Slik ser:slettet:

Status
Stengt for ytterligere svar.
Jeg fikk se bildene før de ble slettet og velger å ikke kommentere hensiktene til trådstarteren men det som gjorde meg oppgitt var kommentarene av flere om hvor bra finishen var. Finishen var selvfølgelig bedre enn en kopi til hundre spenn men å si at man kan bli lurt og at det nærmer seg en ekte RO blir bare trist.
Jeg synes at finishen på min ( ekte) RO 15300 er noe grov i forhold til en RO 15202 og veldig grov sammenlignet med en PP Nautilus men selv om en 15300 ble polert av en bavian ville det heldigvis ikke blitt noe problem for en entusiast å kjenne den igjen ved siden av en kopi som denne.

Hva med en egen tråd: "Hvordan spotte en fake"?

Her kunne man eventuelt delt kunnskap om vanlige/viktige ting å se etter, og stille konkrete spørsmål hvis man er usikker ved handel fra eBay. Det trenger ikke nødvendigvis være "reklame" for hvor god kopier kan være, men heller advarsel om hvor god kopier kan være.

Jeg har flere ganger søkt på diverse klokker på youtube (mange gode reviews, og en film sier ofte mer enn bilder), og har noen ganger ramlet borti reklame for/demo av fake. For et utrent øye (som mitt) er det tilnærmet umulig å forstå at ikke disse er ekte.

Få opp bildene igjen, så kan vi ta diskusjonen opp på det nivået dette forumet er kjent for. Når først klokken er i besittelse, kan vi vel gjøre det beste ut av saken? Vil gjerne se urverket til denne, er vel fort ETA til den prisen?

+1
Nå var originalposten endret og bildene fjernet før jeg fikk lest den, men utifra det jeg skjønner dreier det seg om bilder av en fake AP RO som Timebandit har kjøpt.

At han velger å dele dette med oss andre for å gjøre oppmerksom på mulige feller som kan finnes der ute på bruktmarkedet skjønner jeg ikke kan være klandreverdig på noen måte, snarere tvert i mot!

Hvordan i all verden skal glade amatører som meg selv ha noen som helst mulighet til å kunne skille en falsk fra en ekte hvis denne typen poster skal være forbudt???

Jeg syntes initiativet ditt er prisverdig Timebandit, og jeg mener det vil være til stor glede og nytte for fellesskapet om du la bildene ut på nytt.

Det jeg synes burde bli gjort er at tollvesenet lager en egen side, (fake.no) der de legger ut detaljerte bilder av produktene de stopper i tollen, og beskriver hvordan de avslørte at det var fake vare. Gjerne med sammenligningsbilder.

Her kunne man kategorisert innen alt fra vesker til klokker til sko osv. Kunne gjerne hatt logg in via min ID etc for å hindre at forfalskere fikk innblikk i hvor oppdaterte tollvesenet er.

En besnærende idé, men jeg tror heller tollvesenet får mistanke på grunnlag av selve forsendelsen, enn pga. produktets utseende. De har nok ikke så mange Rolex-eksperter som ser at krona er noen millimeter for stor, det er vel heller det at det kommer 10 stk Rolex i en pappeske fra Kina, med verdi oppgitt til 30 bucks. En enkelt klokke blir kanskje ikke stoppet så ofte, da jeg har forstått at det må foreligge mistanke om videresalg for at innførsel skal være ulovlig. Men dette er bare gjetning fra min side basert på denne artikkelen:

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4219962.ece

Eventuelle sammenligningsbilder måtte vel komme fra produsenten/autorisert importør, og det er ikke sikkert at de er interessert i å publisere slikt.

Jeg synes Timebandit har fått ufortjent mye pepper i denne tråden.

Jeg liker fake like lite som de fleste her på sonen og ville aldri kjøpt en. Fake-industrien har mange kriminelle svin på skogen, og kjøp bidrar selvsagt til opprettholdelse av denne industrien. Når det er sagt synes jeg ikke det er problematisk at Timebandit lager en post hvor han forsøke å bevisstgjøre oss på hvor dyktig laget kopiene har blitt.
Som han selv skriver gjorde han det i beste mening, og det synes jeg ikke fortjener en slik respons som blant annet LeMonde har kommet med. Som sagt ville jeg aldri brukt penger på dette selv, men setter pris på at Timebandit tar seg bryet med å advare oss.

Jeg så bildene før de ble fjernet, men oppfordrer gjerne Timebandit til å legge de ut igjen, så denne tråden kan utfylle den intensjonen den hadde: å belyse hvor viktig det er å være forsiktig med kjøp også i denne prisklassen.

Kjør på Timebandit :)

At han velger å dele dette med oss andre for å gjøre oppmerksom på mulige feller som kan finnes der ute på bruktmarkedet skjønner jeg ikke kan være klandreverdig på noen måte, snarere tvert i mot!

Hvordan i all verden skal glade amatører som meg selv ha noen som helst mulighet til å kunne skille en flask fra en ekte hvis denne typen poster skal være forbudt???

Jeg syntes initiativet ditt er prisverdig Timebandit, og jeg mener det vil være til stor glede og nytte for fellesskapet om du la bildene ut på nytt.

+1

Oi. Her var det debatt.

Kom inn sent her og fikk dessverre ikke sett bildene. Skjønner noen kommentarer har vekket oppsikt og harme, men så får vi satse på at folk er storsinnet nok til å tilgi nå som trådstarter har sagt unnskyld.

Siden timebandit neppe har noe mot det fortsetter jeg off topic diskusjonen om å ha en tråd med hvordan spotte falske klokker.

Det kunne jeg tenkt meg, for en del av dem er blitt alt for like. Spesielt hvis man skal kjøpe klokker på nett.

Tråden kopier fakes på finn.no er jo mest en underholdningstråd, hvor vi linker til 200 kroners rolex med batteri hvor malingen flasser. Jeg er kanskje en av værstingene til å linke til dette, for det er ikke som om noen her lar seg lure av det, og jeg regner med at å forhindre at folk går i fella opprinnelig var tanken.

Det som skremmer meg er gode fakes til priser jeg forventer ekte klokker for.

Slenger meg på de to siste her, kjør på - legg ut bildene igjen og la de av oss som går i "klokkenoob"-kategorien lære mer om hvordan vi unngår bomkjøp osv.

Useriøse kommentarer og "angrep" på trådstarter fører ingensteds. La oss beholde den gode stemningen her på TS og fortsette å dele kunnskap!

Hoho, her inne var det temperatur. Så høy faktisk, at jeg fikk ordentlig lyst til å se klokken det er snakk om.
Det finnes gode fakes, så jeg mener godt dette kan ha almenn interesse når det meldes av en av "våre".

Forøvrig synes jeg det er festlig å registrere at noen av de som har ropt høyest om at "slik ikke kan tolereres på TS", tilsynelatende har vært medlemmer i noen ukers tid. Timebandit har vært her en stund, og jeg tror ingen som har vært på TS over lengre tid har noen tro på at han har hatt uedle tanker. Samtidig skjønner jeg nok ikke helt det å bruke 2k på en replica.

Mye blest og hest her inne nå! :)

Isteden for å bannlyse fake klokker helt fra forumet så synes jeg vi trenger en tråd hvor vi faktisk kan poste fake klokker, både obvious fake, samt fake klokker som faktisk ligner veldig på de originale. Dette vil jo hjelpe alle hvis noen av oss lurer på om en klokke er fake eller ei. Jo mer info vi kan skaffe på emnet, desto enklere blir det å finne ut om en klokke er fake eller ei.

Ser jo stadig folk som lurer på om en klokke fra finn/ebay/etc er fake, så hvorfor ikke skaffe en "faktatråd" om fake klokker? :)

Om det opprettes en slik tråd ser jeg helst at den havner på SP så forumet ikke tiltrekker seg så mye folk som søker informasjon om hvor de kan kjøpe fakes.

Om det opprettes en slik tråd ser jeg helst at den havner på SP så forumet ikke tiltrekker seg så mye folk som søker informasjon om hvor de kan kjøpe fakes.

Man trenger jo ikke nødvendigvis legge ut linker på denne tråden? Kunne jo vært en regel at man ikke kan linke til fake sider, men heller legge ut bilde av klokkene man kanskje lurer på er fake.

Man trenger jo ikke nødvendigvis legge ut linker på denne tråden? Kunne jo vært en regel at man ikke kan linke til fake sider, men heller legge ut bilde av klokkene man kanskje lurer på er fake.

Ikke så vanskelig å se på kilden til bildet og finne siden derfra.

+1 på TS Fake Busters på SP

Jeg så tråden og bildene med en gang de var lagt ut, men valgte å ikke poste noe svar da flere av de først svarende hadde en tone jeg synes man skal unngå her på TS. Men ettersom bildene nå er trukket og Timebandit har fått mye tyn vil jeg bare si det jeg umiddelbart tenkte da jeg så tråden:

Jeg synes ikke dette er klanderverdig såfremt hensikten er den den oppgis til å være. Kopier av meget høy kvalitet er et voksende problem innen klokkeindustrien og det blir stadig viktigere for klokkekjøpere med gode intensjoner å søke mer kunnskap. Med dekorerte ETA-verk og full-pakke er det bare å innse at det er et fåtall her inne (meg selv overhode ikke inkludert) som sitter med tilstrekkelig detalj-kunnskap om temaet. Det finnes ingen bedre måte å lære om forskjellen mellom ekte og uekte, og hvordan å gå frem for å indentifisere fakes enn å sammenligne. Jeg mener derfor det er nødvendig at bilder postes! All ære til OP så lenge hensikten er god!

Det er mulig Mathfjeld hadde et poeng med at OP har postet mye fakes, men hensikten kjenner vi jo ikke. Jeg håper de som har vært vel krasse i denne tråden innser at det er viktig at man tenker gjennom hva man skriver og hvordan man formulerer seg før man poster i vei.

Og til deg med Al-Qaida-påstanden: Her er et annet forum du kanskje kan ha interesse av http://www.abovetopsecret.com/ ;)

Status
Stengt for ytterligere svar.