Spørsmål om Royal Oak

Fossdal, kan du forklare meg litt om dette med bolter og skruer og muttere osv.

Etter min oppfatning er en mutter noe man fester/skrur inn på en bolt. En bolt kan ikke skrues inn i noe som ikke er gjenget, en skrue kan.

En bolt har normalt utvendige gjenger, men er det også en bolt om den har innvendige gjenger? Dersom en bolt kan ha innvendige gjenger hva kaller man det som denne bolten skrus inn i?

Litt OT, men ettersom vi er i så godt driv her og enkelte har mer peiling på dette enn andre, så tenkte jeg at litt OT-lærdom kunne være en bonus.

Sporet er en konstruksjon for å vri objektet rundt.
Sekskanten er en konstruksjon for at objektet ikke skal vri seg.

???

Både sekskanthode og spor kan brukes til både å holde fast og vri rundt. Det er ingen tungveiende grunn til ikke å ha begge deler. Mulige fordeler ved å ha sporet i tillegg:

- lettere å montere enn å fikle og dytte inn med fingrene
- mulighet til å holde igjen ekstra for å ikke skade sekskanthode og åpning
- mulighet til å løsne skruen på en enkel måte om den kiler seg i åpningen (kan jo dyttes fra baksiden, men likevel)

At det i det hele tatt er skruer (eller skrue og bøssing) på begge sider kan virke unødvendig, men det betyr at evt ødelagte gjenger aldri vil være et problem, bare å bytte deler.

Det jeg vil se nå er noen som løsner skruene på ROen sin og monterer de hulter til bulter :D Eller kanskje ikke...

Fossdal, kan du forklare meg litt om dette med bolter og skruer og muttere osv.

Etter min oppfatning er en mutter noe man fester/skrur inn på en bolt. En bolt kan ikke skrues inn i noe som ikke er gjenget, en skrue kan.

En bolt har normalt utvendige gjenger, men er det også en bolt om den har innvendige gjenger? Dersom en bolt kan ha innvendige gjenger hva kaller man det som denne bolten skrus inn i?

Litt OT, men ettersom vi er i så godt driv her og enkelte har mer peiling på dette enn andre, så tenkte jeg at litt OT-lærdom kunne være en bonus.

LOL, det blir for rot, ikke sant? I utgangspunktet står en bolt i ro, mens en skrue skrus. Innvendig eller utvendige gjenger spiller ingen rolle. Muttere har innvendige gjenger og kan enten skrues inn på en bolt, eller være noe man fester en skrue i. I dette tilfellet er 8 en bolt, mens 9 er en skrue.

Tore, sekskantede hoder kan selvsagt skrues på, men som regel er sekskanten for å holde igjen, og når den er nedsenket som her, da skal sekskanten forhindre vridning. Med slik gjengestigning og tilhørende moment de sansynligvis blir dratt til med, kan jeg ikke tenke meg at skruesporet blir brukt til å holde igjen, det skal være helt unødvendig. Jeg har fiklet en del på børser i samme prisklasse som desse klokkene, og jeg spesialsliper alltid skrutrekkere til alle skruene som må løsnes. Det er likevel ikke noe man gjør gjerne, og åpner aldri en skrue om man ikke absolutt må. Om AP bruker desse til noe som helst, vil jeg tro har de spesialjigger, men jeg tviler sterkt på at de brukes i det hele tatt.

Lobergen, at det finnes folk på alle forum som reagerer på dette, noterer jeg bak øret og føler meg ikke fult så ute av kurs! :)
At det ikke er konstruktivt å være kritisk, er det ulike meninger om, men en gang, når folk ble blendet av pomp og prakt og helt glemte å være kritiske, så stod Keiseren plutselig der - kliss naken! ;)

Okay, da føler jeg at det er greit at de er der =)

Hadde kanskje sett dumt ut uten den streken på midten.. I dont know! :p

Det jeg vil se nå er noen som løsner skruene på ROen sin og monterer de hulter til bulter :D Eller kanskje ikke...

Ja, hvorfor ikke?....;)
Jeg fikk demontert min Royal Oak, Dual Time, for litt supplering til en interessant skrue- og boltdiskusjon. Bezelskruen ga en praktisk nytte når den skulle ut, som ga feste til instrumentet når den skulle løftes.
Forøvrig skal jeg ta opp det spørsmålet med AP direkte når anledningen byr seg.

ScrewsInPositionInCaseWithRingDscn1972.jpg
DiagramCaseConstruction.jpg
ScrewsCloseDscn1967.jpg

Skruespor i nedsenket sekskantet bolthode er fremdeles en hoderystende selvmotsigelse i mine øyne, men det er tydelig at flertallet synes dette er fantastisk, og jeg tar det til etteretning.

Det er nok bare så enkelt, Fossdal, at majoriteten velger å anse dette som "fantastisk" ut fra et estetisk perspektiv, og ikke et nytteperspektiv.

:cool:

Veldig informativt, More! Jeg må si jeg er forbløffet over gjengene, de er mye grovere med mye større stigning enn jeg hadde forestilt meg. Nummeret før franske treskruer, jo! ;) Neida, men om det er så at du har kontakt med AP, kunne det vært intressant om de kunne begrunne valg av desse gjengene? Var det antydning til gjengelåsing på dem ved demontering?

Veldig informativt, More! Jeg må si jeg er forbløffet over gjengene, de er mye grovere med mye større stigning enn jeg hadde forestilt meg. Nummeret før franske treskruer, jo! ;) Neida, men om det er så at du har kontakt med AP, kunne det vært intressant om de kunne begrunne valg av desse gjengene? Var det antydning til gjengelåsing på dem ved demontering?

Det er bra, Fossdal!
Dokumentasjonen og bildene er fra en hakket mer hardcore og inngående Audemars Piguet Royal Oak-analyse. Jeg utsetter så definitivt ikke min for hjemmebasert skrutekking. Dette skal utelukkende kyndige hender gjøre. ;)

Jeg skal formidle resultatet fra AP når det foreligger.
Siden engasjementet har vært stort med tanke på nytteverdi versus estetikk, og nysgjerrigheten er pirret, skal jeg gjøre mitt for å belyse den – utover det som er gjort i denne tråden.;)

Siden engasjementet har vært stort med tanke på nytteverdi versus estetikk, og nysgjerrigheten er pirret, skal jeg gjøre mitt for å belyse den – utover det som er gjort i denne tråden.;)

Ser frem til det!

Denne tråden er interesant i forhold til diskusjonen rundt- og den tilsynelatende fordømmelse av det udekorerte urverket i en Paneraimodell. Det blir jo det motsatte. For hva er egentlig vitsen med en dekorasjon under et lokk som man egentlig ikke skal se?

Forskjellen er kanskje at designelementet til Genta tilsynelatende har en funksjon. Eller: Tilsynelatende har en annen funksjon enn de egentlig har. Ikke ulikt klokkene vi går med på armen. Tilsynelatende er de der bare for å fortelle oss tiden, men i virkeligheten er de så mye mer som ikke handler om praktisk nytte å gjøre og som er veldig vanskelig å forklare til noen som ikke skjønner det i utgangspunktet. :D

Synes dette ble en veldig bra tråd, jeg! (Spørsmålet om det er på grunn av eller på tross av kranglingen i begynnelsen, skal jeg overlate til andre å svare på).

Takker for dine bidrag og engasjement, det bringer det hele litt lenger enn bare motsatte meninger.
Ellers er jeg ikke helt sikker på om jeg har klart å illustrere hva jeg egentlig mener, om du føler dette kun handler om nytteverdi versus estetikk. Det ene eller det andre. Der finnes ingen fasit for estetikk, "Beauty lies in the eyes of the beholder", som du vet! :) I mine øyne må ting være ekte for at sjønnheten skal være fullkommen.
Om det viser seg at desse sporene er viktig for funksjonaliteten bøyer jeg meg i støvet, om ikke, er de rett og slett falske skruespor. Det gir meg da samme følelse som når jeg ser falske halvmeterbreie skodder på hver side av et tre meter bredt vindu. Mange vil hevde at det er en lekker detalj, for meg blir det bare feil...:)

Franske treskruer har da ikke den dumme streken på midten.. Bare så det er sagt, det var det nok tenkt mer funskjonlitet enn forfenglighet når man lagde de skruene ;D