Spørsmål om brietling super avenger?

Medlem
23. april 2012
Sted
Stavanger
Jeg er nå bare konfirmant, og var så heldig å få en brietling super avenger (hvit skive, Stålreim og streker) da mine forreldre er ganske klokkeintresserte. Jeg er på alle måter fornøyd med klokken, og nærmest forguder den :)

Jeg har noen spørsmål! (venligst ikke skriv drit om klokka, da en klokke til 38800 uansett er bedre en casio til 3000)

Hva syntes du om klokken?

Går det ann å polere remmen hos en urmaker da det blir litt riper på den?

Og jeg mener å ha sett noe som lingnet på noe man satt klokken på, og så snurret den sakte mens den var der, tror de fantes i forskjellige farger, og hadde boks fasong? Hva er dette, og hva heter det?

Tusen takk for svar på forrhånd. Beklager hvis jeg virker amatør, men det er jo nettop det jeg er, håper dere tar meg imot her på forumet, og svarer på spørsmål jeg kommer med! Alle har jo startet ett eller annet sted!

Hei og hjertelig velkommen! Du må tipse foreldrene dine om denne siden hvis de er interesserte;)

Ang riper på lenke kan du få bort små riper selv hvis din lenke er blank og polert. Vidundermiddelet heter cape cod. Bruk det forsiktig og pass på å kun bruke det der du har riper, på polerte overflater.
Matte overflater må det ikke brukes på.

Hvis du får noen riper som ikke blir borte av dette kan en urmaker hjelpe deg. Husk bare at det koster penger og du mister litt klokke hver gang det blir gjort.

Vær stolt av den flotte komformasjonsgaven din, og aldri selg den:)

Boksen du refererer til er en klokkevrider. På engelsk og folkemunne kalles det Winder. Som alt annet, jo dyrere jo bedre, men om du nå har ett ur i samlingen bør du fint klare deg uten! En watchwinder brukes til å holde klokken igang når du ikke bruker den. Klokken din gjetter på at kan ligge stille i ca 2 døgn uten å stoppe.

Husk å ikke stille dato å mekaniske klokker mellom 20.00-04.00. Da kan tannhjulene være i gang og bli skadet hvis man begynner å bevege ting inne i klokken.

Igjen velkommen, og husk. Vi vil gjerne se bilder av klokken din og håper du blir et aktivt medlem! Her er det masse å lære og en hyggelig og lun tone.

Ok, da har jeg lo lært mye allerede da :).

Hvor mye vil f.eks en barrington single watch winder koste, og hvor kan jeg få tak i en? Skjønner at det ikke er nødvendig, men det er jo litt fint å bare slenge klokka på før man legger seg (bruker ikke klokke på natta, for da våkner jeg med merke på magen)

Hvorfor skal man ikke stille dato på natt/kveld? Fordi da er det press på noen tannhjul som dytter på det som snart skal smette over til en ny dato?

Jada, det er en høypolert rem jeg har fått til klokken! Noen andre does and donts av en klokke, noe spessielt man skal huske på?

Hva kan man vaske en klokke med? Greit og ta en tannbørste, og mildt zalo vann, og fjærne litt føkk med jevne mellomrom?

Er ikke noe galt med SA, jeg har en selv :) Den er jo diger, men så lenge du selv synes den funker, kjør på.

Cape Cod er tingen for å få bort swirls på polerte overflater (og det er jo ikke annet på SAen).

Tannbørste og lunkent vann funker nok fint, men dropp zaloen.

Mange vil anbefalle deg å ikke dusje med den. Kan ved maks uhell oppstå kondens pga temp. og fukt, men ellers er det bare kjøre på. Kanskje skylle den i ferskvann etter saltvannssvømming.

Grattis med flott ur. Jeg syns de er utrolig tøffe, litt for store for min smak ja men ellers helt utrolig flotte. Legg ut bilder.

Er et rimelig stort ur, men det var det jeg falt for! Veldig stort, men fortsat stilig (passer greit til dress) , men sammtidig er det ikke som store klokker flest , som er eid av smårike ekklinger som tror de er noe pga en halvdårlig designklokke. Det er tross alt et ganske forseggjort ur !

Bare noen timer nå, så putter jeg klokka på for første gang! Bilder loves!

Burde man ha forsikring på en slik klokke?? Hvilken forsikring er mest gunstig, og hva vil den da ligge på?

Gratulerer med konfirmasjonen!
Hør med dine foreldre vedr. Forsikring. De vet hva dere har og trenger:)

Gratulerer så mye, flott klokke og gavmilde foreldre. Pass godt på den!

Men du bør ikke "disse" rimeligere ur, folk har forskjellig økonomi, smak og prioriteringer.
Det finnes sikkert smårike eklinger med dyre ur også :)

Du finner mye ved å søke i forumet. Er i hvert fall en tråd gående med innlegg så sent som idag om hvor mye det koster å forsikre ur og hvorfor. (verdier over 25000 dekkes oftest ikke av reise/innbo. Koster rundt 1000 ekstra i året)

Fordomer om hvem type mennesker som bruker vilke ur ville jeg lagt igjen utenfor et forum som dette, hvor du finner entusiaster fra noe så blodharry som Rolexdykkere i gull til noe så smakfullt og diskré som italienske ditto på en 45mm :)

Jeg er nå bare konfirmant, og var så heldig å få en brietling super avenger (hvit skive, Stålreim og streker) da mine forreldre er ganske klokkeintresserte. Jeg er på alle måter fornøyd med klokken, og nærmest forguder den :)

Jeg har noen spørsmål! (venligst ikke skriv drit om klokka, da en klokke til 38800 uansett er bedre en casio til 3000)

Hva syntes du om klokken?

Går det ann å polere remmen hos en urmaker da det blir litt riper på den?

Og jeg mener å ha sett noe som lingnet på noe man satt klokken på, og så snurret den sakte mens den var der, tror de fantes i forskjellige farger, og hadde boks fasong? Hva er dette, og hva heter det?

Tusen takk for svar på forrhånd. Beklager hvis jeg virker amatør, men det er jo nettop det jeg er, håper dere tar meg imot her på forumet, og svarer på spørsmål jeg kommer med! Alle har jo startet ett eller annet sted!

Gratulerer med tøff klokke! Var jo en virkelig flott konfirmasjonsgave det der :)

Jeg syns klokka er en svær råtass. Litt stor for min smak, men den ser veldig bra ut. Finishen på dem er virkelig bra også :) Prisen er forøvrig det den er. Ikke gratis, men vil ikke si at pris er avgjørende for om en klokke er "bra" eller ikke.

Som nevnt over kan man polere selv eller levere til en urmaker. Koster noen kroner, men kan jo være verdt å gjøre om den blir alt for ripete. Kan være lurt å ikke gjøre det alt for ofte dog, så den ikke blir alt for slipt i kantene.
Har hatt noen blanke og fine Breitlinger før, og er du litt forsiktig med den holder den seg fin veldig lenge. Litt hairlines blir det alltids, men bare pass på å ikke slenge den inn i alt muligrart, så er den pen lenge uten polering.

Du er forøvrig langt fra alene om å være amatør her :) Er masse av oss her, og det er bare å spørre ivei. Søkefunksjonen er også et glimrende hjelpemiddel for en del spørsmål.

Hei hei, nå er konfirmasjonen vel overstått! Jeg har 2500kr som jeg klarte å redde da resten skal inn på banken! (greit nok, penger trenger man da man skal ha hus, så jeg forstår det). Nå leter jeg etter watch winder som klokken kan stå i da den ikke brukes :). Jeg så de hadde noen på bjerke i karl johans gate!

Men spørsmålet mitt er da: watchwinder til max 2500 som jeg kan kjøpe i butikk rundt drammen, asker, eller oslo, noen forslag?

Hei hei, nå er konfirmasjonen vel overstått! Jeg har 2500kr som jeg klarte å redde da resten skal inn på banken! (greit nok, penger trenger man da man skal ha hus, så jeg forstår det). Nå leter jeg etter watch winder som klokken kan stå i da den ikke brukes :). Jeg så de hadde noen på bjerke i karl johans gate!

Men spørsmålet mitt er da: watchwinder til max 2500 som jeg kan kjøpe i butikk rundt drammen, asker, eller oslo, noen forslag?

Si meg, er Breitlingen ditt eneste ur? Hva skal du med winder da isåfall. Bruk uret hele tiden. De 2500 kan du heller bruke på en fet gummirem:p

Winder gir kun mening om du har flere klokker. Den klarer seg jo i underkant av to dager uten bruk as is.

Ehem, ja det er min eneste klokke, men jeg håper du skjønner at en aktiv 15åring ikke kan bruke en klokke i den prisklassen hele tiden da han er i den alderen! Ja, jeg skjønner at den har tidsreserve, men jeg har fortsatt lyst på en winder da klokka kan være der om natten, og f.eks da jeg er på ferie!

Spurte ikke om dere syntest jeg trengte en winder, bare hvor, og a jeg kan få for rundt 2500kr?

Ehem, ja det er min eneste klokke, men jeg håper du skjønner at en aktiv 15åring ikke kan bruke en klokke i den prisklassen hele tiden da han er i den alderen! Ja, jeg skjønner at den har tidsreserve, men jeg har fortsatt lyst på en winder da klokka kan være der om natten, og f.eks da jeg er på ferie!

Spurte ikke om dere syntest jeg trengte en winder, bare hvor, og a jeg kan få for rundt 2500kr?

Jeg syns du skal bruke den hele tiden jeg, uansett hvor aktiv du er. Den blir en skikkelig del av deg sånn. Min mening. Og klart du skal kjøpe deg en winder om du vil det. Jeg har bare ikke peiling på windere. Kos deg med flott ur.

Jeg syns du skal bruke den hele tiden jeg, uansett hvor aktiv du er. Den blir en skikkelig del av deg sånn. Min mening. Og klart du skal kjøpe deg en winder om du vil det. Jeg har bare ikke peiling på windere. Kos deg med flott ur.

Ok, får prøve å overbevise mutter, men jeg kommer uamsett tikke til å bruke klokka da jeg står på longboard, eller sykler racer! Sistgang jeg gjorde datt jeg av på litt grus i 60kmt, og skrubsårene på armen min sier meg at det med klokke ikke hadde blitt billig! Har sjekka litt rundt, og tenkte jeg skulle stikke ut til protid på sandvika storsenter hvor de selger disse : http://www.watchwinders-germany.com...ch/Watch-winder-Rapport-London-EVO-4--4082.ht

Jeg syntes den ser helt grei ut, og er sikkert grei å starte med :)

Flere forhandlere averterer winders på finn.no, straps.no f.eks.

Å, kan godt kjøpe brukt, men jeg har liksom ikke funnet noe som heldst på finn, trur ikke søkefunksjonen fungerer, kan noen komme med en link, eller et hint på hva jeg kan søke på?