Skal i bryllup på lørdag. Hvilken klokke?

Hvis valget hadde vært mitt hadde jeg valgt GMTen. Personlig klarer jeg ikke å gå med brun rem til sorte sko, og da er lenke redningen i dette dilemmaet, til tross for at B&Men er mer "dressy".

Jeg hadde forøvrig følt meg svært komfortabel med Rolex GMT i et bryllup. Sub, nei -> GMT med 40 mm kasse og polerte midtledd: et rungende ja!

Beklager tonen min der!

Men det er overhodet ikke selvfølgelig med brune sko til grå dress. Det er selvfølgelig (eller ihvertfall penere, i Norge) dersom man bruker den grå dressen til jobb, men til festbruk bør man så absolutt bruke sorte sko. Dette, sammen med en annen skjorte og slips, gjør at man fint kan bruke den samme dressen til hverdags og fest.

Litt av poenget med fest er jo å kle seg penere enn til hverdags.

Provoserende innlegg etter min mening....typisk student som har lest seg opp på etikette og tror han lever i et samfunn omgitt av britisk adel.

@Havvo - Nå var dette innlegget kun ment for å få innspill. Har ingenting med etikette eller adelt selskap. Siden dette er et forum for klokker syntes jeg det kunne være morsomt å høre hva andre klokkeinteresserte mente.

Redigert av en moderator:
@Frodo @Edward

"Weddings. A charcoal suit is actually perfect for a wedding, and is a welcome alternative to the standard and safe black suit. Nothing is more sophisticated than a crisp white shirt and tie; however, since it is a wedding, you can wear shirts that are very light in color. Try not to wear anything that pops out too much, in order to avoid people thinking that you are part of the program or trying to outshine the groom."

Jeg er enig i at sort dress er flott til bryllup. Nå er dressen mørkegrå, slik at ved dunkel belysning vil den bli veldig mørk. Jeg er selv veldig fornøyd med fargen, og dressen forøvrig.

@Havvo - Nå var dette innlegget kun ment for å få innspill. Har ingenting med etikette eller adelt selskap. Siden dette er et forum for klokker syntes jeg det kunne være morsomt å høre hva andre klokkeinteresserte mente.

Var ikke tråden jeg siktet til;) svaret fra Edward. Men all good :) kos deg i kveld!

Nå var det som nevnt skoene, og ikke dressen, jeg kommenterte. Men kos deg! Alltid hyggelig med bryllup.

(Forøvrig morsomt at Havvo tror at Norge har degenerert dithen at alle må lese seg opp hvis de vil lære seg etikette.)

Hehe, ikke alle. Men jeg tror dette gjelder for ganske mange. Jeg har bodd en del i London til og fra og det er som sagt stor forskjell på Norge og England på dette punktet.

Jeg synes @Edward har et poeng, selv om det kunne vært fremsatt på en noe mer taktfull måte.
I et bryllup er mørk (sort) dress eller smoking mest vanlig.
Til det ville jeg uansett ikke valgt ur med brun rem (åpenbart).
Rolex sine sportsmodeller passer til nesten alle anledninger.
Den gir også uansett et løft i status, som kan være nyttig av og til.

Bryllup er uansett den hyggeligste anledningen jeg kan tenke meg å bli overstadig sjarmerende til.
God fornøyelse!

Endelig noen som er ærlig med å forklare hvorfor mest av alle Rolex er kjøpt og brukt… Det var gull verdt;)
Takk for det Frodo!

Hehehe! Er det ikke deilig med litt temperatur!!??

Jeg var forlover for femte gang i sommer.
Stort bryllup på et slott utenfor Wiesbaden.
Min opplevelse var at vi nordmenn nok er mer konservative enn på kontinentet når det gjelder antrekk i bryllup.
Ofte bruker jeg Jaeger ved slike anledninger.
En Jaeger markerer en fin kombinasjon av følelser, connoisseur og status.
Det er fint når man skal konversere med dannede brudepiker og andre spennende festdeltagere.

(Herlig tråd.)

Jeg ville valgt B&M. Når du har mulighet til å unngå roterbar bezel til dress så ville jeg absolutt ha gjort det.

Men uansett hva du velger så er du sannsynligvis mer "velkledd" enn mangfoldet i brullypet :)

Provoserende innlegg etter min mening....typisk student som har lest seg opp på etikette og tror han lever i et samfunn omgitt av britisk adel.

Uenig. At svarte sko er mer formelle enn brune må vel være en av de siste påkledningsreglene det er noenlunde full oppslutning om i dette landet. Går du i et hvilketsomhelst bryllup i en hvilkensomhelst liten avkrok, vil det store flertallet av mannlige gjester bruke sorte sko, og det er ikke fordi de har forlest seg på etiketteregler eller drømmer om en adelig omgangskrets. Bruker man brune sko til en slik anledning, er det et vanligvis et slags statement - en bevisst utfordring av normer. Og når man først viser at man gir blaffen i skoregler, er jeg helt enig med @Edward i at man ikke trenger bry seg om det for omgivelsene mye mindre synlige hensynet at klokken skal passe til antrekket.

Jeg er hverken student, adelig, engelsk, ung, kul eller motebevisst, men ville ikke brukt brune sko i et bryllup om det ikke sto utrykkelig påbud om det i invitasjonen, og knapt nok da. Og siden bryllup er en av de få gjenværende anledninger til å kle seg ordentlig opp, synes jeg ikke at sportsur egner seg så godt. Men siden kombinasjonen brun klokkerem og sorte sko, som ikke en levende sjel hadde lagt merke til, ville gnagd meg i bakhodet hele kvelden, og å gå klokkeløs ville vært umulig, ville jeg personlig valgt GMTen likevel. Ha en fin fest!

Uenig. At svarte sko er mer formelle enn brune må vel være en av de siste påkledningsreglene det er noenlunde full oppslutning om i dette landet. Går du i et hvilketsomhelst bryllup i en hvilkensomhelst liten avkrok, vil det store flertallet av mannlige gjester bruke sorte sko, og det er ikke fordi de har forlest seg på etiketteregler eller drømmer om en adelig omgangskrets. Bruker man brune sko til en slik anledning, er det et vanligvis et slags statement - en bevisst utfordring av normer. Og når man først viser at man gir blaffen i skoregler, er jeg helt enig med @Edward i at man ikke trenger bry seg om det for omgivelsene mye mindre synlige hensynet at klokken skal passe til antrekket.

Jeg er hverken student, adelig, engelsk, ung, kul eller motebevisst, men ville ikke brukt brune sko i et bryllup om det ikke sto utrykkelig påbud om det i invitasjonen, og knapt nok da. Og siden bryllup er en av de få gjenværende anledninger til å kle seg ordentlig opp, synes jeg ikke at sportsur egner seg så godt. Men siden kombinasjonen brun klokkerem og sorte sko, som ikke en levende sjel hadde lagt merke til, ville gnagd meg i bakhodet hele kvelden, og å gå klokkeløs ville vært umulig, ville jeg personlig valgt GMTen likevel. Ha en fin fest!

Gjelder dette for mindre formelle begivenheter som julebord, samlinger, bursdager o.l. som skjer på kvelden? (Det med brune sko) i såfall må jeg ut å handle nye sko til julebordet?

Gjelder dette for mindre formelle begivenheter som julebord, samlinger, bursdager o.l. som skjer på kvelden? (Det med brune sko) i såfall må jeg ut å handle nye sko til julebordet?

Strengt tatt ja. Dessuten heter det jo at man ikke skal bruke brune sko etter klokken 18. Sistnevnte en en regel fra en annen tid, som ihvertfall jeg gir blaffen i, men jo mer formelt det er, jo mindre passende med brune sko. Men slik det er blitt etterhvert er det vel mest opp til deg, hva du er komfortabel med og hvordan du ønsker å fremstå - er planen å komme hjem fra julebordet i en nedspydd drosje med unevnelige flekker på dressen og en lampeskjerm på hodet er vel fargen på skoene av mindre betydning.

Men dette er det mange her inne som har sterkere og bedre kvalifiserte meninger om enn meg - søk på sko, og det er mye morsomt å finne :)

Forøvrig: http://www.tidssonen.no/forum/stil-12/brune-sko-etter-klokken-18-gammelmannsutbrudd-13512/

Redigert:
Episk beskrivelse av noe jeg selv kunne opplevd, @Hopalong.
Liten detalj; noe så traurig som å gå i butikker gjør man ikke uten tilførsel av destillert single malt. Da blir det til og med morsomt av og til.

Herlig oppsummert, @Hopalong - både når det gjelder etikette og WIS OCD :)

Episk beskrivelse av noe jeg selv kunne opplevd, @Hopalong.
Liten detalj; noe så traurig som å gå i butikker gjør man ikke uten tilførsel av destillert single malt. Da blir det til og med morsomt av og til.

Er det god gammeldags lommelerke som er tingen @Frodo, eller går jeg i feil butikker?

Uff nei. Du må finne en lun liten bar, med passe pratsomt personale.
Det er i hvert fall slik jeg kommer inn i "sonen".

Naive meg bommet på dette i sommer - et bryllup av typen sommerbryllup og invitasjonen sa eksplisitt "pent kledd" (ikke "mørk dress"). I min omgangskrets er dette kode for kle deg chillaxed og ta livet litt piano, vi skal ha en uformell situasjon med våre venner.

Jeg endte opp som eneste med chinos, brune sko, blå blazer og hvit skjorte. Alle andre hadde dress.

Malapropoets hjertesukk: ikke skriv "pent kledd" om man mener "mørk dress".

Hehe. Ikke din skyld, men selvfølgelig deg det blir flaut for.

Morsomt hva folk faktisk får seg til å skrive i invitasjonene. Jeg stod og stusset litt over en bryllupsinvitasjon hvor de hadde spesifisert antrekk for både damer og herrer separat, og hvor det ikke var match mellom antrekkene - damenes antrekk var et godt hakk mindre formelt enn herrenes.