-f.mil.no%5CXFER_HIGH_to_LOW_Target%5Ckhauglund%5Cgsarback1small.jpg

%5C%5Cbdudc1110.internett-f.mil.no%5CXFER_HIGH_to_LOW_Target%5Ckhauglund%5Csarbacksmall.jpg
 
Har ingen erfaring selv med disse urene, men har lest en del på diverse forumer at de er ganske høyt ansett i "tactical/tool watch" kretsene. Tar jeg ikke helt feil så er vel Marathon leverandørene av klokker til det amerikanske militæret/samt andre statlige byråer.
 
Har ingen erfaring selv med disse urene, men har lest en del på diverse forumer at de er ganske høyt ansett i "tactical/tool watch" kretsene. Tar jeg ikke helt feil så er vel Marathon leverandørene av klokker til det amerikanske militæret/samt andre statlige byråer.

Ja det stemmer at disse klokkene er laget på ordre fra det Canadiske forsvaret, og senere også det Amerikanske.
På utgaven jeg kjøpte er skiva merket med "US. Goverment".
Det er også visstnok også eksport begrensninger på disse klokkene, så får se om den kommer seg igjennom tollen.
GSAR står forøverig for "Goverment Search And Rescue"
 
Synes disse er bølletøffe og har måttet stoppe impulshånden rundt dem flere ganger ;).

De er produsert av et firma som lager "ting", ikke klokker. Du får neppe finishen du tenker deg i en klassisk klokke, men samtidig får du utilitær design og noe du faktisk finner på tropper i iraq i dag.

Jeg har veldig lyst på en slik, braceleten skal være utrolig bra men er dessverre ganske kostbar.

Disse minner meg i funksjon på mange måter om milsubs, laget for å løse en gitt oppgave og ikke noe mer om eller men. Tritium er jo også ganske praktisk.

Får bare mer og mer lyst på en selv....
 
Har en kollega som har brukt en GSAR et halvt års tid, han er svært fornøyd med kvalitet og Tritiumbelysningen. Den har fått en del juling men fungerer uproblematisk, skal du ha en hverdagsklokke som tåler det meste blir du nok fornøyd.
Mvh Tom
 
Jeg hater slike tråder som denne. De blir fort dyre for en stakkar som meg...
 
Jeg hater slike tråder som denne. De blir fort dyre for en stakkar som meg...

Kjenner den!
Det blir nok knekkebrød og nuddler ut mars...

Den kommer i en noe billigere Quartz utgave også. Da med betegnelsen T-SAR.
Denne ligger ute for rundt 400$
 
Kjenner den!
Det blir nok knekkebrød og nuddler ut mars...

Den kommer i en noe billigere Quartz utgave også. Da med betegnelsen T-SAR.
Denne ligger ute for rundt 400$

Quartz samler man ikke på :p

Det hjalp ikke at jeg hadde lyst på lenka også...
 
De der er faktisk ganske tøffe, og ja, jeg har som mange andre sittet flere ganger og lurt på om jeg trenger en sånn....

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være noen eksportbegrensninger på dem, men lykke til med forsendelse og overivrige tollere!
 
De der er faktisk ganske tøffe, og ja, jeg har som mange andre sittet flere ganger og lurt på om jeg trenger en sånn....

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være noen eksportbegrensninger på dem, men lykke til med forsendelse og overivrige tollere!

Eksport begrensning fra USA er ikke så uvanlig nå om dagen. Spesiellt på produkter med tritium kilder og/ eller natt kapasitet på noen måte.
Amriken er, med god grunn, redd for at produkter som dette skal brukes mot dem i land hvor amrikanske styrker ikke er "top of the pops".

At denne eksport begrensningen skal gjelde en klokke er jo fortsatt snodig, men jeg mistenker "noen" for å ha brukt "bladvott prinsippet" her.

At klokken er merket: US goverment, og har et NSN nummer er nok også en årsak.

Men satser på at det går bra!
 
Jeg bestilte meg en slik fra CountyComm i dag. Han sa ikke noe om noen eksportbegrensninger, bare om mulige mva-tillegg i norsk toll.

Så, da satser vi på at det ikke er noe problem :)
 
Jeg bestilte meg en slik fra CountyComm i dag. Han sa ikke noe om noen eksportbegrensninger, bare om mulige mva-tillegg i norsk toll.

Så, da satser vi på at det ikke er noe problem :)

Da er det nok fritt fram!
Eksport begrensingen kommer fram på Marathon sine hjemmesider, som bla.annet sier; Note: This watch is available only to Government and approved Departments and Ministries

Uansett.. Gratulerer så mye med ny klokke du også!
Tror dette blir en ny favoritt for min del!
 
Da er det nok fritt fram!
Eksport begrensingen kommer fram på Marathon sine hjemmesider, som bla.annet sier; Note: This watch is available only to Government and approved Departments and Ministries

Uansett.. Gratulerer så mye med ny klokke du også!
Tror dette blir en ny favoritt for min del!

Takk for det :)


Denne er å finne på CountyComm sine hjemmesider:

announcement.jpg