Etter seks fantastiske år med verdens beste dame bestemte jeg meg i fjor for å fri. I august skal vi gifte oss og nå trenger jeg tips til å finne en smoking som er perfekt. Hvor er det beste stedet å gå for å få bra service og kvalitet?
Det kommer jo veldig an på hvor man bor
Tiger har flotte, moderne smokinger. "Sinatra" bør prøves om du ønsker en med moderne snitt/smal legg.
Selv synes jeg Oscar sine er herlig klassiske med et slag på jakken i skikkelig tyvetalls-stil.
Du tenker å handle i Oslo? Høier har vel begge merker.
Finnes naturligvis mye annet og. Spørs hva du skal bruke og hva du er ute etter.
Personlig synes jeg standard boss feks er kjedelige
Skabo i Bygdøy Allê har en bra pris/kvalitet målsømservice og er flinke med å tilpasse. Stoffene kommer fra verdens beste produsenter som Loro Piano, Artstion m.fl.
Jeg fikk nylig sydd opp en mørk blå to knappers med full-kanvas konstruksjon og det kom på under 8.000 kr. tiltross for at det var meget bra stoffkvalitet i super 130 kvalitet. Ferner Jacobsen tilbyr også målsøm fra samme produsent, men er over 1000 lappen dyrere for samme dress. Alternativt kan vel målsømdager på Ferner eller Gunnar Øye være et alternativ, men det dukker neppe opp slik at du kommer i mål til august. Til fullpris synes jeg at Corneliani og Canali (for å ikke snakke om Zegna) ikke holder høy nok kvalitet i forhold til pris. Du ender fort opp på 12.000 kr (+) for en dress i super 100 kvalitet og de skulle jaggu med ha 3.500 kr. for en vest i samme kvalitet!
Hvis du er sånn ca, men ikke helt en standardstørrelse, vil jeg anbefale å legge penger i målsøm eller i hvert fall i en dyktig skredder for å gjøre nødvendige tilpasninger, hvilket det så godt som alltid vil være behov for
Jeg vil anbefale Kamikaze i Hegdehausveien. De fører merker som Prada og Saint Laurent, som er blant bransjens beste på dress/smoking (noe avhengig av kroppsfasong). Ellers har du L'escalier og Gunnar Øye. Begge fører Corneliani, som tilbyr svært elegante dresser/smokinger. Når det gjelder service, er min mening at L'escalier er hakket vassere enn Gunnar Øye.
Uenig, etter å ha prøvd Escalier og Ferner så er det Gunnar Øye som gjelder for meg. Et sidepoeng er at Escalier gjennomgående er en del dyrere for samme dressen ( ihvertfall på målsøm).
Godt vi kan enes om å uenes Jeg ønsker å understreke at det kun var servicen jeg poengterte. Har handlet to dresser, og noe annet div. på Gunnar Øye ved tre anledninger. Ved to av anledningene gikk jeg ut av butikken og følte meg lettere irritert, enten pga. treg/manglende service, eller fordi jeg opplevde deler av personalet som uhøflig (og nei, jeg er verken hårsår eller selvhøytidelig ). Antagelig på sin plass å opplyse om at jeg ved den tredje anledningen var svært fornøyd med servicen.
Har selv opplevd litt variert kundeservice på en del dressbutikker i Oslo. Nå går ikke jeg i dress til daglig, men jeg har alltid vært ekstremt opptatt av å lese meg opp på ting før jeg skal handle noe, noe som har resultert i at jeg ofte kan mer om enkelte produkter enn selgerne.
Når man da blir dømt litt ned ved første øyekast som om jeg "bare" er en kunde og de er litt høyt på strå fordi de jobber der så blir man litt matt. Dette merket jeg meget godt når jeg studerte i Milano. Ekstra gøy å irettesette de om det de selger.
Jeg vil anbefale Kamikaze i Hegdehausveien. De fører merker som Prada og Saint Laurent, som er blant bransjens beste på dress/smoking (noe avhengig av kroppsfasong). Ellers har du L'escalier og Gunnar Øye. Begge fører Corneliani, som tilbyr svært elegante dresser/smokinger. Når det gjelder service, er min mening at L'escalier er hakket vassere enn Gunnar Øye.