Sigarer og lightere

Da har den ankommet, så nå skal den få stå i noen dager til luftfuktigheten har satt seg:eek:
Når man lagrer sigarene i humidoren, tar man sigarene ut av "plastrørene"? Vil jo tro at man får bedre resultat da...
 
Ønsker å dra opp denne igjen, da jeg liker godt å ta meg en sigar med tilhørende islay whisky i ny og ne. Merker at det skjer oftere og oftere og jeg har derfor begynt tankeprosessen med å kjøpe en humidor på sikt. Ser for meg det er et utmerket syssel og tidsfordriv og sørge for å ta vare på en sigarsamling.

Men det er en jungel av humidorer der ute og jeg er usikker på hvor stor forskjellene egentlig er. De aller fleste er jo laget av spansk sedertre på innsiden, som visstnok er det optimale for å beholde luftfuktighet. Lurer derfor på om noen vet om forskjellene i pris i stor grad da går på design og finish og i mindre grad på oppbevaringsegenskapene? Skal vel være forholdsvis enkelt å holde en stabil luftfuktighet hvis man bruker såkalte "beads" som man også får for en billig penge.

Og om noen har noen favorittsigarer de vil dele med en i startgropen, så mottas det også med stor takk!
 
Hei @Phase de lune..
Det er ganske enkelt og få stabil luftfuktighet.Fuktigheten bør være 62-72%, men dette vil variere +-3 avhengig av hvem du spør eller hvor du leser:)
De forskjellige humidorene har forskjellige løsninger.Noen bruker hygrolator og destilert/batterivann, mens andre bruker feks Humi-Care..Noen leverandører leverer humidoren klar til bruk, men er humidoren helt ny er det greit å mette treverket på innsiden med vann før bruk.Dette bør gjentas etter nokon timar til treverket ikkje absorberar meir.Fyll deretter hygrometer og plaser i humidoren. La den stå ei natt, slik at du ser at fuktigheten er rett og stabil. Plasser så sigarane oppi, dva alle bortsett fra ein. Den tar du med ut på altan og kosar deg med, som premie for vel gjennomført jobb;)

Mykje av prisforskjellabe på humidor er størelse/lagringsplass, eksteriør material, type fuktighetmedie,analog vs digitalt hygrometer, fuktighet vs relativ fuktighet indikator, og sjølvsagt produsent/merkekjenthet.

Gode forslag: Montecristo Petit Edmundo,Romeo y Julieta Belicosos,Chess sigarene og Arturo Fuente Epicure.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Stingsild
Jeg gjør det enkelt, humid pack og en liten zip pose. En 3-pk med Montecristo nr. 2 passer akkurat i posen som humid packen kommer i.

Har egentlig bare gått i Montecristo nr. 2 siste året . Passe nikotinmengde og størrelse på sigaren. Opplever også veldig lik kvalitet fra gang til gang. Litt dyr, men ok pris på Gardermoen .
 
I usually mix 60-40 of distilled water and Propylenglycolm from the chemist (Propylenglykol brukes ved ketose hos storfe) as this gives a constant humidly of about around 70%. This a chemical that is mixed with the tobacco to keep it moist

I've read early here on the forum that you can make you own distilled water, yes, but I fined its better to buy from the chemist as making you own still contains minerals.

I have various cigars but my favourite is Cohiba Robustos , I like to enjoy my cigars in solitude. Duty free in Switzerland used to be a good place to purchase as mentioned Oslo Airport to.

I keep my cigars in a smallish wine cooler that is not plugged to the mains, with a piece of oases placed in a plastic container plus the 60-40 mix if still in their boxes, but if raped in cellophane they will not mature, if there's white fungus on them this called bloom which can be lightly brushed off.

Otherwise I have a Dunhill and Elie Bleu Humidor which was made at the time for Davidoff.
Cigar cutters, I have many including a Xikar, even a French 5 Francs that has been divided in two by a laser to be made into a cigar cutter, but the best of all is my Davidoff a round cutter that doesn't put any pressure on the outside of the cigar plus it has 3 different blade sizes to match the cigar you wish to enjoy, with the use of a storm lighter.

This should be helpful if my mind severs me right :D

http://www.humidorerguide.com/humidifier/the-correct-liquid
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
20150729_164318_zps3tpsabdu.jpg

God sommer alle aficionados... :)
 
Kanskje gammelt nytt for aficionados, men ;
Under- og etter revolusjonen på Cuba flyttet (flyktet) en del dyktige cigarprodusenter ut av landet, cigarproduksjonen på Cuba ble statsregulert (alle merker blir laget under samme fabrikk, El Laguito) og dessuten ønsket Fidel (som har sluttet å røyke, hans favorittmerke nr. 1 var ikke Cohiba men Trinidad) å trappe opp sukkerproduksjon for eksport til Russland. En Tobakksplanten "suger" mye ut av jordsmonnet der den står og krever derfor mye, jorda må ha et "hvileår" annet hvert år..
Å finne en favoritt /beste cigar er ikke lett da produksjon/kvalitet endrer seg fra år til år slik som med druer og vin.
Finn deg en cigar som passer til anledningen, størrelser, styrker, situasjon, stemning og ikke minst hvor lang tid du har på å røyke den.
Ja bevares, Cohibas er et top of the range merke (den mest kopierte/fake slik som Rolex), men etter min mening kansje ikke mest bang for the bucks og anser den som noe overpriset. Opplever dessuten ofte at mange eksemplarer i boksen av 25 ikke er røykbare pga for hardt rullet. "Billige" Cohibas fåes heller ikke på Cuba, da er den mest sannsynlig fake. I en periode på midten og slutten av -80 tallet var Castro ekstra god venn med den Spanske ambassadør på Cuba, noe som resulterte i ekstra hyggelige priser for Cubanske cigarer i Spania i en periode. Jeg bodde da i Spania og nøt godt av dette.
Mange av familiene fra Cuba utvandret til Honduras, Dominikanske Republikk, Barbados, Phillipinene, Mexico etc og du kan finne mange meget bra cigarer derfra. Mange av mine favoritter er laget på Honduras og Dominikanske republikk.

Et tips som jeg bruker for å holde track:
Lag deg en liten bok hvor du limer inn magebåndet på cigaren du har røkt med litt stikkord om dato, pris, hvor kjøpt, anledning etc.

Viktig å huske en av grunnreglene (kotyme) som ofte blir glemt av yngre :
Ikke "riktig" å røyke en cigar som har høyere ring gauge enn din egen alder . Ring gauge er som kjent målet på diameter og blir angitt i antal 32-deler av en tomme, eksempel ring gauge 45 har nedre "aldersgrense" på 45 år.
Og for de uinvidde:
IKKE lov å slikke på cigaren. Eller "dyppe" cigaren i cognac/whisky etc.
Det er lov å la magebandet være på eller ta det av, skal du ta det av vent til cigaren har fått litt varme slik at limet løsner så du ikke ødelegger det ytterste laget "wrapper" som er det mest viktige av de tra lag av cigaren. (Filler-binder-wrapper),
 
Kanskje gammelt nytt for aficionados, men ;
Under- og etter revolusjonen på Cuba flyttet (flyktet) en del dyktige cigarprodusenter ut av landet, cigarproduksjonen på Cuba ble statsregulert (alle merker blir laget under samme fabrikk, El Laguito) og dessuten ønsket Fidel (som har sluttet å røyke, hans favorittmerke nr. 1 var ikke Cohiba men Trinidad) å trappe opp sukkerproduksjon for eksport til Russland. En Tobakksplanten "suger" mye ut av jordsmonnet der den står og krever derfor mye, jorda må ha et "hvileår" annet hvert år..
Å finne en favoritt /beste cigar er ikke lett da produksjon/kvalitet endrer seg fra år til år slik som med druer og vin.
Finn deg en cigar som passer til anledningen, størrelser, styrker, situasjon, stemning og ikke minst hvor lang tid du har på å røyke den.
Ja bevares, Cohibas er et top of the range merke (den mest kopierte/fake slik som Rolex), men etter min mening kansje ikke mest bang for the bucks og anser den som noe overpriset. Opplever dessuten ofte at mange eksemplarer i boksen av 25 ikke er røykbare pga for hardt rullet. "Billige" Cohibas fåes heller ikke på Cuba, da er den mest sannsynlig fake. I en periode på midten og slutten av -80 tallet var Castro ekstra god venn med den Spanske ambassadør på Cuba, noe som resulterte i ekstra hyggelige priser for Cubanske cigarer i Spania i en periode. Jeg bodde da i Spania og nøt godt av dette.
Mange av familiene fra Cuba utvandret til Honduras, Dominikanske Republikk, Barbados, Phillipinene, Mexico etc og du kan finne mange meget bra cigarer derfra. Mange av mine favoritter er laget på Honduras og Dominikanske republikk.

Et tips som jeg bruker for å holde track:
Lag deg en liten bok hvor du limer inn magebåndet på cigaren du har røkt med litt stikkord om dato, pris, hvor kjøpt, anledning etc.

Viktig å huske en av grunnreglene (kotyme) som ofte blir glemt av yngre :
Ikke "riktig" å røyke en cigar som har høyere ring gauge enn din egen alder . Ring gauge er som kjent målet på diameter og blir angitt i antal 32-deler av en tomme, eksempel ring gauge 45 har nedre "aldersgrense" på 45 år.
Og for de uinvidde:
IKKE lov å slikke på cigaren. Eller "dyppe" cigaren i cognac/whisky etc.
Det er lov å la magebandet være på eller ta det av, skal du ta det av vent til cigaren har fått litt varme slik at limet løsner så du ikke ødelegger det ytterste laget "wrapper" som er det mest viktige av de tra lag av cigaren. (Filler-binder-wrapper),

Takk for fin (dog velkjent) historisk oppdatering ;)
Ditt tips med bok er helt supert og herved tatt i bruk. Personlig syns jeg påstanden vedr. gauge er sludder og pølsevev. Man kan da ikke frarøve oss juniorer en så stor del av sigarenes verden! :mad:
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Takk for fin (dog velkjent) historisk oppdatering ;)
Ditt tips med bok er helt supert og herved tatt i bruk. Personlig syns jeg påstanden vedr. gauge er sludder og pølsevev. Man kan da ikke frarøve oss juniorer en så stor del av sigarenes verden! :mad:
Det med ring gauge og alder var slett ikke min påstand men skrevet/hevdet i mange cigarfora, jeg har selvfølgelig selv "syndet" mot dette. Nyt den cigaren du vil, større ring gauge betyr ofte mere kjøling av røyken som er en fordel.
 
  • Liker
Reaksjoner: EspenK og Ckbuff
Ja bevares, Cohibas er et top of the range merke (den mest kopierte/fake slik som Rolex), men etter min mening kansje ikke mest bang for the bucks og anser den som noe overpriset. Opplever dessuten ofte at mange eksemplarer i boksen av 25 ikke er røykbare pga for hardt rullet.

Enig i at Cohiba er dyre i forhold til kvalitet.
Problemet med dårlig trekk har jeg også opplevd flere ganger.
Skikkelig irriterende etter å ha punget ut i dyre dommer for en eske.

De verste er imidlertid Montecristo.
Her har jeg i flere tilfeller måttet kaste en hel eske pga ubrukelig trekk.

Ellers er Cohiba robusto og Hoyo de Monterrey petit robusto favorittene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mysil