Sliter med dårlig komfort....

Medlem
11. jan. 2010
Innlegg
1.301
Sted
Stavanger
Hei!
Nå har jeg vært eier av noen Rolexer i det siste, både eldre og nye- jeg sliter veldig med gnaging fra kassen på armleddet. Lugsene tar nedi på oppsiden, og det er rett og slett vondt! Har prøvd forskjellige reimer, men kassen passer rett og slett ikke mitt håndledd.... Grufult trist, all den tid jeg nettopp har kjøpt en splitter ny "hulk"... Noen som har et godt tips, rent bortsett fra å meisle av litt av mitt gikteriske håndledd, eller slipe ned lugsene (dobbeltgrøss!!!!)
Ingen problemer med hverken Speedmastere eller Seamastere, annet enn XL-kassene. Men da snakker vi reelle beist
 
Hei!
Nå har jeg vært eier av noen Rolexer i det siste, både eldre og nye- jeg sliter veldig med gnaging fra kassen på armleddet. Lugsene tar nedi på oppsiden, og det er rett og slett vondt! Har prøvd forskjellige reimer, men kassen passer rett og slett ikke mitt håndledd.... Grufult trist, all den tid jeg nettopp har kjøpt en splitter ny "hulk"... Noen som har et godt tips, rent bortsett fra å meisle av litt av mitt gikteriske håndledd, eller slipe ned lugsene (dobbeltgrøss!!!!)
Ingen problemer med hverken Speedmastere eller Seamastere, annet enn XL-kassene. Men da snakker vi reelle beist

Hmm...

Hvor har du spennen hen? Har du like mange ledd på begge sider slik at spennen er sentrert under håndleddet ?

Jørgensen tilpasset min når jeg handlet i butikken der slik at det var mye kortere fra klokken seks mot spennen enn fra klokken tolv. Det resulterte i at klokken ligger mye bedre på armen og komforten gikk opp. Siden det har jeg justert alle mine klokker slik.

Verdt et forsøk?
 
Hmm...

Hvor har du spennen hen? Har du like mange ledd på begge sider slik at spennen er sentrert under håndleddet ?

Jørgensen tilpasset min når jeg handlet i butikken der slik at det var mye kortere fra klokken seks mot spennen enn fra klokken tolv. Det resulterte i at klokken ligger mye bedre på armen og komforten gikk opp. Siden det har jeg justert alle mine klokker slik.

Verdt et forsøk?

Det i hvert fall sikkert at slik passform er individuell fra håndledd til håndledd. Da jeg kjøpte speedyen min var lenken justert slik du beskriver, og dette funket så dårlig for meg at jeg lurte på om jeg måtte slutte med lenke (på et tidspunkt begynte jeg å blø etter å ha tatt meg for).

Da jeg fikk justert claspen til å ligge symmetrisk ble lenken særdeles komfortabel :)
 
Det i hvert fall sikkert at slik passform er individuell fra håndledd til håndledd. Da jeg kjøpte speedyen min var lenken justert slik du beskriver, og dette funket så dårlig for meg at jeg lurte på om jeg måtte slutte med lenke (på et tidspunkt begynte jeg å blø etter å ha tatt meg for).

Da jeg fikk justert claspen til å ligge symmetrisk ble lenken særdeles komfortabel :)

Jeg tok av like mange ledd på hver side av spennen, så den er sentrert. Prøvde å ta av ett ledd ekstra på den ene siden på oysteren til GMT-en, men da begynte spenna å gnage på undersiden av håndleddet, på grunn av vekta av kassen. Jeg sliter med mild raumatisme i håndleddene, slik at jeg har ganske svære "knoker" på oversiden av håndleddene.
Så et bilde lightingii hadde lagt ut på en annen tråd her inne, av en sub med brei skinnreim som var breiere enn kassen og som gikk under kassen- en slik en kunne jeg ha prøvd.... Men det er noe med sub og lenke.... Jeg foretrekker i alle fall lenke....
 
Hummm, ser ut for meg som den sitter noe stramt. Får du lillefingeren løst og lett mellom arm og lenke?

...jeg har slakket, og jeg har strammet.... Problemet blir værre hvis den kan "vandre". Da slår den inn i knoken, og DET er ikke godt... Litt pussig at det gjelder både oysterlenka, skinnremmer og Nato (nylon). Jeg frykter rett og slett jeg har et håndledd som ikke fikser Rolex-kassen, hvor rart det enn måtte høres ut.

Hva mener hopen om komforten av Rolex sammenliknet med andre merker?
 
Jeg husker at PO XL kunne bli ganske ubehagelig etter en lang dag på armen. Den er tung, og da jeg tok den av om kvelden kunne jeg se en rød ring på håndleddet der hvor metallrammen rundt "sjøhesten" hadde presset. Kunne nesten skimte selve sjøhesten i huden også. :p

Alt i alt vil jeg si at Rolex er i kategorien av de mer behagelige urene jeg har prøvd på mine håndledd. Baklokket er helt glatt, og lugsene og kasseformen generelt kjenner jeg ikke noe til på armen.

Synd at dette er et problem, har virkelig sympati med deg her. Skulle til å foreslå nato, da klokken blir "løftet" litt av håndleddet, men ser du allerede har prøvd dette...

En sånn lær-nato som dekker hele undersiden av kassen, som folk med nikkelallergi bruker, kunne kanskje vært noe?
 
Brainstormer litt her. Disse safirbaklokkene man får kjøpt til subs. Kan det tenkes at de bygger noe høyere? Jeg aner ikke, men hvis de gjør det er det kansje verdt et forsøk?
Evt får du kjøpe deg en tynn vinduslist og prøve å lime på bak og klippe til litt så det blir en rundt myk flate bak som bygger litt i høyden og er myk:)
 
Vil det hjelpe å ha uret på andre armen?

Nei. Høyrearmen er værre enn venstre. Eneste fordelen er at krona ikke gnager i håndleddet. Bytter inn i mellom. Men takk for tipset...
Når det er sagt- dere skulle ha sett anklene mine ;) Er gammel pensjonert ballettdanser, så beina er værre stilt enn hendene...
 
Brainstormer litt her. Disse safirbaklokkene man får kjøpt til subs. Kan det tenkes at de bygger noe høyere? Jeg aner ikke, men hvis de gjør det er det kansje verdt et forsøk?
Evt får du kjøpe deg en tynn vinduslist og prøve å lime på bak og klippe til litt så det blir en rundt myk flate bak som bygger litt i høyden og er myk:)
Safirbaklokk kunne være en ide! Hvis de bygger ut litt, kan det gjøre susen. Liker den ideen bedre enn å hente frem gjerdesaga og modde med listverk ;) (Eller tapetkniven for den del)
 
Bildet gir inntrykk av at du bærer klokken altfor langt ned på armen. Hvis jeg tyder det riktig har du klokka nedenfor knoken på leddet. Da må den jo gnage, og i tillegg får du krona inn i håndbaken. Ved tilpasning av lenke legger jeg klokken ovenfor knoken slik at baklokket ligger flatt på armen.

Har du forsøkt å bære klokka ovenfor knoken/leddet? Den må i så fall være rimelig stram for at den ikke skal gli ned.

Det er ellers mange fine Bund-remmer å få tak i.

Her er den første som poppet opp på google: OrijinWorks
 
Hmm...

Hvor har du spennen hen? Har du like mange ledd på begge sider slik at spennen er sentrert under håndleddet ?

Jørgensen tilpasset min når jeg handlet i butikken der slik at det var mye kortere fra klokken seks mot spennen enn fra klokken tolv. Det resulterte i at klokken ligger mye bedre på armen og komforten gikk opp. Siden det har jeg justert alle mine klokker slik.

Verdt et forsøk?

Jøss, mr. Bjerke sjøl har da gjort akkurat det motsatte på klokka mi da jeg kjøpte min isåfal, men nå som du sier det, skjønner jeg logikken at den delen av klokka som har kortest vei til claspen vil automatisk bli dratt den veien.

Da skal jeg rote frem skrutrekkeren, og se om jeg ikke kan gjøre beistet mitt på 250gram noe mere behagelig :)
 
Redigert:
Hmm for meg er også subs meget komfortable. Håper du kan klare å komme til en eller annen løsning her, men jeg synes også det ser ut som den er for stram. Jeg har min såpass løst at den lett sklir over knoken uten problemer, men revmatismen gjør nok ting litt mer utfordrende som du er inne på selv.

Men det er såpass mange justeringsmuligheter her at jeg virkelig håper du kan klare å finne noe som funker. Tror jeg ville ha testet MEGET kort på en side av klokken for å se om noe "smetter" på plass når enten klokke eller spenne er veldig usentrert.
 
Jøss, mr. Bjerke sjøl har da gjort akkurat det motsatte på klokka mi da jeg kjøpte min isåfal, men nå som du sier det, skjønner jeg logikken at den delen av klokka som har kortest vei til claspen vil automatisk bli dratt den veien.

Da skal jeg rote frem skrytrekkeren, og se om jeg ikke kan gjøre beistet mitt på 250gram noe mere behagelig :)

Verdt et forsøk ja! Jeg synes i hvert fall det er mer komfortabelt og at klokken ligger penere på armen majoriteten av tiden :)
 
Jeg er heldigvis velsignet med flust av justeringsmuligheter på den nye oysterlenka, så jeg skal prøve å venne meg til å gå med den over knoka. Problemet med det har for min del vært at lenka har lugget, men det gir seg jo når håra er lugget vekk.
Men for min del må det nok bli en skikkelig raus skinnreim som tåler saltvann. Anonimo og Panerai får det til, så da bør det vel finnes noe aftermarked for standard 20mm også.

Orijinworks skal sjekkes ut!

Takk for mange nyttige innspill!! Jeg øyner håp om at Hulken og jeg skal bli venner på en eller annen måte :D