Sportsur med månefase - til overkommelig pris?

Medlem
11. feb. 2010
Sted
Bergen
Har tenkt litt på det med komplikasjoner. For meg er dato et must, og GMT (UTC) en av de absolutt mest verdsatte komplikasjoner, derfor er foreløpig en Rolex Explorer 2 "juvelen" i samlingen. Dette er en bra klokke. Nå har jeg begynt å tenke litt i de baner (!) at månefaser også spiller inn her - GMT viseren kan jo sees på som en solviser eller kompass og da er månen neste logiske skritt å bringe ned på arm-nivå.
Nå har det seg også slik at jeg tilbringer mye tid rundt, på og i vann - uten å trenge (flere) dykkere - klokken må tåle å være ute. Har også en forkjærlighet for klokker som ikke bygger for mye.

Jeg HAR googlet og søkt, og det er jo ikke noe problem å finne det jeg trenger:

5712G_001_1@2x.jpg

Men så er det prisen. Finnes det noe litt billigere som har tilnærmet samme funksjon? Det er ikke så viktig om den er billig eller middels billig, men en viss standard bør det jo være.
Så altså: månefase og dato som must, gjerne GMT og/eller gangreserve. max 13,5 mm tykk, 39-42 mm.

7B157AF0-F35C-4ED6-B29E-25AA746A52EF.jpeg

Hva med denne? Referansenummeret er 3576.50.00. Det var min første mekaniske klokke, skulle selvsagt aldri solgt den.. Den har månefase og dato. Måler 42mm og 13,5mm tykk. Flott innsyn til urverk på baksiden har den også. Vannresistens på bare 5atm kan kanskje være et problem:/

Hva med en Sinn? Ca 4K € inkl. tysk mva, som jo trekkes fra ved salg til Norge. Så litt mer når norsk mva legges på. Litt større enn du indikerer, men mye for pengene.
  • Functions
    • Hours, minutes, subsidiary seconds
    • Chronograph
    • Moonlight display
    • 24-hour display
    • Centre-mounted date hand
    • Day of the week display
    • Month display
  • Dimensions and Weight
    • Case diameter: 44 mm
    • Band lug width: 22 mm
    • Case thickness: 15.5 mm

6B00A2B4-843E-4204-AE21-F73DAE79BEEE.jpeg

Hva med disse?

Dette er den flotteste klokken jeg har hatt, og regnes vel fortsatt som et «sportsur» :)

96879834-CD37-464F-95E5-1459B957E9EF.jpeg

Kanskje ikke det billigste alternativet, men flott er den:

6D65E2DB-29C0-495C-9978-77D4F6635352.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Rabagast
Takk for gode forslag! Den omegaen hadde jeg glemt at jeg har sett engang og i Sinnkatalogen er det tydeligvis mer enn jeg har oppdaget. Flere forslag er hjertelig velkomne.

@Chronodiver - hva er modellnummer eller navn på denne? Finner den ikke, men det er den jeg liker best hittil!

Ellers har jeg (selvfølgelig) lett videre med nytt pågangsmot og funnet en het kandidat som riktignok er utgått fra sortimentet:
https://www.ablogtowatch.com/frederique-constant-moontimer-watch-review/

Frederique-Constant-Moontimer-10.jpg

Og denne (grøss) quartzen som ikke er så verst
https://shop.junkers.de/en/zeppelin-7036-1-lz129-hindenburg.html

images.jpeg

40 mm og UKENRVISNING! Og de som synes ukenummer er irrelevant, tenk på det som en årsviser.
digresjon: https://nrkbeta.no/2018/01/01/fasit-slik-ser-aret-ut/
- og for meg går denne til og med rett vei!

284A57A2-D931-4ADA-9292-667FAD0FF7BA.png
3C71E391-31B1-418E-9C5C-736E6A06B6DB.png
Blancpain Leman Complete Calender. Bomma litt på pris men sett dem på 30 tallet og. Ellers så har du denne svært spesielle og gøye saken. Blancpain Dual time Day night. Uten månefase men med GMT og dag/natt indikator. Og den kan fås inn til rett over 40