Smoking. På utkikk etter råd og anbefalinger

Var relativt nylig på et arrangement med et par hundre smokingkledde menn - og så knapt et magebelte, jeg var unntaket.

Det samme gjaldt for så vidt lakksko, som jeg mener er et must til smoking.

Hva mener stilekspertene?

Jeg er ingen stilekspert, men min personlige mening er at verken vest eller magebelte funker - for meg. Det blir for gubbete / stivt. Det betyr ikke at jeg ler av de som går med det, synes bare det er en noenlunde personlig sak.

Lakksko derimot, der tenker jeg at om man har kjøpt seg smoking så bør man legge inn lakksko som del av budsjettet.
Om man leier (gjør noen det?) så tenker jeg at et par godt pussede oxfords med cap toe gjør nytten

Preacher; om du ikke får buksen til å funke så finnes det jo en mellomløsning i å få sydd seg en smokingbukse. Litt kontrast i farge / stoff mellom bukse og jakke er ikke nødvendigvis krise i seg selv. Kommer litt an på hvor mye du er komfortabel med å skille deg ut?

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
magebelte [...] lakksko

Magebelte er en forferdelig fallgruve. Man må være slank, ha bukse som er ordentlig høy i livet, ha magebeltet riktig vei (foldene opp!), ha riktig magebelte (svart silke i samme struktur som sløyfen og forskjellig fra jakkeslagene), og enkeltspent jakke som man går med åpen hele tiden. De færreste klarer alt dette og bør gå uten magebelte. Jeg knepper instinktivt jakken når jeg reiser meg og eier ikke et magebelte. Ikke er jeg slank nok heller.

I tillegg til de ufravikelige kravene over, så synes jeg at magebelte stilmessig passer best sammen med knekksnipp på skjorten og legg på skjortebrystet. Jeg liker ingen av delene, og har vanlig snipp og bryst i piké.

Vest til smoking? Nei. Vest til smoking sier at brura insisterte og brudgommen visste ikke bedre. Den sorte vesten som ser ut som den passer til smoking er ikke til smoking, men til livkjole og da kun når det ikke er damer tilstede, dvs i losjen.

Hva gjelder sko - hva hadde de på seg, da, da?
Lakksko er jo mest korrekt, enten med snøring eller opera pumps, og som sf82 sier fungerer forsåvidt blankpussede svarte cap toes også. Det er et par sjeldne unntak som er innenfor korrekt, som broderte fløyelstøfler når man er vertskap og selskapet er hjemme hos en selv, eller man er husgjest (altså overnatter) i samme selskap. Jeg har også sett Gucci 1953 loafers på eldre herrer med signetring på venstre lillefinger, men det blir litt sånn se-jeg-bryter-reglene-fordi-jeg-kan. Alt annet, inkl. pumps uten silkesløyfe, blir feil for meg. Og lakksko med åpen snøring er en vederstyggelighet.

• Liker
Reaksjoner: holmby og Consigliere
Magebelte er en forferdelig fallgruve. Man må være slank, ha bukse som er ordentlig høy i livet, ha magebeltet riktig vei (foldene opp!), ha riktig magebelte (svart silke i samme struktur som sløyfen og forskjellig fra jakkeslagene), og enkeltspent jakke som man går med åpen hele tiden. De færreste klarer alt dette og bør gå uten magebelte. Jeg knepper instinktivt jakken når jeg reiser meg og eier ikke et magebelte. Ikke er jeg slank nok heller.

I tillegg til de ufravikelige kravene over, så synes jeg at magebelte stilmessig passer best sammen med knekksnipp på skjorten og legg på skjortebrystet. Jeg liker ingen av delene, og har vanlig snipp og bryst i piké.

Vest til smoking? Nei. Vest til smoking sier at brura insisterte og brudgommen visste ikke bedre. Den sorte vesten som ser ut som den passer til smoking er ikke til smoking, men til livkjole og da kun når det ikke er damer tilstede, dvs i losjen.

Hva gjelder sko - hva hadde de på seg, da, da?
Lakksko er jo mest korrekt, enten med snøring eller opera pumps, og som sf82 sier fungerer forsåvidt blankpussede svarte cap toes også. Det er et par sjeldne unntak som er innenfor korrekt, som broderte fløyelstøfler når man er vertskap og selskapet er hjemme hos en selv, eller man er husgjest (altså overnatter) i samme selskap. Jeg har også sett Gucci 1953 loafers på eldre herrer med signetring på venstre lillefinger, men det blir litt sånn se-jeg-bryter-reglene-fordi-jeg-kan. Alt annet, inkl. pumps uten silkesløyfe, blir feil for meg. Og lakksko med åpen snøring er en vederstyggelighet.
Da ser det ut som jeg kan bruke magebelte med god samvittighet, jeg sjekker ut på alle dine "krav". Får droppe magebeltet hvis jeg bruker smokingskjorte uten knekksnipp og legg, har en av hver. Har vel egentlig funnet ut at jeg liker den noe mer plaine smokingskjorten best. Jeg er også enig i at lakksko med åpen snøring ikke er pent, jeg har vel det som kalles "venetian loafers" - tror jeg, evt. "opera pumps" uten silkebånd... Sistnevnte ble i overkant jålete for min del, tror knapt jeg har sett disse live i kongeriket.

venetian loafers

Fløyel eller lakk?

Jeg synes, rent estetisk, at disse er kanskje de meste elegante skoene til smoking. Men rent etikette-messig er fløyelsvariantene det jeg kaller "tøfler" og som er til selskap hjemme. Lakkvariantene er veldig flotte men ikke like korrekt som opera pumps eller oxfords. Opera pumps mener jeg er en engelsk greie.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Fløyel eller lakk?

Jeg synes, rent estetisk, at disse er kanskje de meste elegante skoene til smoking. Men rent etikette-messig er fløyelsvariantene det jeg kaller "tøfler" og som er til selskap hjemme. Lakkvariantene er veldig flotte men ikke like korrekt som opera pumps eller oxfords. Opera pumps mener jeg er en engelsk greie.
Lakk :)

• Liker
Reaksjoner: Edward
Jeg har på ingen måte noen fasit til noe som helst her i livet og tar av erfaring mer feil enn rett, men får slenge meg på diskusjonspunktene:
  • Magebelte eller vest er obligatorisk! Mangler disse ser det ut som du bommet på dressen i farten. Hvis du ikke skal ta smokingen på alvor kan du like gjerne bruke joggesko til.
  • Vest er det mest klassiske og mest formelle, dog det er en distinksjon som er uvesentlig her til lands, her er det en smakssak.
  • Hvis du har vest som passer til livkjole har du kjøpt feil og må be far ta deg med tilbake til butikken og be mannen om hjelp denne gangen.
    • Dette er rett, og det er nesten morsomt at Dressmann er en av få steder du får tak i smokingvest her i landet.
    • Dette er feil
  • Magebelte ser mer elegant ut om man er noenlunde slank, men så lenge det ikke krøller seg og forsvinner i magen er det bedre enn å gå uten. Vest er et godt alternativ for generøst proposjonerte herremenn.
  • Sløyfa skal være selvknyttet, dette tar 5 minutter og tre forsøk første gangen, etter det er det like enkelt som å knytte slips.
På punktet sko mener jeg personlig at alle valører av lakksko, operapumps eller ikke, er dyre tullesko i billig plast, så jeg bruker heller mine ordentlige oxford captoe-sko med god mirror shine. Om ikke annet så har jeg en god unnskyldning for å kose meg litt med Saphir-produktene mine.
Siden vi er på tidssonen kan jeg også innrømme jeg bryter regelen om ingen klokke til smoking, jeg har en liten, diskret, vintage omega seamaster på sort reim.

Det viktigste er uansett at man prøver å kle seg til anledningen, og at alle er gentlemen og aldri snakker ned andre eller får noen til å føle seg utilpass når man er i dannet selskap - jeg ser da bort fra tidssonen og de fleste internett-forum som dannet selskap. ;)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Vest er det mest klassiske og mest formelle, dog det er en distinksjon som er uvesentlig her til lands, her er det en smakssak.

Du skal være veldig selvsikker - og ellers ekstremt skarpt kledd - for å ikke se ut som om brura insisterte, eller at du har vært hos skredder i Bangkok, om du går med vest til.

Det kan være en grunn til at du må til Dressmann for å finne en.

Edit: jeg ser nå at Henry Poole foretrekker vest fremfor mavebelte, og det er de som bestemmer. Men i Norge ser man likefullt ut som en brudgom - eller servitør.

Redigert:
Har gått i smoking noen ganger de siste par årene, og må si at magebelte ser ganske noldus ut. Min opplevelse er at de fleste dropper det, men absolutt ikke uvanlig. Har selv brukt vest med stort hell.