Støvler

Subjektivt synes jeg det er enklere å få en symmetrisk snøring ved stramming ved den "upraktiske" snøringen. Alt handler vel om en vanesak, men ved tradisjonell kryss-snøring blir det fort strampt øverst, og slapt nederst, om man da ikke strammer oppover hele veien.

Men, det som funker best for meg funker ikke alltid best for alle andre:)

Som flere skriver, pene sko uansett.

Siden jeg er uenig med deg lenger oppe her er det bare på sin plass å krype til korset og skrive +1.. Jeg fikk akkurat et par svarte Oxford captoes i hus, der den ene skoen var snøret "klassisk i kryss" og den andre "nymotens tversover". (Uten at jeg kunne se det på dem hadde de nok vært såvidt på en annen kundes føtter i butikken.) Og til min overraskelse konkluderte jeg med det samme som du skriver her, tversoversnøringen ga et jevnt drag over det hele når jeg strammet til. Så disse skoene forblir snøret "tversover" :)
 
Røk på et par Wolverine 1000 Mile Montgomery i dag, til 50% hos Sannergaten Skotøymagasin. 1000kr er gibortpris for disse støvlene! De har noen par igjen, mener å huske at det var i 42 og 43.

41cwmdC7dKL.jpg
 
Redigert av en moderator:
Wolverine evner å forvirre en del, fordi de har en egen "1000 mile collection" med en rekke undernavn, samt en "Gentleman", "Garrison", "Gentry" og "Women's" collection. I hver kolleksjon har støvlene/skoene forskjellige navn, men alle har etternavnet "1000 mile". Så selv om det er en "1000 mile" fra Wolverine - kan en like gjerne si det er en "Wolverine".

@paquan har testet to forskjellige modeller fra Wolverine, med vidt forskjellig konklusjon...

=> http://www.tidssonen.no/forum/stil-12/st%F8vler-7528/index26.html#post232341

EDIT: det er store prisforskjeller på dem (fra rundt 7k til 2k), så kvalitetsforskjellen paquan påpeker har gjerne sammenheng med prisen, slik det ofte er.
 
Redigert av en moderator:
Jepp. Fikk samme råd i butikken. Satt inn mine med mink oil fra Kiwi, og ga dem umiddelbart en runde klar skokrem. Skal gjøre det med jevne mellomrom, så tror jeg disse skal holde helt fint. En kompis av meg har hatt dem i halvannet år nå, uten å noen gang ha blitt våt på bena i Oslovinteren :)
 
Var innom i går og tok med meg et par, jeg også. Tak for tips.

Ser at finishen ikke akkurat er top notch, men for 1000 kroner tror jeg det er bra value som en vintersko som skal få litt juling.
 
DSC_2132447_1024x1024.jpg


I fjor kjøpte jeg meg Alfred Sargent sine "Hannover" støvler som vist over, og brukte disse mye på høsten/vinteren. Kombinert med ullsokker gikk dette alldeles utmerket. Ikke opplevd noe saltflekker eller merker, men børster over skoene litt etter daglig bruk. Påfører også kremer/vokser fra Saphir (som er noe av det beste som finnes av skoprodukter, IMO) når det blir nødvendig å gjøre litt vedlikehold.
 
Redigert:
Kordan er sålene på Hannover på glatta ?

Ser mange anbefaller wolverine 1000m , men lærsåler på glatta utgår ;)

Har sett litt på Fred fra Grenson med sort gummisåle og loake wolf , men er litt skeptisk til de sålene .
 
Da ble det endelig disse på meg;)

Blir nok å legge på en halvsåle av gummi for å møte klimaet i Bergen bedre. Men på de våteste dager så tar jeg støvlene.

 
... og ødelegger ellers ganske pene sko med gummisåler?
Vi har alle våre perversjoner, men som blogger har du et visst ansvar for å ikke forderve ungdommen - og gudene skal vite at ungdommen har dårlig nok smak i sko fra før. :)
 
... og ødelegger ellers ganske pene sko med gummisåler?
Vi har alle våre perversjoner, men som blogger har du et visst ansvar for å ikke forderve ungdommen - og gudene skal vite at ungdommen har dårlig nok smak i sko fra før. :)


Lærsåler på vinterboots i Norge er like teit som sommerdekk på bilen hele året . Det kan ofte gå bra , men når du står der og spinner (eller ligger og spreller ) så har du i løpet av kort tid radert all din oppbygde motecred . Klarer en seg med lærsåler på vinteren så har en vel strengt tatt ikkje behov for å bruke boots heller då en mest sannsynlig beveger seg mest innendørs , og har kort gange til bilen .
Så det er sagt , ja ,eg har prøvd ;)

Nå er det heller ingen grunn til å kle seg med fottøy for fjellekspedisjoner når man bur i byn heller .
 
Sko, sa jeg.
Bloggen hans har en side der han mener at Dainite og commandosåler er det eneste saliggjørende og "manly" - på sko, ikke støvler.