Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Jeg har aldri opplevd at skoens naturlige passform noen gang har endret seg. Jeg har mange nok par sko, til at de får rikelig med tid til naturlig å tørke opp, mellom hver gang de brukes. ;)
Nå vet ikke jeg hvilke sko du viser til, men har du håndlagde skinnsko av god kvalitet (gjerne det vi kan omtale som "pensko"), så tørr jeg å garantere at skoene dine vil ha det bedre og forlenge levetiden om du bruker skotre. Det handler mye om at skotrer strekker skinnet, som blant annet lettegjør skobehandling, og de hindrer lukt.
 
Jeg har aldri opplevd at skoens naturlige passform noen gang har endret seg. Jeg har mange nok par sko, til at de får rikelig med tid til naturlig å tørke opp, mellom hver gang de brukes. ;)

Har du sko av Shell Cordovan, er skotre et måha - retter ut bølgene som alltid kommer i denne type lær.
 
Redigert:
Ahaaa. skjønner, mine Tricker's og lignende "country style" type sko, er nok ikke "fine" nok til at bruk av skotre er essensielt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Har hatt noen italienske Zegna dressko med spiss tupp i årevis. Det var på tide å skaffe noen sko med rund tupp.
Det ble disse. Flotte, klassiske sko som jeg kan ha resten av livet. Og noe helt annet enn Zegna skoene. Kjøpte dem hos Dagestad. Det er Alden 9901.

alden_zps0rqjeyqx.jpg



Da jeg ikke bruker disse på jobben var det greit å ga til anskaffelse av noen sikkelige hverdagssko. Disse fra norske Dundas er tøffe. Norsk idé, mens skinnet som er fra hest, sålen, skomakeren og alt kommer fra Skottland. Slik kan man like.
https://www.dundasfootwear.com

L1004807_1024x1024.jpg
 
Føler denne tråden trenger flere bilder!
Først noen bilder fra Allen Edmonds sin butikk på Manhattan. Mye knask der, trivelige ansatte. Jeg og en kamerat var der inne i timesvis. Prøvde alt de hadde, og angret i etterkant på at vi ikke kjøpte mer enn ett par hver.

Rk0T2dc.jpg

rs6KCEY.jpg

SF5Soo2.jpg


Min beskjedne samling med ordentlige sko. Fra før har jeg stort sett trasket rundt i joggesko. Digg det, men begge disse parene er egentlig bedre. Særlig AEs, som jeg kan rusle rundt med en hel dag uten anstrengelse. Det andre paret er Silvano Sassetti fra Dagestad.

1cSS6Nd.jpg

lgCKOwQ.jpg

W3WoZ6s.jpg
 
Kjøper folk oppriktig sko med lærsåle her i Norge - uten å få satt på gummisåle? Hva gjør man på våren/høsten når det er fuktig ca hele tiden, eller om det regner en dag?

Jeg har også Loake Aldwych i sort, men jeg kjøpte en MTO variant fra careofcarl.no med dainite-såle slik at de er brukbare året rundt. Skulle ønske jeg fant de i min størrelse i mørkebrunt også...

Kjøpe et par litt billigere sko med lærsåle for et par år siden, brukt de ganske sparsomt og utelukkende i tørt vær - men med mengden grus og ujevne overflater på fortau i hovedstaden så ser jo sålene ut som om skoen er blitt brukt som en hammer...
 
Kjøper folk oppriktig sko med lærsåle her i Norge - uten å få satt på gummisåle? Hva gjør man på våren/høsten når det er fuktig ca hele tiden, eller om det regner en dag?

Jeg har også Loake Aldwych i sort, men jeg kjøpte en MTO variant fra careofcarl.no med dainite-såle slik at de er brukbare året rundt. Skulle ønske jeg fant de i min størrelse i mørkebrunt også...

Kjøpe et par litt billigere sko med lærsåle for et par år siden, brukt de ganske sparsomt og utelukkende i tørt vær - men med mengden grus og ujevne overflater på fortau i hovedstaden så ser jo sålene ut som om skoen er blitt brukt som en hammer...
Har brukt lærsåle i hele høst/vinter/vår og det har gått helt fint.
 
Har brukt lærsåle i hele høst/vinter/vår og det har gått helt fint.

Så kult, jeg har alltid trodd at det er galskap.. Holder du til i en landsdel hvor bakken blir dekket av snø og is gjennom vinteren? Hvor ofte må du smøre inn sålene for å unngå at de går i oppløsning?

Jeg synes selv Dainite kan være glatt (glattere enn "billigsko" med helgummi-såle), tør ikke tenke på hvor lett jeg hadde dratt på meg blåmerker og hoftebeinsbrudd om jeg hadde våget meg ut med lærsåler på vinterstid i Oslo..
 
Kjøper folk oppriktig sko med lærsåle her i Norge - uten å få satt på gummisåle? Hva gjør man på våren/høsten når det er fuktig ca hele tiden, eller om det regner en dag?

Jeg har også Loake Aldwych i sort, men jeg kjøpte en MTO variant fra careofcarl.no med dainite-såle slik at de er brukbare året rundt. Skulle ønske jeg fant de i min størrelse i mørkebrunt også...

Kjøpe et par litt billigere sko med lærsåle for et par år siden, brukt de ganske sparsomt og utelukkende i tørt vær - men med mengden grus og ujevne overflater på fortau i hovedstaden så ser jo sålene ut som om skoen er blitt brukt som en hammer...
Har et par chelsea-boots fra Herring med lærsåle, som nå er på 6 sesongen. Disse har blitt brukt mer eller mindre daglig i de årene jeg har eid dem, både i regn/sludd og slaps. Kun byttet såle én gang, og de fungerer aldeles ypperlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Så kult, jeg har alltid trodd at det er galskap.. Holder du til i en landsdel hvor bakken blir dekket av snø og is gjennom vinteren? Hvor ofte må du smøre inn sålene for å unngå at de går i oppløsning?

Jeg synes selv Dainite kan være glatt (glattere enn "billigsko" med helgummi-såle), tør ikke tenke på hvor lett jeg hadde dratt på meg blåmerker og hoftebeinsbrudd om jeg hadde våget meg ut med lærsåler på vinterstid i Oslo..

Hehe, østlandet. så i år mye vått og slafs. Smurte de inn med minkolje i starten av sesongen de jeg bruker mest. Men de andre har gått ubehandlet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Selvfølgelig kjøper vi sko med lærsåle! Kan være enig i at gummisåle er mer praktisk til daglig, men dressko med lærsåle er veldig elegante. Bruker kalosjer om de er altfor bløtt.
Her er mine nylig kjøpte Cheaney Wilfred, svært fornøyd så langt.
IMG_3554.JPG
 
Føler denne tråden trenger flere bilder!
Først noen bilder fra Allen Edmonds sin butikk på Manhattan. Mye knask der, trivelige ansatte. Jeg og en kamerat var der inne i timesvis. Prøvde alt de hadde, og angret i etterkant på at vi ikke kjøpte mer enn ett par hver.

Rk0T2dc.jpg

rs6KCEY.jpg

SF5Soo2.jpg


Min beskjedne samling med ordentlige sko. Fra før har jeg stort sett trasket rundt i joggesko. Digg det, men begge disse parene er egentlig bedre. Særlig AEs, som jeg kan rusle rundt med en hel dag uten anstrengelse. Det andre paret er Silvano Sassetti fra Dagestad.

1cSS6Nd.jpg

lgCKOwQ.jpg

W3WoZ6s.jpg

Skohimmelen.:)
Har fire-fem par derfra.
Fikk dere spesialtilpasset skoene også?
Litt ok at alle modellene til AE kan tilpasses foten.
Samtidig som de har et utall forskjellige lester hvor flere burde passe selv de særeste føttene.
 
  • Liker
Reaksjoner: SoulG
Er det ikke satans glatt på vinterføre? Eller går det i Swims når man er utendørs? :)
Synes faktisk ikke det er glatt i det hele tatt. Selvfølgelig er de glattere i forhold til andre typer vintersko (Timberlands o.l), men det blir ikke sammenlignbart. Kan ha noe å gjøre med at mine såler har fått en del slitasje, som faktisk gjør at de gir en god del friksjon. Dresskoene mine med lærsåler, slenger jeg på et par kalosjer fra Swims når været begynner å bli ufint :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast og SoulG
Skohimmelen.:)
Har fire-fem par derfra.
Fikk dere spesialtilpasset skoene også?
Litt ok at alle modellene til AE kan tilpasses foten.
Samtidig som de har et utall forskjellige lester hvor flere burde passe selv de særeste føttene.
Vi fikk sko som passa perfekt ja. Nå har ikke jeg veldig spesiell fot, så jeg gled inn i en av standardlestene deres. Det beste var at jeg lærte å snøre skoa ordentlig av han som hjalp oss. Trodde jeg kunne det fra før.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast og UJU