Speedmaster vs Daytona

Har hatt begge klokker.

Daytona er for meg en del hakk over Speedmaster Pro. Både på teknologi, toleranser, byggekvalitet og ikke minst finish.

Men for å si det enkelt; Ja takk, begge deler!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Har hatt begge klokker.

Daytona er for meg en del hakk over Speedmaster Pro. Både på teknologi, toleranser, byggekvalitet og ikke minst finish.

Men for å si det enkelt; Ja takk, begge deler!

Speedy er vel milevis over Daytona på toleranse (hva legger du i det) og byggekvalitet. Ref måneferden og dens omfattende tester i forkant.
 
Jeg har aldri hatt noen mer presise klokker enn Daytona. Selv etter 5-6 år uten service, så +/- 0-2 sek pr. døgn på de jeg har eid. Og alle har stoppet etter 72-73 timer i boks. Imponerende!
Har heller aldri hatt noen klokke som er SÅ komfortabel på hånden. Oser av kvalitet.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg har aldri hatt noen mer presise klokker enn Daytona. Selv etter 5-6 år uten service, så +/- 0-2 sek pr. døgn på de jeg har eid. Og alle har stoppet etter 72-73 timer i boks. Imponerende!
Har heller aldri hatt born klokke som er SÅ komfortabel på hånden. Oser av kvalitet.

Syns du Daytonaen er mer behagelig på armen en APen din ?
 
Syns du Daytonaen er mer behagelig på armen en APen din ?
Får ikke bestemt meg. Måtte venne meg til låsen på AP, men glemte den etter et par uker. Nå har jeg bare en veldig tung Daytona, likevel føler jeg bærekomforten er topp på begge.
 
Jåleri. Daytona er fantastisk. Hvis man snakker om balanse på håndleddet går Daytona AP15300 en høy gang, som komfortmessig lider under klumpete lås og lange lugs som går rett over i en bred og stiv lenke. Daytonaen kjenner man omtrent ikke at man har på hånden (ihvertfall hvis man har i stål). Knallklokke spør du meg.
 
Enig og uenig @xe3l. 100 % enig i at Dayrona sitter 100 % på lanken.
Men jeg føler ikke lås på AP som et problem, bare uvant i starten. Lenken på AP er fantastisk den også, føler den ikke stiv.
Men nå er det vel ikke AP vs Dayrona vi egentlig skal diskutere :)

Sett bort i fra selve urverket, så burde muligens sammenligningen heller vært mellom Daytona og AP ROC.
 
Redigert:
Personlig kan jeg si at Daytona kan være din eneste klokke. Speedy må alltid ha en Sub e.l. til å supplere med. Speedy er litt stor ift Daytona. Daytona sitter mye bedre på armen. Men er Daytona så mye mer verdt enn Speedy? Hmm.. Kanskje ikke, men So what....
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og Rød
Personlig kan jeg si at Daytona kan være din eneste klokke. Speedy må alltid ha en Sub e.l. til å supplere med. Speedy er litt stor ift Daytona. Daytona sitter mye bedre på armen. Men er Daytona så mye mer verdt enn Speedy? Hmm.. Kanskje ikke, men So what....

Det var nettopp slik jeg også tenkte, derfor ofret jeg både en Speedy og en SD4K til fordel for Daytona'n.
Tiden vil vise om dette var smart, men foreløpig så føles dette veldig riktig.

Har akkurat nå kun 2 ur (Daytona + Panerai) + "beater".
Ser for meg at ett ur til skal inn, men hva dette blir - det skal jeg bruke god tid på å vurdere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Det var nettopp slik jeg også tenkte, derfor ofret jeg både en Speedy og en SD4K til fordel for Daytona'n.
Tiden vil vise om dette var smart, men foreløpig så føles dette veldig riktig.

Har akkurat nå kun 2 ur (Daytona + Panerai) + "beater".
Ser for meg at ett ur til skal inn, men hva dette blir - det skal jeg bruke god tid på å vurdere.

Nice move.

Du har chronograph, big guy watch (forhåpentlig swim-able) og "beater". Neste blir vel GMT....
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Speedy er vel milevis over Daytona på toleranse (hva legger du i det) og byggekvalitet. Ref måneferden og dens omfattende tester i forkant.

Toleranse så tenker jeg både på urverket og toleransen på klokken generelt (lenken, kassen, claspen, chrono pushere, kronen. Speedy har slark i lenka, ikke smooth start/stopp funksjon f.eks.

Byggekvalitet og toleranse går sådan hånd i hånd. Daytonaen har vertikal clutch, lengre power reserve, er automatisk og har hack-funksjon.

Joda, Speedyen er robust, og tåler nok mer enn Daytonaen, men hvor mange skal på månen?

Ville nok heller sammenliknet Speedmaster 9300 med Daytona, men også her strekker Daytonaen det lengste strået i mine øyne.

Liker begge klokkene veldig godt, men er stor kvalitetsforskjell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Har prøvd Speedmasteren så mange ganger men det er noe med den som ikke gir meg den "god" følelsen. Jeg prøvde en Daytona og var besatt. En fantastisk klokke på alle mulige måter. Passer til alt absolutt alt. Går litt under radaren samtidig som det er et ikon. Fantastisk rett og slett!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Ja altså... en Speedmaster måtte allikevel inn igjen;)
Denne gang ble det en "Tintin" som jeg liker mye bedre enn standard modellen eller "Mitshukoshi" varianten, som jeg tidligere hadde.
Kronografen er på denne mye lettere å lese av med racing skiven og så er det kult med de rød/hvite detaljer både på skiven og på baksiden.
Syntes også mekanisk at denne nye Speedy er bedre enn den forrige, mykere opptrekk og mykere pushere.
caca02d2-40b2-480b-9622-fcff9e51e101_zps4q9juhuz.jpg
 
Redigert:
For meg er manuelt opptrekk og ikke vanntett totale show stoppers om vi ikke snakker et rent dressur i gull eller bedre. Ergo Daytona for meg :eek::):)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg funderer på om jeg skal kjøpe speedmaster med 311.xx referansen. Den hvor man får den store svarte boksen med alt det fine inni.
Tjaa.. jeg husker at det var veldig stas å pakke ut min når jeg kjøpte denne. Koste meg veldig med boks og innhold en kveld, men så ble boksen og alt "fun-stuff" lagt i et skap og ble liggende der til jeg solgte uret igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan