Støvler

Siden jeg slet ut mine trofaste boots i gjørma på Hove har det stått klart for meg at nye boots må kjøpes, og sjokkerende nok falt jeg for et par Dr. Martens. Victor heter de, og det er mer classy enn de typiske neonazi- og hooligansbootsene jeg vanligvis forbinder med det merket, men allikevel litt barske. Utrolig gode å ha på beina er de også!
13827001.png


Når det gjelder vanlige støvler lurer jeg på om det ikke må bli et par fra enten Hunter eller Barbour når det begynner å bli plagsomt vått på den engelske sydkysten. Jeg synes det finnes alt for få skikkelig fine herrestøvler, men Hunter og Barbour kan jeg leve med.
 
Takker for forslag! :D Nå har de meldt regn frem til torsdag i NESTE uke....:eek:

Lønn og stipend er heldigvis ikke lenge unna! Gleder meg til å få noe som er tett på bena ;)
 
Jeg er klar over at det er blitt både moteriktig og sosialt akseptabelt å bruke store gummistøvler i bymiljø. Men det at man selger støvler til overpris i klesbutikker bør overhodet ikke tas som bevis på at det ser bra ut. For det gjør det ikke - langt ifra. Det var ille nok da plutselig alle nette småpiker (og ikke fullt så nette storpiker) simultant påførte seg de idiotiske danske lissestøvlene, (hvordan klarer forresten disse damene å kommunisere de stadig skiftende kleskodene så fort? Det må være et slags hemmelig nettverk. I studietiden begynte samtlige lesesalsøyenhvileobjekter med det samme skjerfet knyttet på samme måte fra en dag til en annen. Neste vinter var det ingen som brukte dette plagget, bortsett fra noen stakkars bygdejenter som tydeligvis ikke var innviet i kleskodeloopen og dermed ble utstøtt og utledd og dømt til et yrkesliv som bitter og hevngjerrig trygdejurist kledd i tidløst ukledelige flagregevanter. Idag venter samme skjebne på det stakkars damemenneske som måtte finne på å ikle seg de håpløst utdaterte lissestøvlene.) men da mennesker av samme kjønn som meg selv begynte å komplettere antrekket med en kilotung gummibøtte fra kneet og ned kunne man virkelig begynne å lure på om ikke Maodressen egentlig var en god idé. Enkelte strøk av våre storbyer ser ut som de er invadert av en hær homsepatrulje-småbrukarlaghybrider. Noen burde stilles til ansvar.

Tro nå endelig ikke at jeg misliker gummistøvler. Tvert imot. Ordentlige gummistøvler er fantastisk fottøy for alle situasjoner man beveger seg i skog og mark uten tung oppakning som krever god ankelstøtte. Jeg har tre par og bruker dem året rundt. De er lette å vedlikeholde, varer lenge, holder - i motsetning til gørrtex - tett uansett vær, tørker fort om de først skulle bli våte, og er behagelige på foten dersom man bare kjøper litt kvalitet. En tilleggsfordel er at støvelbrukere, etter å ha krøllet en stiv jaktbukse ned i støvlene et par ganger, snart får øynene opp for det svært praktiske, kledelige og nesten bortglemte plagget nikkers. Jeg har gode jaktstøvler som jeg bruker på fjellturer og når jeg skal gå med tung sekk, men til det meste av annen jakt og turer bruker jeg ett av disse tre parene med gummistøvler:

Aigle Parcours Iso Boot: En neoprenfôret støvel med høy kvalitet som har holdt meg varm (vel..uten forfrysninger) på føttene selv etter å ha stått et par timer i januarkaldt skotsk myrvann. De kan være litt vanskelig å komme ut av etter en svett dag, så om jeg engang skulle klare å slite dem ut vil jeg nok heller kjøpe varianten med glidelås. Jeg har brukt dem jevnt i mange år, uten annet vedlikehold enn spyling og en shine i ny og ne. Gjørme har de sett mye av:

normal_lr2.jpg


Le Chameu Chasseur fôret med tynt kalvelær er de uten sammeligning beste støvler jeg har hatt. Bedre såle og bedre å gå langt med enn Aigles støvler. Egner seg også når man skal bli fotografert urinerende.

normal_Pissing_linkgumby.jpg


Tretorn, huskerikkemodellnavn. En god, solid støvel med imponerende såle og litt dårlig lukkesystem. Så god var denne støvelen at Tretorn har sluttet å produsere den til fordel for lekestøvler i "artige" farger. Ingen bilder.

Tre gode alternantiver, men altså ikke for bybruk. Til det har man følgende muligheter: 1. Lærsko eller lav lærstøvel som pusses og impregneres. Har man ikke lært det når man er gammel nok til å lese på klokkefora, er det jammen på tide. Kjøp skokrem hos skomaker eller gode skoforretninger, unngå hurtigløsninger og ta ikke råd fra ekspeditører i tøysko. Jeg bor i regn-og slapsbeltet, men bruker uproblematisk lærsko hele året. 2. Kalosjer. 3. Sko med gørrtex-membran som holder tett til vanlig bruk, men som kan bli noe klamme. 4. Bli hjemme og vente på våren.
 
5430a97c-008c-3c90.jpg


Yess!! Stipend på konto, støvler på bena!! Var på scabal og handlet. Jeg var "svak" å fulgte strømmen. Hunter ble det. Men, jeg valgte grønne i steden for svarte som de har solgt mest av. Regner det ikke i morra blir jeg forbanna;)
 
Ville kjørt på med et par Wolverine 1000 mile boots.

wolverine-1000-mile-2010-fall-winter-51.jpg


Skal handle inn et par til høsten, men skal først prøve de i Oslo. De ser i hvertfall digge ut på nettsiden!

http://www.wolverine.com/US/1000mile/#

Edit: Selv om det er fuktig klima så skal riktig behandling av lærstøvler fungere meget bra. Litt mer arbeid, men vesentlig bedre enn gummistøvler. :)

Hva koster disse? Vurderer et par selv, men redd for at de skal blir for "kraftige"
 
Hva koster disse? Vurderer et par selv, men redd for at de skal blir for "kraftige"

Det er jeg fremdeles litt usikker på selv. De ligger på ca 320 dollar i USA som ikke er så ille egentlig, men i Norge har jeg ingen anelse. Jeg har gått igjennom dealerships som de har i Norge, men har ikke funnet en nettbutikk/fysisk butikk som fører disse. :p

Skal en tur til Oslo til helgen, evnt, neste så skal sjekke da.

Sjekk forøvrig http://www.wolverine.com/US/1000mile/blog/page/Retailers.aspx
Her står alle retailers, det er noen nettbutikker i USA som selger disse for 300$-ish...
 
Det er jeg fremdeles litt usikker på selv. De ligger på ca 320 dollar i USA som ikke er så ille egentlig, men i Norge har jeg ingen anelse. Jeg har gått igjennom dealerships som de har i Norge, men har ikke funnet en nettbutikk/fysisk butikk som fører disse. :p

Skal en tur til Oslo til helgen, evnt, neste så skal sjekke da.

Sjekk forøvrig http://www.wolverine.com/US/1000mile/blog/page/Retailers.aspx
Her står alle retailers, det er noen nettbutikker i USA som selger disse for 300$-ish...

Det er jo ikke så ille. Har sett for meg å bruke i underkant av 2500 kr på vintersko/støvler i år. Kjøpte flere par i fjord til ca. 1000 kr stk, men de holder seg dessverre veldig dårlig.
 
Det er jo ikke så ille. Har sett for meg å bruke i underkant av 2500 kr på vintersko/støvler i år. Kjøpte flere par i fjord til ca. 1000 kr stk, men de holder seg dessverre veldig dårlig.

Wolverine 1000 mile kostet 3k hos Scabal i Bergen.
Litt dyrt med tanke på den amerikanske prisen, går sikkert ann å få tak i billigere.
 
Da er det mulig jeg tar en spansk en og prøver de i Oslo og kjøper de på nett fra statene.
 
Lille Vinkel på Majorstuen har dem ihvertfall. Godt mulig at Grændsens også har dem. Og de er absolutt ikke for kraftige. Har sett meg ut samme selv :D
 
Falkanger fører den modellen fra 1000 Mile serien og den koster 2900,- De har også en kinavariant fra 1000 mile serien med captoe og litt mer vintervennlig såle for 1900,-

-V
 
Er nok dessverre ikke så mye å spare ved å kjøpe fra USA. På amazon koster de 325 usd også er det 20 usd i frakt så kommer fortollingsgebyr og moms og vips er man oppe i 2600 kr.

Hvor mye koster det å få satt på gummisåle?
 
En skomaker quoted meg 140 kr for å montere en ny hæl på en støvel jeg hadde slitt ned, så kan ikke tenke meg at det er spesielt kostbart, men da tror jeg de bare blir limt på noe jeg ikke ser på som spesielt robust. Jeg vil heller kjøpt en støvel der gummisålen er montert fra fabrikken ala Red Wing Beckman som er fantastiske allroundstøvler året rundt.

-V
 
Er nok dessverre ikke så mye å spare ved å kjøpe fra USA. På amazon koster de 325 usd også er det 20 usd i frakt så kommer fortollingsgebyr og moms og vips er man oppe i 2600 kr.

Hvor mye koster det å få satt på gummisåle?

Så vidt jeg vet så skal det ikke være toll på sko. Det er riktignok moms på sko hvis man handler over 200 kr. Hvis man handler fra Amazon så vil totalsummen inkl. moms komme på litt i underkant av 2400,- avhengig av hvilken valutakalk. man bruker. :)

Det skal vel ikke være umulig å få nettbutikken til å prise ned varen på forsendelsen, men dette får man velge selv.