Sous vide

Fluktuerer temperaturen mye når du gjør dette krille? Hva er maks og min temp? Tenkte jeg skulle teste dette på en liten hjortestek imorgen:)

Beklager sent svar gutter, er ikke så mye på nett om dagene.

Mathfjeld: indrefileten er veldig fin på ca 70 grader.

Floyd: Jeg følger litt med og justerer meg pent inn på en vanntemp på 70 garder, det bruker jeg maks en times til og fra-dilling på kjøkkenet på. Etter det holder min relativt gode stekeovn temperaturen relativt jevn. Jeg stikker hodet innom kjøkkenet i ny og ne og titter, av og til gir jeg termostaten et ørlite kakk hvis det har gått opp/ned en grad eller to.

Beklager sent svar gutter, er ikke så mye på nett om dagene.

Mathfjeld: indrefileten er veldig fin på ca 70 grader.

70 grader hørtes litt mye ut synes jeg, men takk for svar:) Jeg hadde den ca. 2 timer på 58 grader, så kjapt i pannen for at den skulle få en fin stekeskorpe. Smakte supert, naturligvis med litt Dale´s i posen.

Tja, det er jo smak og behag, jeg foretrekker og synes at svin tåler noe høyere temp enn storfe. Ved 70 grader er den ennå passe rosa, men et godt stykke fra blodig. Masse smør i panna på så høy temperatur som mulig gir deilig karamellisert stekeskorpe etterpå. Tilbehør er gjerne saltbakte småpoteter, haricot verte og hjemmelaget saus med sopp og rødvin i, kjenner dette blir middag en av påskedagene ja......:)

Nei, det er ikke smak og behag;) Kort fortalt finnes det bakterier i svinekjøtt og på storfekjøtt. Det betyr at så fort oksefileten er brun på utsiden kan den spises (slik spiser forøvrig jeg den:)) mens svin og kylling må ha kjernetemperatur på 68-70 grader... Storfekjøtt kan med fordel spises på 55-56 grader, spør du meg...

Mmmm... Den gode gamle metoden der ja!;) Kun servert med salt, litt pepper og en litten skvis av sitronen over.

Hm, sitron. Det må jeg faktisk prøve. :p

Helt rått spiser jeg stort sett kjøtt når jeg står og deler opp biffer og er litt sulten. Godt er det hvertfall! :p

Nei, det er ikke smak og behag;) Kort fortalt finnes det bakterier i svinekjøtt og på storfekjøtt. Det betyr at så fort oksefileten er brun på utsiden kan den spises (slik spiser forøvrig jeg den:)) mens svin og kylling må ha kjernetemperatur på 68-70 grader... Storfekjøtt kan med fordel spises på 55-56 grader, spør du meg...

Da får jeg håpe slaktern min har gjort en god jobb. Jeg leste hvertfall på denne at 60 grader ikke burde være et problem. Gleder meg til å prøve oksebiff i vannbadet.

Takk krille, skal lage det idag så ingen fare:) Veldig spent på resultatet. Nå blir det en kikk på cellartracker for å se om jeg har en vin som passer til hjorten.

Drar opp en gammel tråd! Skal lage sous vide pulled pork, har "dårlig tid" og kan derfor ikke la det ligge i 24 timer. Hva er kortest tid den kan ligge? Holder 10 timer, isåfall på hvilken temp?

Vil det være hensiktmessig å skjære den opp i mindre biter?