Eg ville sjølv vurdert eit bud på under 90% av markedsverdi som eit skambud. Dette er sjølvsagt kun mine tankar, eg har aldri lest noko om det så det er interessant å sjå kva dei meir erfarne meinar om temaet.
Det beste på finn er når man legger ut en klokke till 25000 kr og får en medling der det står: 10000
Inget hei, ingen info, inget namn, det er underbart!
Bud er bud tenker nå jeg, er objektet enkelt å selge og man har priset seg riktig i markedet så er det bare å overse bud under forlangende.
Er selger på bærtur og objektet ligger ut lenge så er det kanskje ikke (skam-)budet som er problemet, men selgers uviten.
QUOTE="Plainview, post: 592278, member: 7460"]Min erfaring er at bud her inne foretas på "gentleman-vis" uansett, og jeg har vel bare så vidt mottatt bud under 90 % av prisantydning (som nevnes som skambud-grense ovenfor her). Og så lenge budet fremlegges på høflig vis, så er det ihvertfall ikke noe problem for meg. Og legges det frem i en mer uhøflig tone, er det ikke verre enn å bare overse budet. Men som sagt, til gode å oppleve noe jeg oppfatter som "skambud" her inne.
Skambud er et bud der budgiver burde skamme seg, men ikke innser dette og neppe vil gjøre det. Ligger tett opp til en fornærmelse. Er relativt ifht selgers forventninger.
Skambud = halv pris av forlangende.