Startklokke til mindre håndledd (16,5)

Medlem
8. aug. 2016
Sted
Bergen
Hei.

Har bestemt meg for å kjøpe mi første mekaniske klokke, og har brukt dei siste vekene på å sjå meg rundt, orientere meg, og liknande. Veldig mykje er fint, eg har funne mange stilar som fell i smak.

For nokre dagar sidan var eg hos ein urmakar og prøvde litt forskjellige klokker, og ein ting vart klart, nemlig at handleddet mitt ikkje kler dei større klokkene. Dermed har eg bestemt meg for at eg vil ha ei klokke som er 38mm eller mindre i diameter, og generelt ikkje av dei mest bulky.

Klokka eg er ute etter må helst vere ein god allrounder. Eg ser føre meg at den gjerne må kome med metallenke (til daglig bruk), men at den kler skinnreimer for variasjonen (og dressen) sin del.

Spør om hjelp då det ikkje er berre-berre å orientere seg i klokkemarkedet, spesielt når dei fleste "posterboy"-klokkene er ein del større enn 38mm. Budsjettet mitt er definitivt entry-level, rundt 2-3000kr.

Enda mer interessant enn kassediameter, er lug to lug-lengden. Altså lengden fra remfeste til remfeste. Har ikke så veldig store håndledd selv, og min sweetspot ligger på 46-48mm lug to lug. Dette gjør at mange klokker helt opp mot 42mm i kassediameter passer fint. Undersøk litt her for å finne din sweetspot.

Seiko SARB033 peker seg ut som en god kandidat. Litt dressy, men passer jo fint dersom du har en kontorjobb og "pen" klesstil. Ligger litt over budsjett i nypris, men får de vel ned mot 3-3,5k på brukten om jeg ikke tar helt feil. Finnes også i hvit skive; SARB035.

Enda mer dressy? Orient Bambino. Finnes i V1, V2 og V3. Muligens V4 også har blitt lansert.

Bambino kan for øvrig kombineres med noe i Seiko 5 serien eller lignende for en totalpris på 2-3k. Billig og grei inngangsbillett der du kan få både en grei beater og penklokke for prisen.

I god TS-ånd må det også anbefales en budsjettsprekk.

Liten budsjettsprekk? Longines HydroConquest i 39mm.

Stor budsjettsprekk? Omega Aqua Terra 38,5mm.

Gi gjerne litt mer spesifikke maksmål(lug to lug), samt noen tanker om hvilke stiler du liker. Noen synes en diver er allround, mens andre vil nok tenke at en SARB/Aqua Terra stil vil passe bedre i deres hverdag.

• Liker
Reaksjoner: UJU og Bears
Enda mer interessant enn kassediameter, er lug to lug-lengden. Altså lengden fra remfeste til remfeste. Har ikke så veldig store håndledd selv, og min sweetspot ligger på 46-48mm lug to lug. Dette gjør at mange klokker helt opp mot 42mm i kassediameter passer fint. Undersøk litt her for å finne din sweetspot.

Seiko SARB033 peker seg ut som en god kandidat. Litt dressy, men passer jo fint dersom du har en kontorjobb og "pen" klesstil. Ligger litt over budsjett i nypris, men får de vel ned mot 3-3,5k på brukten om jeg ikke tar helt feil. Finnes også i hvit skive; SARB035.

Enda mer dressy? Orient Bambino. Finnes i V1, V2 og V3. Muligens V4 også har blitt lansert.

Bambino kan for øvrig kombineres med noe i Seiko 5 serien eller lignende for en totalpris på 2-3k. Billig og grei inngangsbillett der du kan få både en grei beater og penklokke for prisen.

I god TS-ånd må det også anbefales en budsjettsprekk.

Liten budsjettsprekk? Longines HydroConquest i 39mm.

Stor budsjettsprekk? Omega Aqua Terra 38,5mm.

Gi gjerne litt mer spesifikke maksmål(lug to lug), samt noen tanker om hvilke stiler du liker. Noen synes en diver er allround, mens andre vil nok tenke at en SARB/Aqua Terra stil vil passe bedre i deres hverdag.

SARB035 ser jo faktisk heilt nydelig ut. Moderat, men classy klokke som ser ut til å gå perfekt med skinnreim og lenka som følger med. Det er virkelig ein heit kandidat. Kvit skive føler eg passar bedre med fleire reimer, så det er jo eit pluss.

Ellers har eg sett ein del på bambinoen. Likte den veldig godt i utgangspunktet, men trur den kan bli litt svær. I tillegg har eg ein Daniel Wellington (bannar eg i kyrkja no?) som er relativt lik favoritt-bambinoen ved første augekast. Får tråle bruktmarkedet for ein velstelt SARB035 då muligens..

Hett tips @Sunnmøring. Bestill fra CreationWatches og ha klokka på håndleddet på mandag i neste uke. CW er veldig dårlige på å merke pakkene sine med riktig verdi, uavhengig om du spør om det. De aller fleste slipper dermed unna moms. SARB035 er ikke den hyppigste på bruktmarkedet, og ikke verdt de eventuelt 500kr det er å spare.

Kan også legge til at det er svært gode klokker for prisen. Hadde SARB033 en god stund selv.

Hett tips @Sunnmøring. Bestill fra CreationWatches og ha klokka på håndleddet på mandag i neste uke. CW er veldig dårlige på å merke pakkene sine med riktig verdi, uavhengig om du spør om det. De aller fleste slipper dermed unna moms. SARB035 er ikke den hyppigste på bruktmarkedet, og ikke verdt de eventuelt 500kr det er å spare.

Kan også legge til at det er svært gode klokker for prisen. Hadde SARB033 en god stund selv.

Okay, tusen takk for tipset. Har vert innom CW, og skjønt utifrå tonen her inne at det er ein god plass å bestille frå!

Sarb 033/035 kan absolutt anbefales. Bruker som oftest mine på skinn reim. Fant raskt ut at det ble best med litt tykkere reimer.
( ikke mitt bilde.)

576321d1362157291-2-seiko-spirit-s-sarb-033-and-035-an-stahl-and-alligator-and-fetten-kaufmann-pferdband-010.jpg

• Liker
Reaksjoner: Thore og Callahan
Med et 16,5cm håndledd, kan du bruke de aller fleste klokker. Har selv 15,5cm håndledd og bruker bl.a 44mm Panerai daglig. Den er 53mm lug to lug og lugsa stikker akkurat ikke utfor kantene på håndleddet mitt.

Seiko er et trygt valg. Seiko er som mye annet som kommer fra Japan, av svært god teknisk kvalitet og bygget for å vare. Har selv en Seiko SKX009 i samlingen. Flott klokke med automatisk verk og sporty utseende. Den er 42mm, men tro meg - den bærer svært mye mindre enn andre klokker med 42mm kasse, da den har kjempesmå lugs og relativt lav kasse. Bærer mer som en 38-40mm. Jeg tror den vil passe ditt håndledd kjempebra. Hvis du bor i/nær Ålesund, anbefaler jeg en tur innom Karlsson på Moa. De er konge på Seiko.

Hilsen en annen Sunnmøring.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Jørn
Sarb035 er helt klart vanvittig mye klokke for pengene. Moderne og solide verk, bra finish på skiva, forseggjorte detaljer på kasse og visere hentet fra litt mer eksklusive seikomodeller. Kjempebra klokke. For å holde prisen nede er dog lenka litt dårlig. Hiv på en lærreim og du er i mål.

Tror seiko sin nyere mellomklassesegment heter presage. Mange norske forhandlere som tar de inn. Men de koster langt mer enn det du går de for på nett.

Også, budsjettips: forgjengeren -sarb033 er å finne billigere (sist jeg sjekket), men er basicly samme klokke.

Har selv hatt MYE fra seiko, alt fra 100kr til 40.000kr og sarb-serien er blant de bedre kost/nytte. Bra valg!

SARBen er bestilt. Du nevner skinnreim @ErikR, og det er absolutt ein del av planen her, å kunne rotere mellom lenke og skinnreim etter setting og kva som passar best. Følte SARBen gav meg litt dressklokke og litt casualklokke, og at den kledde skinnreim såpass godt var ein av dei avgjerande grunnane til kjøpet.

Du nevner SARB033, trudde dette berre var svart urskirve-versjonen av 035. Iallefall er kvit urskive veldig positivt for min del, likar det mykje betre.