Sinn Spezialuhren

Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på dette. Har da snakket med urmaker Jacobsen igjen, som nå har prøvd tre forskjellige poleringspastaer, inkludert diamantpasta @Hammerfjord, og han var ikke fornøyd med resultatet og den må nå sendes til Tyskland for bytte av glass.
Jeg har ikke sett klokka personlig etter at han hadde prøvd diamantpastaen, men så den etter at han hadde prøvd vanlig poleringspasta, og det så ikke bra ut.
Så det ser ut til at du hadde helt rett @Auto, ingen ting biter på U1:mrgreen:

Ergelig å måtte vente i nesten 2mnder til på å få tilbake klokka da... :(


@Pippen
Mann kan i praksis polere en safirglass til "oblivion" med diamantpasta: Dette er ren fysik.
Safir: 9 på Mohs skala
Diamant: 10 på Mohs skala.
Hvordan tror du at safirglasser er polert på fabrikken?
Jeg har siden mange år en andre hobby på gemmologi: Corodum(safir/rubin) som edelstein.
Disse kuttes og poleres med disker "impregnert" med diamantpulver. Samme prosess på diamantsaging i industri.

Hverken du eller jeg vet helt akkurat hva Jørgen eller noen andre på Jacobsen har gjort: Men en ting er sikkert, han har ikke gjort det nok eller han har gjort det feil. Og der forteller jeg deg ikke bullcrap.
Som sagt tidligere:
AR coating på U1= 1800 Vickers
Safirglass= 2000 Vickers
Diamant= 10000 Vickers

Da din AR coating har i praksis ingen sjans.
 
Redigert av en moderator:
@Pippen
Mann kan i praksis polere en safirglass til "oblivion" med diamantpasta: Dette er ren fysik.
Safir: 9 på Mohs skala
Diamant: 10 på Mohs skala.
Hvordan tror du at safirglasser er polert på fabrikken?
Jeg har siden mange år en andre hobby på gemmologi: Corodum(safir/rubin) som edelstein.
Disse kuttes og poleres med disker "impregnert" med diamantpulver. Samme prosess på diamantsaging i industri.

Hverken du eller jeg vet helt akkurat hva Jørgen eller noen andre på Jacobsen har gjort: Men en ting er sikkert, han har ikke gjort det nok eller han har gjort det feil. Og der forteller jeg deg ikke bullcrap.
Som sagt tidligere:
AR coating på U1= 1800 Vickers
Safirglass= 2000 Vickers
Diamant= 10000 Vickers

Da din AR coating har i praksis ingen sjans.

Jeg bare sier hva jeg ble fortalt jeg @Hammerfjord :)
Aner ikke om han har gjort det på feil måte eller ikke, men ifølge han ble iallefall ikke resultatet bra. Hva det skyldes vet jeg ikke, men konklusjonen er vel at man heller bør gå for å bytte glass enn å polere det på en Sinn U1.
Når han prøvde med vanlig pasta så glasset "tåkete" ut, og ettersom han ikke ble fornøyd etter diamantpastaen regner jeg med at den fortsatt så tåkete ut.
 
Redigert av en moderator:
Jeg bare sier hva jeg ble fortalt jeg @Hammerfjord :)
Aner ikke om han har gjort det på feil måte eller ikke, men ifølge han ble iallefall ikke resultatet bra. Hva det skyldes vet jeg ikke, men konklusjonen er vel at man heller bør gå for å bytte glass enn å polere det på en Sinn U1.
Når han prøvde med vanlig pasta så glasset "tåkete" ut, og ettersom han ikke ble fornøyd etter diamantpastaen regner jeg med at den fortsatt så tåkete ut.

Ja, jeg forstår det;)
Men jeg kom nærmere på det fordi det er mulig å gjør det: Bezel´n må selvfølgelig ut der.
Her kan dere se et eksempel...
PS: Internet forteller bare løgn men jeg har valgt å tro på den:rolleyes:

https://moldpolishing.engis.com/polishing-sapphire-crystal-case-study.html

http://www.network54.com/Forum/3533...+to+Polish+a+Deep+Scratch+on+Sapphire+Crystal
 
Redigert av en moderator:
Sinn 856 utc

57A0FFDA-E7AE-4F04-A649-88E7FF046976_zpseb8osz9z.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Kul! Har du flere bilder Lindestad?

Funderer på en Sinn som allround klokke.
Men sliter med å finne ut hvem jeg liker best, og de ser veldig annerledes ut i virkeligheten/video/andre bilder enn bildene på Sinn's hjemmeside..

Ønsker helst klokke som:
-Er maskulin og tøff i utseende (skal funke på kontoret, anleggsplass, i garasjen og på byen)
-Skal kunne brukes med skjorte (og jeans) - dvs. ikke for tykk/stor)
-Helst "ripesikker", dvs. Tegimented
-Kommer på lenke, men funker med både skinn og gummi
-Safir bakside (men pga tykkelse/utvalg utelukkes dette på aktuelle Sinn-modeller)
-Gjerne noen detaljer i farger (orange, gul/grønn).
-Ikke er for like Submariner eller Speedmaster (som jeg også har)

Har derfor vurdert følgende som aktuelle (med fordeler/ulemper?):

EZM 9 TESTAF:
+Titan
+Safirglass i bezel
+Urverket SW 200-1(?)
-Dyr
-Usikker på om jeg liker dykker/tool-looken, ønsker kanskje noe litt mer retning elegant/pilot - med tanke på daglig bruk med skjorte.. Men har ikke sett mye bilder med lenke.
-(Litt stor? 44mm)
EZM-9-TESTAF_oB.png



857 UTC TESTAF:
+Orange detaljer
+Liker designet totalt sett
-Endel orange som man blir lei av, eller ikke kan variere så mye med andre farger på reim/klær?
857-UTC-TESTAF_oB.png



857 UTC:
-Litt mye hvitt i skiven
857-UTC_V.jpg


Kommer også i sort, det kan jo også være aktuelt, man må jo ha en sort klokke i samlingen også, eller?

857 S UTC:
-Sort kan se litt "billig" ut for enkelte som ikke har greie på dette, og passer ikke så bra med skjorte. Eller?
857-S-UTC_V.jpg




I tillegg finnes jo flere varianter uten UTC med enklere skive, og uten bezelring som også kan være meget aktuelle...
Hjelp meg å velge! :)
 
Sinn U1 sdr

Jeg har også tenkt på Sinn EZM9. Blir den neste gang tror jeg, men er ganske fornøyd med denne også
55F0FC6A-1AA3-4192-AEB0-9E345D891428_zpsqo7gkdsa.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
857 UTC TESTAF oppfyller de fleste kravene dine. Jeg er veldig fornøyd med min LH-utgave. Jeg har både skinnreim og lenke til den. Og så er den tøff på nato.

2014-10-15%2010.18.06_zpslxgdibbo.jpg


Todda
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Må melde "den perfekte beater" inn i denne tråden: Sinn 656.

Prisgunstig, lav profil, børstet, no-nonsense design, vanntett til 200 meter, ETA2824-2 (Top Grade, visstnok): dette er bang for the buck, og en klokke som ber om å få juling.

Jeg bruker den kun på NATO. 38,5 mm i diameter og 20 mm mellom hornene gir et barskt totaluttrykk, selv om klokken ikke er den største i klassen.

Noe som trekker ned? Ja, safirglass bak med innsyn til verket er litt turn-off på en klokke som ellers er så ujålete som det kan bli. Dessuten er ikke verket mye å se på. Men det er flisespikking.

Sinn 656 er klokken Rambo ville valgt, dersom han ikke var sponset av Panerai.

81052992-F918-4E01-973B-B2C7D98B4099_zpsa47ufxdn.jpg


Oppfordrer ellers alle til å holde liv i tråden. Sinn er et utrolig tøft merke, og selv om mange på TS er klar over Sinn Spezialuhrens fortreffelighet burde mange flere ta turen til Urmaker Jacobsen i Lillestrøm for å klå: dette er flotte klokker!
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Må melde "den perfekte beater" inn i denne tråden: Sinn 656.

Prisgunstig, lav profil, børstet, no-nonsense design, vanntett til 200 meter, ETA2824-2 (Top Grade, visstnok): dette er bang for the buck, og en klokke som ber om å få juling.

Jeg bruker den kun på NATO. 38,5 mm i diameter og 20 mm mellom hornene gir et barskt totaluttrykk, selv om klokken ikke er den største i klassen.

Noe som trekker ned? Ja, safirglass bak med innsyn til verket er litt turn-off på en klokke som ellers er så ujålete som det kan bli. Dessuten er ikke verket mye å se på. Men det er flisespikking.

Sinn 656 er klokken Rambo ville valgt, dersom han ikke var sponset av Panerai.

81052992-F918-4E01-973B-B2C7D98B4099_zpsa47ufxdn.jpg


Oppfordrer ellers alle til å holde liv i tråden. Sinn er et utrolig tøft merke, og selv om mange på TS er klar over Sinn Spezialuhrens fortreffelighet burde mange flere ta turen til Urmaker Jacobsen i Lillestrøm for å klå: dette er flotte klokker!


Snasen, ønsker meg denne uten dato :)
 
Lurer på om jeg heller litt mer mot 856 jeg nå.
Har tenkt på en Oris Aquis date 40mm (Samt etter hvert en Explorer 2 sort?), som også er en sporty diver, så jeg lurer på om en 856 kanskje er mer fornuftig, spesielt med tanke på "skjorte"-klokke. Men også her er valget vanskelig, med/uten UTC? Den er jo veldig stilren uten. Men hakket tøffere med?
Og kanskje sort?
(Det er lov å drømme, og da skulle jeg hatt en av hver - en 856 og en 856 S UTC sort. Og en 857 UTC TESTAF. Og...)
 
Redigert:
Heller faktisk litt mer mot 856 nå likevel, for å ha litt mer avstand til dykkerlook (sub og trolig kommende Oris Aquis 40mm), og at det passer bedre til skjorte som jeg faktisk bruker nesten daglig..

Fortsatt usikker på om jeg liker enkelheten til 856 bedre enn "tøffheten" til 856 UTC..

(Har egentlig også funnet ut at Oris har flere andre modeller som kan være attraktive til en lavere pris enn Sinn, men tiltrekkes av Sinn's ripesikre Tegiment).

Det jeg egentlig skulle spørre om var om det er andre som har reagert over at det ikke står priser og mulig å bestille på sinn.de lenger??
 
Heller faktisk litt mer mot 856 nå likevel, for å ha litt mer avstand til dykkerlook (sub og trolig kommende Oris Aquis 40mm), og at det passer bedre til skjorte som jeg faktisk bruker nesten daglig..

Fortsatt usikker på om jeg liker enkelheten til 856 bedre enn "tøffheten" til 856 UTC..

(Har egentlig også funnet ut at Oris har flere andre modeller som kan være attraktive til en lavere pris enn Sinn, men tiltrekkes av Sinn's ripesikre Tegiment).

Det jeg egentlig skulle spørre om var om det er andre som har reagert over at det ikke står priser og mulig å bestille på sinn.de lenger??

Godt valg... Med UTC! ;)

output_13.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Det jeg egentlig skulle spørre om var om det er andre som har reagert over at det ikke står priser og mulig å bestille på sinn.de lenger??

Jeg forstår det slik at de da ikke har dem på lager lenger. Send en e-post til dem og spør. De svarer raskt.

Todda
 
Jeg forstår det slik at de da ikke har dem på lager lenger. Send en e-post til dem og spør. De svarer raskt.

Todda

Ja, har mailet de før (med spørsmål om 857 TESTAF skive på 856 UTC, men det var ikke mulig :p ).
Fikk svar nå, med lenke, skinn og gummi, samt ikke AR-coating på fremside (ønsker mer ripesikkert og ikke det blå gjenskinnet), med frakt og norsk mva havner 856 på ca 17500,-. Skal innom Jacobsen etter hvert også og se om de har flere klokker inne nå enn siste, skulle helst prøvd denne (og flere) på armen.. :)
 
Sinn var lagt litt på is pga. andre innkjøp, men veldig aktuelt når @Lindestad la ut sin(n) 856 UTC! Og jeg slapp å fundere på hvilken modell jeg skulle velge... Veldig fornøyd! :)

20141206_134146_1_zpsj6z23pwx.jpg



20141206_132835_1_zpsv8spurql.jpg



20141206_134010_1_zpsxl7ikpou.jpg



20141206_171011_1_zpsaxibhka2.jpg
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Kunne egentlig tenkt meg denne. Passer til casual aften med brunt belte og brune sko. To stk igjen av et begrenset utvalg på 50. Kan ikke være mange som likte den da. Er det bare meg?

2158105gross.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide