Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Steder som er sender er blant annet:

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Det er vel en egen tråd for skopuss og skopleie et eller annet sted, men jeg oppdaget Blackrock Leather 'n' Rich ved en tilfeldighet, og bruker den stort sett til alt som ikke skal blankpusses. Funker finfint på både Red Wing og Loake-støvler, i hvert fall, og koster ikke en formue heller. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte, men mer info her: https://www.blackrock-leather.com/products/blackrock-leather-n-rich

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Da kan vinteren bare komme.

20201102_195931.jpg

Du trenger vel som et minimum:
3 forskjellige farger med skokrem. Saphir medaille d'or anbefales.
1 lærsåpe / skinnrens.
1 fuktighetskrem til lær. Saphir renovateur anbefales.
1 børste for hver farge.
1 børste for å fjerne skitt og støv.
1 voks. Saphir pate de luxe mirror gloss som prikken over i'en.

Om du ikke bruker børsten til å gni inn skokremen har jeg blitt fortalt at det strengt tatt ikke er nødvendig med en for hver farge?

Om du ikke bruker børsten til å gni inn skokremen har jeg blitt fortalt at det strengt tatt ikke er nødvendig med en for hver farge?

Alternativt kan man jo bruke en bomullsklut til påføring av skokrem.
Det kan være verdt å merke seg at kremene fra Saphir har veldig høy konsentrasjon av farge.
Hvis det sitter litt krem igjen fra en mørkere farge på børsten kan du risikere at du misfarger lysere sko.
Jeg bruker f.eks. aldri samme børste for sort og blank voks.
Forskjellige nyanser av brun går sikkert fint med samme børste. ;)

Alternativt kan man jo bruke en bomullsklut til påføring av skokrem.
Det kan være verdt å merke seg at kremene fra Saphir har veldig høy konsentrasjon av farge.
Hvis det sitter litt krem igjen fra en mørkere farge på børsten kan du risikere at du misfarger lysere sko.
Jeg bruker f.eks. aldri samme børste for sort og blank voks.
Forskjellige nyanser av brun går sikkert fint med samme børste. ;)

Jeg pleier å bruke helt enkle kjøkkenkluter for å få kremen på, lar det tørke, drar over raskt med bomullsklut før jeg så børster.

Bruker selv børstesett avhengig av farge. Mellombrun/mørk brun, burgunder, sort, pluss en egen børste for det ene lyse paret jeg har. Også egne børster for cordovan.

Bruker aller helst liten børste til å påføre med. Klut bruker jeg helst til å påføre lotion eller ta av overskudd etter pussing.

Det fine med skopuss er et det ikke er noen fasit. Alt funker svææææært mye bedre enn å ikke gjøre det, og det er egentlig ikke så mye som skal til.

• Liker
Reaksjoner: ahpadt
Tennis Bergen selger ut avdelingen sin med pensko for både dame og herre, har laget en outlet i Neumanns gate rett over for starbucks, anbefales å stikke innom, mye Grenson bl.a til herre til sterkt rabatterte priser!

Har kommet over et sted som forhandler håndlagede sko her i Oslo. Han som er forhandler (bi jobb) sender bestilling til en tilsynelatende dyktig skomaker i Manilla og har leveringstid på en drøy måned.

Hva kjennetegner skikkelig godt håndtverk innen skofaget?

Jeg har noen par "masseproduserte" Church's / Santari og tilsvarende merker, og er fornøyd med dem. Men hva burde jeg se etter når jeg kikker på demo skoene som står utstilt som sys etter mål? Vedkommende tjener visst ikke så mye på skoene foreløpig, men ønsker å komme inn på markedet. Priset i samme leie som gode kvalitetssko på Agnar Hagen evt. mid/nedre prissjikt hos Asbjørn Dagis.

Noen med gode innspill?

Kvaliteten på materialene er vel noe av det viktigste.
Problemet er at det er vanskelig/umulig å bedømme for amatører uten å ha brukt skoene litt.
Hvordan er skinnet behandlet og hvilken kvalitet er det? Hvilken del av dyret stammer det fra? Dette er faktorer som kombinert kan ha mye å si for levetiden.
En ting er overlæret, men det som befinner seg inni er ikke lett å finne ut av.
Hva er helkappen laget av for eksempel?

Har kommet over et sted som forhandler håndlagede sko her i Oslo. Han som er forhandler (bi jobb) sender bestilling til en tilsynelatende dyktig skomaker i Manilla og har leveringstid på en drøy måned.

Hva kjennetegner skikkelig godt håndtverk innen skofaget?

Jeg har noen par "masseproduserte" Church's / Santari og tilsvarende merker, og er fornøyd med dem. Men hva burde jeg se etter når jeg kikker på demo skoene som står utstilt som sys etter mål? Vedkommende tjener visst ikke så mye på skoene foreløpig, men ønsker å komme inn på markedet. Priset i samme leie som gode kvalitetssko på Agnar Hagen evt. mid/nedre prissjikt hos Asbjørn Dagis.

Noen med gode innspill?
Det er naturligvis helheten som teller, men det første jeg selv ofte ser på er sålesømmen.
Hvis den er pen, ordentlig og gjerne uten altfor lange sting så er stort resten av skoen også godt laget. Kjenn også på skinnet om det kjennes tørt eller friskt ut.
Mye du heller ikke kan se, som kan være vanskelig å bedømme. Som for eksempel hælkappe og dets materiale.

Hei! Angående skopuss og børster: har dere noen tips til hvordan rengjøre børstene? Eller er det enklest å bare kjøpe nye om de liksom er «mettet» med skopuss?

Hei! Angående skopuss og børster: har dere noen tips til hvordan rengjøre børstene? Eller er det enklest å bare kjøpe nye om de liksom er «mettet» med skopuss?
Du bruker børster til påføring av skokrem og derfor blir de mettet? Selv bruker jeg utslitte glasshåndkler til påføring av skorem. Syntes dette blir mindre klin og de er billig å bytte ut. Har børster som jeg går over skoen med før skopuss, en slags «rengjøringsbørste» og en til å børste av skokrem. Har også små børster til puss der hvor jeg ikke kommer godt til med håndkle. Gammel tannbørste funker fint.

• Liker
Reaksjoner: jonska og lobergen
Hvis dine "daubers" blir mettet antar jeg at du bruker litt for mye krem/voks. Det er ellers kurant å rengjøre dem: først tar du vekk det grove når de er tørre ved å bruke to børster mor hverandre deretter bruker du varmt vann ( har du en flaske Saphir Renomat stående kan du med fordel bruke noen dråper).

• Liker
Reaksjoner: jonska