Service av IWC hos Urmaker Bjerke

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
8. juli 2011
Innlegg
667
Sted
Norge
Jeg kommer nesten rett fra Bjerke nå. Har bare brukt 3-4 timer på å roe meg ned før jeg tenkte å dele de siste ukenes begivenheter med dere.

I slutten av oktober leverte jeg inn en IWC til service hos Bjerke på Paleet (alt annet var jo stengt for oppussing). Prøvde meg hos Tidemann først, men han ville ikke røre klokken fordi det var et inhouse verk i den.
Alle vet jo at Bjerke bruker tid på servicer, så etter 10 uker er klokken klar, og jeg er rimelig fornøyd med den ventetiden.
Når jeg skal hente klokken, så oppdager jeg at alle viserene har en stygg ripe på tvers, og over lumen. Verst er det gått ut over timeviseren.

Greit, alle har lov til å drite seg ut. De legger seg flate, får klokken tilbake, og jeg forventer nye uker, men etter 14 dager så får jeg på ny beskjed om at klokken er klar. Da tenker jeg raskt at de har polert viserene, og tenker også at jeg er spent på den timeviseren.

Det viser seg ved henting i dag at jo, viserene er polert, og blitt ganske bra. Men de bærer sterkt preg av å ha blitt polert med poleringsstriper og grågrønn lumen på timeviseren. Ripen i timeviseren er fortsatt synlig.

Ved spørsmål om nye visere, så forteller personen i kassen at dessverre så har de ikke tilgang på reservedeler, fordi IWC ikke ønsker at noen som ikke er opplært av IWC, skal skru på klokkene deres. Og urmakeren som skal ha IWC fra Bjerke er på kurs hos IWC for tiden. De forventer tilgang på reservedeler nærmere sommeren. Jeg kunne fint få nye visere hvis jeg ikke var fornøyd med poleringen, men da må klokken ligge hos Bjerke til de får viserene. Visstnok for at den ikke skal komme ut av "systemet".

Jeg tok pent klokken min, fikk en bekreftelse fra personen på Paleet om hendelsen. Relativt stiv i masken og med en ild i klokkehjertet forlater jeg butikken.

Jeg stiller meg i ettertid et par spørsmål: Er jeg sær? Hvordan ser verket i klokken ut, når alle viserene var i den forfatningen? Hvem skal jeg klage til? Hvordan skal jeg gå frem, og hva kan jeg forvente som resultat?

Det verste er at jeg har en ny IWC som skal hentes hos Bjerke i mars. Opplevde kjøpsprosessen der som fin, og er alltid blitt godt tatt i mot når jeg er innom for å kikke. Skal det være sånn at servicen er upåklagelig ved kjøp/mulig kjøp, mens etterkjøpsopplevelsen er noe drit?

Vel, da ble det til at det er dere som må ta i mot klagingen min. Foreløpig.


Flyttet posten din hit da den inneholder flere spørsmål (og forhandlerkategorien er ment som en "karakterbok" fri for diskusjoner).

-Admin
 
Redigert:
:(

Dette er en svært vanskelig situasjon, Bjerke må på sin side rydde opp i fadesen men har hendene knyttet på mange punkter. Hadde dette ikke vært i klokkeverden hadde du fått et nytt produkt uten å nærmest måtte spørre. I det minste ville jeg krevd at de sendte den direkte til IWC for nye visere. Det blir sikkert dyrt for dem men den må de bare spise. Er jo også mulig å sette seg seriøst på mail og prøve å få noe svar fra IWC direkte, men er jo ikke IWC som er problemet her egentlig da.
 
@Ralph

Klag til Urmaker Bjerke – det har du all rett til, og jeg vil tro de setter pris på muligheten til å rette opp situasjonen. Send dem en e-post eller gi dem en telefonen snarest! Det er ikke sikkert at uret har blitt servet hos Urmaker Bjerke, men uavhengig av om service har blitt foretatt på huset eller sendt til et annet IWC-servicesenter bør de få en tydelig tilbakemelding om at det ikke er akseptabelt at uret utleveres i en slik stand.

Når det gjelder deletilgang så er dette trolig noe som er utenfor Urmaker Bjerke kontroll, men de bør allikevel få en tilbakemelding som kan videreformidles til produsenten – evt. syns jeg du bør sende en klage direkte til produsenten da dette er en del av et større problem som går igjen i hele bransjen.

Bare så det er sagt så er servicetid på 10 uker på ingen måte noe Urmaker Bjerke er alene om. Det utrolig irriterende at det er slik, men det er dessverre ikke realistisk å forvente noe annet (uavhengig av hvor man leverer klokken).
 
Redigert av en moderator:
Dette er bare tøys.

De har ødelagt viserne, du har rett på nye. At du skal la klokken ligge hos Bjerke frem til de får inn deler er bare idioti. De kan ikke komme unna å skifte viserne når de får inn delene.

Et spørsmål - hvis de ikke har tilgang på deler, hvordan utfører de service på et inhouseverk??

Uansett - nei du er ikke sær. Jeg hadde bedt om å få snakke med hr. Bjerke selv.
 
Merkene på visere skyldes at det ble brukt stål pinsetter.
Jeg er ingen urmaker men jeg har demontert og montert en del klokker og selfølgelig visere...
Men jeg bruker plast pinsetter: Jeg har kjøpt forskellige modeler av det. Med vilje.
Det funker utmerket og skader ikke visere siden plasten er mykere en metalen.
Hvis man kan ikke bruke stål pinsetter på riktig måte, da er det bare å la det være med de.
Det er grunnen for at veldig ofte visere er byttet på service´n: Fordi mellom demontring og montering, skader kan oppnå.
Ja, hvordan ser ditt urverk ut: Det hadde vært min først bekymring også hvis jeg var deg...
 
Dette høres smått utrolig ut, det eneste rimelige er selvfølgelig at du får nye visere så snart de får fatt i det og at du kan ha klokka på armen frem til da?!!
 
Bjerke er mest sannsynlig forpliktet til å sende klokken til IWC Service Center i Amsterdam for service og reparasjoner. Dette gjelder også for de andre merkene i Richemond gruppen.

Stygge riper på viserne etter en service er uakseptabelt! Ta dette opp med Bjerke og send også en mail til IWC.
 
Ved spørsmål om nye visere, så forteller personen i kassen at dessverre så har de ikke tilgang på reservedeler, fordi IWC ikke ønsker at noen som ikke er opplært av IWC, skal skru på klokkene deres. Og urmakeren som skal ha IWC fra Bjerke er på kurs hos IWC for tiden.

Hvem har da skrudd på klokka di? Høres ut som om noen har øvd seg litt før turen til Sveits. Burde vel heller tatt kurset først og inhouseverkene etterpå.
 
Hvem har da skrudd på klokka di? Høres ut som om noen har øvd seg litt før turen til Sveits. Burde vel heller tatt kurset først og inhouseverkene etterpå.

Vel sagt.
Føck´in busted with you pants down and your thermometer in my watch...:rolleyes:
 
Takk for tilbakemeldinger folkens! Jeg har fått meg en øl, så pulsen er nede. Tenker jeg sender en mail til Bjerke i morgen og forhører meg litt. Jeg har jo bestilt og betalt depositum på en ny klokke, så hvis jeg truer med å la den ligge, så kanskje det skjer noe litt raskere.

Og ja, jeg lurer på hvordan verket ser ut. Det bekymrer meg faktisk litt det også.
 
Veldig uproft å ikke si noe når du hentet klokken. Hadde du ikke sett ripene hadde de vel ikke sagt noe.
 
Veldig uproft å ikke si noe når du hentet klokken. Hadde du ikke sett ripene hadde de vel ikke sagt noe.

Der skal jeg hvertfall ikke klandre butikkpersonalet ved første besøket. De kikket knapt på klokken før jeg fikk den, og håndterte det hele kjempebra etter at jeg så ripene. Det er mer urmakeren som var en kødd i så henseende.
 
huff, som jeg har nevnt før har jeg fått ødelagt en Rolex datejust hos AD (Trykktest), Stor ripe i urskive på en Tudor, Oppripet baklokk på en sub (etter mislykket åpning), Rotor som løsnet på en explorer rett etter service og mer… Alt hos AD. Heretter skal service gjøres inhouse, ala Greg-style :) Amatørnisser!
 
@RELOX : Etter min mening og visjon, ingen ekte klokke elsker kan drive med så mye hensynnsløs arbeid og bare levere klokken tilbake sånn uten videre vurdering.
Det er nok "lov" å bli uheldig med noen deler og da er det bare å bite i den syr eple, bli korrekt og si til kunden at han må vente litt mer siden man venter for ny deler for erstatning.
I mine øyner, er det bare falsk mennesker som kan bare drive med: "Her er den kjære kunde!...(Huff jeg håper at han ser ingenting der og peller seg vekk etter betaling uten å klage...)
Først og fremst, hvis folkene på butikk bare leverer klokken tilbake uten å har jobbet selv på den, er det urmakeren selv som er "snikk´n" der: Siden han vet hva han gjort og bare bryr seg ikke videre.
Han skal belaste disse som leverer klokken tilbake og la dem få stormen i trynet: Feig! Hvor f@n er sin yrkestolthet??
Det er forbaska beklagelig at så mange mennesker tar urmaker utdannelse og fortsetter å jobbe der, etter at de har totalt mistet sin lidenskap og integritet. Eller var integritet der i helle tatt fra starten? Kanskje ikke en gang.
Skam dere hvis dere urmakere skader klokker og urverker uten videre og håper at kunden ikke vil se noenting.
Yrkestolthet for en mekaniker eller urmaker ligger i at sin arbeid var gjennomført på en ren og korrekt måte: Uansett at ingen andre kan se det! Det handler om respekt til de andre og fra starten, respekt til seg selv og sin yrke.
Hvis deg som leser det, driver med det: Gå til NAV og spør om hjelp til yrke rekonvertering, kanskje pølsemaker blir det du trenger å bli. Basta.
 
Redigert av en moderator:
@RELOX : Etter min mening og visjon, ingen ekte klokke elsker kan drive med så mye hensynnsløs arbeid og bare levere klokken tilbake sånn uten videre vurdering.
Det er nok "lov" å bli uheldig med noen deler og da er det bare å bite i den syr eple, bli korrekt og si til kunden at han må vente litt mer siden man venter for ny deler for erstatning.
I mine øyner, er det bare falsk mennesker som kan bare drive med: "Her er den kjære kunde!...(Huff jeg håper at han ser ingenting der og peller seg vekk etter betaling uten å klage...)
Først og fremst, hvis folkene på butikk bare leverer klokken tilbake uten å har jobbet selv på den, er det urmakeren selv som er "snikk´n" der: Siden han vet hva han gjort og bare bryr seg ikke videre.
Han skal belaste disse som leverer klokken tilbake og la dem få stormen i trynet: Feig! Hvor f@n er sin yrkestolthet??
Det er forbaska beklagelig at så mange mennesker tar urmaker utdannelse og fortsetter å jobbe der, etter at de har totalt mistet sin lidenskap og integritet. Eller var integritet der i helle tatt fra starten? Kanskje ikke en gang.
Skam dere hvis dere urmakere skader klokker og urverker uten videre og håper at kunden ikke vil se noenting.
Yrkestolthet for en mekaniker eller urmaker ligger i at sin arbeid var gjennomført på en ren og korrekt måte: Uansett at ingen andre kan se det! Det handler om respekt til de andre og fra starten, respekt til seg selv og sin yrke.
Hvis deg som leser det, driver med det: Gå til NAV og spør om hjelp til yrke rekonvertering, kanskje pølsemaker blir det du trenger å bli. Basta.

100% enig :)
 
Redigert av en moderator:
@RELOX : Etter min mening og visjon, ingen ekte klokke elsker kan drive med så mye hensynnsløs arbeid og bare levere klokken tilbake sånn uten videre vurdering.
Det er nok "lov" å bli uheldig med noen deler og da er det bare å bite i den syr eple, bli korrekt og si til kunden at han må vente litt mer siden man venter for ny deler for erstatning.
I mine øyner, er det bare falsk mennesker som kan bare drive med: "Her er den kjære kunde!...(Huff jeg håper at han ser ingenting der og peller seg vekk etter betaling uten å klage...)
Først og fremst, hvis folkene på butikk bare leverer klokken tilbake uten å har jobbet selv på den, er det urmakeren selv som er "snikk´n" der: Siden han vet hva han gjort og bare bryr seg ikke videre.
Han skal belaste disse som leverer klokken tilbake og la dem få stormen i trynet: Feig! Hvor f@n er sin yrkestolthet??
Det er forbaska beklagelig at så mange mennesker tar urmaker utdannelse og fortsetter å jobbe der, etter at de har totalt mistet sin lidenskap og integritet. Eller var integritet der i helle tatt fra starten? Kanskje ikke en gang.
Skam dere hvis dere urmakere skader klokker og urverker uten videre og håper at kunden ikke vil se noenting.
Yrkestolthet for en mekaniker eller urmaker ligger i at sin arbeid var gjennomført på en ren og korrekt måte: Uansett at ingen andre kan se det! Det handler om respekt til de andre og fra starten, respekt til seg selv og sin yrke.
Hvis deg som leser det, driver med det: Gå til NAV og spør om hjelp til yrke rekonvertering, kanskje pølsemaker blir det du trenger å bli. Basta.

Så enig som jeg kan få blitt!

lNEg8.gif
 
Redigert av en moderator:
Takk @Hammerfjord! Akkurat sånn jeg føler det også, men trenger å roe aggresjonsnivået før jeg kontakter Bjerke i morgen. Redd for at jeg ikke blir tatt seriøst hvis jeg klikker.

I går så jeg også et ordentlig skrujernshakk med chip på kassen, rett over kronen. Tror kanskje det er en bilmekaniker som har tatt denne servicen.
 
Redigert av en moderator:
Takk @Hammerfjord! Akkurat sånn jeg føler det også, men trenger å roe aggresjonsnivået før jeg kontakter Bjerke i morgen. Redd for at jeg ikke blir tatt seriøst hvis jeg klikker.

I går så jeg også et ordentlig skrujernshakk med chip på kassen, rett over kronen. Tror kanskje det er en bilmekaniker som har tatt denne servicen.

Vanskelig å ikke klikke der: Spørs om hvis snillismen din skal bli utnyttet eller ikke.
Etter det som skjedde før, jeg lurer om hvis du blir hørt...
http://www.tidssonen.no/forum/start...d-bytting-av-rem-kreve-gratis-polering-19721/

Kanskje en dag blir det skikkelig slagsmål med blod drypping hos Bjerke...
 
Redigert av en moderator:
Status
Stengt for ytterligere svar.