Skambud

Medlem
6. mars 2017
Innlegg
1.386
Sted
Norge
Begrepet skambud ser vi jo til stadighet i annonser, men hva er egentlig et skambud? Hvor tenker vi at grensa går? Kjør debatt!
 
Eg ville sjølv vurdert eit bud på under 90% av markedsverdi som eit skambud. Dette er sjølvsagt kun mine tankar, eg har aldri lest noko om det så det er interessant å sjå kva dei meir erfarne meinar om temaet.
 
Eg ville sjølv vurdert eit bud på under 90% av markedsverdi som eit skambud. Dette er sjølvsagt kun mine tankar, eg har aldri lest noko om det så det er interessant å sjå kva dei meir erfarne meinar om temaet.

Problemet er vel at det kan være litt uenighet om hva som er markedsverdi. Et bud på godt under 90% av det selger mener er markedsverdi kan fortsatt være et greit bud;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Det er et spørsmål som er vanskelig å besvare, og for min egen del kan jeg ikke helt forstå poenget med å innta en slik formulering i en salgsanonnse, ref. "relativt ifht selgers forventninger" og dermed ganske intetsigende.

Min erfaring er at bud her inne foretas på "gentleman-vis" uansett, og jeg har vel bare så vidt mottatt bud under 90 % av prisantydning (som nevnes som skambud-grense ovenfor her). Og så lenge budet fremlegges på høflig vis, så er det ihvertfall ikke noe problem for meg. Og legges det frem i en mer uhøflig tone, er det ikke verre enn å bare overse budet. Men som sagt, til gode å oppleve noe jeg oppfatter som "skambud" her inne.

På finn.no derimot, der er det vanskelig å komme unna mer kreative bud. Men det er vel litt naivt å tro at en skal slippe det der, "skambud"-forbehold eller ei. Sånn ca hele Norge har som kjent tilgang på finn.no... Jeg solgte f.eks. en sea-dweller i fjor høst, og fikk bl.a. tilbud om å bytte mot "de fem nyeste Armani-klokkene", samt et cash-bud på ca halvparten av prisantydning, og jeg tviler på at det er et unikt tilfelle. Salgsprosessen blir nok enklere, rent psykisk, hvis en ser på "skambud" som underholdning, ev. bare overser budene, fremfor å bli dypt fornærmet. Og mottar du i overkant mange lave bud, så kan det jo tenkes at klokken er priset litt vel optimistisk ;) Men som sagt, her inne har jeg inntrykk av at prisantydning respekteres uansett.
 
Bud er bud tenker nå jeg, er objektet enkelt å selge og man har priset seg riktig i markedet så er det bare å overse bud under forlangende.
Er selger på bærtur og objektet ligger ut lenge så er det kanskje ikke (skam-)budet som er problemet, men selgers uviten.

Det kjipeste med skambud er vel ikke budet i seg selv, men en mistanke (?) om at selger kanskje kun er "in it for the money" og vil gjøre et godt kjøp og selge videre med gevinst.
Det er i hvert fall det eneste jeg syns er skammelig i en kjøp- og salgsprosess.
 
Folk legger ut den derre Daytonaen til langt over butikkpris og vil ha seg frabedt "skambud" så dette er nok et flytende begrep. I min verden fins det bud man takker ja til og bud man takker pent nei til uansett hvor dust man syns avsenderen er. Både selger og kjøpere har jo sine reservasjonspriser, og noen ganger er jo frykten for skambud frykten for harde realiteteter og markedsverdien

Det er mye mer irriterende med all bull#¤#% som blir servert ifbm servicehistorikk:mad:
 
Bud er bud tenker nå jeg, er objektet enkelt å selge og man har priset seg riktig i markedet så er det bare å overse bud under forlangende.
Er selger på bærtur og objektet ligger ut lenge så er det kanskje ikke (skam-)budet som er problemet, men selgers uviten.

Enig, av og til er prisantydning så langt unna vanlig markedspris på ei klokke at det er kurant å gi relativt lavere bud.

QUOTE="Plainview, post: 592278, member: 7460"]Min erfaring er at bud her inne foretas på "gentleman-vis" uansett, og jeg har vel bare så vidt mottatt bud under 90 % av prisantydning (som nevnes som skambud-grense ovenfor her). Og så lenge budet fremlegges på høflig vis, så er det ihvertfall ikke noe problem for meg. Og legges det frem i en mer uhøflig tone, er det ikke verre enn å bare overse budet. Men som sagt, til gode å oppleve noe jeg oppfatter som "skambud" her inne.

Enig. Høflighet kan forsvare lave bud. Og hva er skambud er vil være høyst subjektivt.

Skambud er et bud der budgiver burde skamme seg, men ikke innser dette og neppe vil gjøre det. Ligger tett opp til en fornærmelse. Er relativt ifht selgers forventninger.

Enig, typ 10.000 på en pris på 25.000 uten noen begrunnelse er en fornærmelse og fortjener heller ikke et svar. På finn skjer dette hele tiden, disse besvarer jeg ikke.

Skambud = halv pris av forlangende.;)

Jeg klarer ikke å definere skambud innenfor en prosentsats, eks 90 eller 50% som nevnt.

_____

Et par ganger har jeg hatt innmari lyst på ei klokke, men klokkekontoen begrenser seg. Da har jeg sendt en PM med mine argumenter for hvorfor prisen er for høy og at mitt bud ikke er ment som et skambud, men jeg ønsker å synliggjøre interesse dersom selger ikke oppnår ønsket pris. Dette har resultert i hyggelig handler:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og UJU
Som selger er det irriterende å få det som omtales som skambud.
MEN, husk at det er markedet som bestemmer hva som er markedspris der og da!
Er ikke markedet villig til å betale mer enn 90 % av hva du legger varen ut for er det ikke et skambud. Da er det prisen markedet der og da er villig til å gi.

Du bestemmer selv om du er villig til å møte markedets betalingsvillighet ved å selge varen.
 
Redigert:
Skambud eller tullete bud:
"Bytte med et maleri?"
"Bytte med bil + mellomlegg fra deg." (En 200"km++ gammel bil. )

Ellers enig med @UJU.... "Gi deg 15000 for din klokke (Explore II 2005). Kan hente nå." Gadd ikke å svare, så kom det igjen "Tar den for 22000,-".
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Artig diskusjon på gang nå. Er jo helt absurd når folk begynner å tilby byttehandler langt utenfor rimelighetens grenser. Av det jeg ser så langt, så er vel fellesnevneren for skambud ren uhøflig fremgang ved selve budgivingen, ikke budet i seg selv. Kanskje nøkkelen rett og slett ligger i folkeskikk? Personlig er jeg helt avhengig av å oppleve en viss kjemi med den jeg handler med. Eksempelvis handler jeg ikke i butikker hvor jeg ikke opplever en viss service og hygge. Da må i såfall prisen være ekstremt god, noe den sjelden er...
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban og UJU
jeg har flere ganger fått byttetilbud på klokker som har vært svært fordelaktig i min favør, så det mankerer ikke med greie gutter.

videre - jeg har kjøpt og solgt på finn i årevis - mange spørsmål og tilbud er hårreisende og uhøflige, men jeg besvarer saklig alt og alle, og har også stiftet artige personlige bekjentskap med flere; sist ute er en pensjonert akupunktør som jeg solgte en proff massasjebenk - han skal jeg fluefiske med til sommeren :D
 
La ut en lite brukt, komplett Reverso i høst til 23k. Omtrent halv pris av AD. Det tikket inn bud på 17k. Det er fasan meg frekt.

La ut en seks måneder gammel Vulcain Cricket for to år siden til 16k og fikk bud på 9k...
 
La ut telefon til 8000 på finn. Håpløse greier. PS: Dette var rett før julaften altså..

20161224_001222411_iOS.jpg
 
Føler at jeg må bidra litt her. Skal medgi at "skambud" i noen henseende vil være subjektivt, samtidig vil det være en gjengs oppfatning om hva markedspris vil eller bør være. I liten grad vil kjøpspris være styrende fremfor hvor etterspurt din gjenstand er. Dog er det ved handel aldri noen som ønsker å selge til "gi bort pris".

Kjøper kan selvfølgelig prøve å prute eller gi et bud - men når dette er en totalt skivebom, eller helst utenom banen, så vil det i mine øyne betegnes som et skambud. Å angi at man ikke ønsker et skambud gir heller ingen garantier, men er vel snarere et forsøk på å begrense "time-wasters". Sistnevnte er noe av den største plagen med tileks Finn.no .......

Et eksempel i fra egen erfaring er en annonsen med et dykker-ur, ETA verk og innkjøpspris til 5500 K og hvor man setter "kun salg" - salgssum til 2.500 "ferdig prutet" Likevel får man - åpenbart seriøst ment - "gir deg 1000 K" eller "bytte med min Casio GD100 MS" - :mad::mad::mad::mad: