Sjekk denne lekkerbisken: Tissot Heritage Navigator 160th Anniversary!

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Sted
Oslo
Dessverre ikke tilgjengelig før november 2013. Tipper mye klokke for pengene...

Navig_05_MAG.jpg

Les mer på Hodinkee:

http://www.hodinkee.com/blog/introducing-the-tissot-heritage-navigator-160th-anniversary-watch

Redigert:
Om lag kr 8.500? Quote fra Tissot-forumet på Watchuseek:

For those interested I spoke with my AD yesterday and he contacted his rep for some info on this watch. He was told that it will be available (in Canada) in limited quantities in April and will retail for approximately $1500CAD.

Tissot Heritage Navigator 160th Anniversary

Om lag kr 8.500? Quote fra Tissot-forumet på Watchuseek:

For those interested I spoke with my AD yesterday and he contacted his rep for some info on this watch. He was told that it will be available (in Canada) in limited quantities in April and will retail for approximately $1500CAD.

Tissot Heritage Navigator 160th Anniversary

Solgt! Til den herren med cowboy-hatt og det rare nick-et. ;)

Hvordan fungerer denne komplikasjonen? Et 2893 har jo som regel 4 visere. Vrir man på skiven med byene?

Man vrir vel bezelen så "12" peker på riktig by? På bildet viser den at klokken er 22:10 (eller 10:10) i Bagdhad.

Edit: My bad, kan se ut som om det er skiven som roterer. Om jeg forstår det riktig er det Bombay som er tidssone to.

Redigert av en moderator:
Man vrir vel bezelen så "12" peker på riktig by? På bildet viser den at klokken er 22:10 (eller 10:10) i Bagdhad.

Edit: My bad, kan se ut som om det er skiven som roterer. Om jeg forstår det riktig er det Bombay som er tidssone to.

Slik jeg forstår det så stiller du klokka som vanlig hvor du lar bezel-ringen ha 1-12 visning. Når klokka går, vil også den indre skiva (altså den som det står byer på rotere samtidig med timesviseren. Du kan da lese av tiden til de andre tidssonene på 24-timersringen (indre bezel-ring).

Kan ikke det stemme sånn nogenlunde?

Etter en stund som kikker, vil jeg forsøke å bringe noe til bordet. Jeg tok en kikk på manualen og sakser litt tekst derfra som kan gi svar på hvordan komplikasjonen fungerer:

How your watch works
Your universal-time watch has three different dials. Starting from the outside,
the dials are :
– The 12-hour dial (1), fixed (engraved on the case bezel) : the hour, minute
and seconds hands enable you to read off the local time and date as on a
traditional watch.
– The 24-hour dial (2), fixed : this dial divides up die day into 24 hours. It
enables you to read off the universal time : you know what time it is in New
York, Tokyo or Bombay.
– The time-zone dial (3), indexable : this dial is divided into 24 time-zones.
Consequently, it performs a complete rotation about its axis every
24 hours. For each time zone the dial shows a city* located in that zone*.
As the minutes are the same in all time zones, you still read off de minutes
from the 12-hour dial (1).

Det gir vel et godt svar på hvordan den fungerer.
Håper posten ser grei ut, hvis ikke blir det vel bedre etterhvert=)

For meg spratt den rett inn på ønskelisten, synes Tissot gjør det meste rett her. Naturligvis smak og behag.

Etter en stund som kikker, vil jeg forsøke å bringe noe til bordet. Jeg tok en kikk på manualen og sakser litt tekst derfra som kan gi svar på hvordan komplikasjonen fungerer: .........................................................................

Det gir vel et godt svar på hvordan den fungerer.
Håper posten ser grei ut, hvis ikke blir det vel bedre etterhvert=)

Joda, posten er helt grei den. Verre er det med dette uret. Det gir jo ingen mening og det er slett ingen GMT versjon i tradisjonell forstand. Etter som tiden går vil også den indre skiven rotere. På denne måten kan man se hva klokken er rundt om i verden med lokal tid som referanse. Meningsløst. To pils og så er lesbarheten på "komplikasjonen" null værdt for min del:p

Nei takk. Her sparer jeg laksene til noe bedre.

Frode.

Siden de har brukt 2893 må man gå ut fra at skiven kan stilles inn til rett by på rett tid, og som sådan er det jo en tradisjonell GMT funksjon - man får bare med resten av verden på kjøpet. Men som sagt, not my cup of tea, selv om klokken ser flott ut. Litt som Glycine Airman, kjempestilig, men hva faen er klokken? :)

BASEL%2B2009%2B–%2BGlycine%2BAirman%2BDouble%2B24-09.jpg

Jeg synes at klokken både er stilig og funksjonell. Det er ikke kun "travelers" som kan bruke et slikt ur, men f.eks noen som er avhengig av å vite hva klokken er flere steder i verden samtidig, dette i forbindelse med redaksjonsarbeide, bruk av telefon vs telefontid ect.

Forøvrig kan jeg si at jeg likte denne så godt at..........Moaaaaaahaaahahahahahahahahahahahahaha:cool:

Den airman i post ovenfor er en av de lekreste budgetklokker jeg kjenner til. Dette er en skikkelig godbit for samlere av militære ur også, og er en liten "milsub" mht amerikanske piloters aktivitet i østasia i forrige århundre. Man kan få en skikkelig godbit i prisleiet 1000 - 1500 usd... Er like sannsynlig at jeg skal ha en slik en gang, som at avataren min skal ha seg...

Redigert:
Men som sagt, not my cup of tea, selv om klokken ser flott ut. Litt som Glycine Airman, kjempestilig, men hva faen er klokken? :)

Klokka? Har du ikke en mobiltelefon til det da? :cool:

En original Airman fra 60-tallet har løst dette ved å forelenge timesviseren motsatt vei (for å si det sånn):

DSC_0035.jpg

Her viser den altså kl. 2000, men også kl. 8 for amerikanere og andre som ikke fikser 24-timersvisning. :)

Redigert: