Spørsmål om merverdiavgift ved lengre utenlandsopphold

Medlem
16. juni 2017
Innlegg
4
Sted
Oslo
Ser at mange sitter med kunnskap om regler for innførsel av klokker kjøpt i utlandet. Er i en litt spesiell situasjon, der jeg frykter å bli ilagt straffeskatt dersom jeg drar hjem til Norge ( Har bodd i USA i 5 år - og planlegger snart å reise hjem).

Er forsiktig med å overholde alle regler, men blir usikker på hvorvidt jeg skylder penger for en klokke jeg nylig kjøpte.

Rent teknisk er det snakk om en Tag Heuer Carrera klokke, som kostet meg ca. 25 000 kroner, konvertert fra amerikanske dollar (Har spart all dokumentasjon i form av kvitteringer og bankutskrift).

Har lest gjennom en del informasjon, inklusive denne artikkelen hos Tidssonen, som omhandler kjøp i utlandet. Jeg har likevel ikke lyktes med å finne informasjon om MVA på varer som er kjøpt under lange utenlandsopphold. Har også lett gjennom Tollforsikriften, uten å finne noe presist svar.

Er det noen av dere som har en anelse om hvilke regler som gjelder? Scenarioet jeg ønsker å unngå, er å bli stoppet i tollen med klokka, og deretter bli bedt om å betale høy straffetoll.

Kan såklart selge klokka før jeg drar, men dette er regler som kan være viktige å kjenne til.
 
Alt som ikke innebærer alkohol/bensin og er brukt kan taes med inn som flyttelass når du har bodd ute over ett år. Da kan de omsettes fritt etterpå også...

Selv dukker jeg opp i gamlelandet etterhvert med en Speedmaster og en Sea-Dweller!
 
Tag Heuer sier du?
Hvis du har skikkelig flaks kan det være at du blir fratatt klokka i tollen slik at du kan få kjøpt deg en Rolex med god samvittighet.

Ikke hør på @UJU , han er bare gammel og grinete.. Må derfor ha Rolex for å få mulighet til putekrig på eldrehjemmet ;)
 
Ikke hør på @UJU , han er bare gammel og grinete.. Må derfor ha Rolex for å få mulighet til putekrig på eldrehjemmet ;)

Putekrig Rolex style...;)

5295416311_197d545887_b.jpg
 
Tag Heuer sier du?
Hvis du har skikkelig flaks kan det være at du blir fratatt klokka i tollen slik at du kan få kjøpt deg en Rolex med god samvittighet.

Jeg er egentlig litt lei Rolex feberen på forumet, men nå fikk jeg meg en god latter! Well played sir! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: reim og UJU
Du kan nok ha klokka på armen og flytte tilbake uten å få problemer, dette er antagelig en svært liten økonomisk utfordring. Sjekk som tidligere foreslått med tollvesenet på forhånd hva som gjelder pr. dags dato vedrørende flyttegods. Tidligere var det vanlig å sette opp en liste med effekter/gods - pris - hvor lenge du har hatt det, og få det klarert som ikke tollpliktig flyttegods.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lasse H
Jeg har sendt de e-post og venter på svar. Satte kaffen i halsen en morgen når jeg leste denne artikkelen i Dagens Næringsliv. Der stod det følgende:

"Et Rolex-ur verdt 166.400 kroner ble smuglet inn via Gardermoen. Vedkommende fikk en bot på 18.000 pluss et inndragningsbeløp på 75.000 samt et merverdiavgiftskrav på 41.600 kroner. Totalt ble det betalt 134.600 for smuglingsforsøket. I tillegg har selvsagt vedkommende betalt kjøpesummen på 166.400 - totalt betalte han altså over 300.000 for Rolex´en. Hvis vedkommende hadde gått på rødt, ville han kun ha betalt merverdiavgift på 41.600."
 
Men i disse "utenlandsk klokke er skummelt det"-tider ville jeg sørget for å behørig få dokumentert innførselen av klokka, med tanke på evt senere salg. Eller for den del for å få utført service, etter de siste AD-historiene å dømme.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lasse H
Skulle kanskje ha startet en ny tråd om dette, men er det noen her som har tips til finansiering av klokkekjøp? Har sett litt på en Baume Mercier, men kunne trengt noen ekstra kroner før kjøpet kan gjennomføres. Er det vanlig å velge produktfinansiering ved slike kjøp? Planlegger å kjøpe via en norsk forhandler såklart. Er jo ikke et alternativ å kjøpe klokke på kreditt i utlandet.

Har lett etter andre muligheter på nett, inklusive usikrede lån. Skulle jo nesten tro at det var mulig å sikre lånet med klokka, men det er det altså ikke :( Var blant annet inne på denne forbrukslån siden, og ser at det ikke er altfor voldsomme rentesatser. Har noen tips til hva som lønner seg?
 
Skulle kanskje ha startet en ny tråd om dette, men er det noen her som har tips til finansiering av klokkekjøp? Har sett litt på en Baume Mercier, men kunne trengt noen ekstra kroner før kjøpet kan gjennomføres. Er det vanlig å velge produktfinansiering ved slike kjøp? Planlegger å kjøpe via en norsk forhandler såklart. Er jo ikke et alternativ å kjøpe klokke på kreditt i utlandet.

Har lett etter andre muligheter på nett, inklusive usikrede lån. Skulle jo nesten tro at det var mulig å sikre lånet med klokka, men det er det altså ikke :( Var blant annet inne på denne forbrukslån siden, og ser at det ikke er altfor voldsomme rentesatser. Har noen tips til hva som lønner seg?
Spar til du har nok til å kjøpe;)
Forbruks lån er aldri lurt.
 
Bak det inn i boliglånet

Er tross alt en investering
Ja for det er jo veldig lurt:eek:
Kanskje ikke så smart å "toppe" boliglånet med kostnaden til et luksusobjekt, nå i en tid hvor det kan forventes at boligprisene kan synke.
"Har vært" en investering, betyr ikke det samme som "blir en god investering", men innlegget ditt var kanskje ironisk ment?

Har man ikke råd til å spare noen tusenlapper i måneden og etter hvert kunne kjøpe deg drømme uret, så er nok det beste å innse at man ikke har råd til dette og heller må nøye seg med en rimeligere tidsangiver.

Det finnes jo mange fine rimelige ur også.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper