Steinhart - Rolex replicas

Alle som jobber med formgivning og design lar seg inspirere av hverandre; arkitekter, grafiske designere, møbeldesignere, klokkedesignere, bildesignere, etc. Gjerne på tvers av fagfeltene. Anerkjente professorer oppfordrer sine ferske elever til å stjele ideer. Dette er en bevisst overdreven oppfordring til å la seg inspirere av andre. Og det er bra slik. Slik blir nytt design skapt. Slik blir alt nytt skapt - på basis av det eksisterende. On the shoulders of giants, for å bruke (litt for) store ord (takk, Newton).

Å kopiere det eksisterende har derimot ingenting med utvikling å gjøre. Snarere tvert imot. Det er å høste fruktene av andres arbeide. Det som er pussig er at det er en så høy akseptans for dette i blandt klokkekjøpere (også i bevisste leire som TS), mens det ville være helt utenkelig i f.eks. bilbransjen. Til og med et bilmerke som kinesiske Geely (se bilde i Mogens innlegg fra i går - ikke akkurat et merke man mistenker for å ha nevneverdig etisk ryggrad) har anstendigheten til å la RR-kopien sin være såpass langt unna originalen at kun Titten Tei ville forveksle dem. Hadde de laget en 99% kopi med kun litt mindre felger, antenne plassert et annet sted og sitt eget navn i grillen, ville de aldri blitt tatt alvorlig av markedet og hjemsøkt av advokater.

Det sentrale er vel egentlig forskjellen mellom "inspirert av" og "til forveksling lik". Ingen som driver klokkespotting vil noengang mistenke en Seamaster eller en Seiko for å være en Submariner. For fake klokker og til en viss grad de såkalte hommage-urene er dette derimot deres raison d'etre.
 
Når det gjelder Steinhart - har de noen unike design på sine klokker? Jeg har ikke studert hver eneste modell, men synes å finne et utall blåkopier av både IWC og Bell&Ross på nettsida.
Jada, Triton er såvidt jeg vet deres eget inhouse-design.
999344881tri1000bi_1.jpg


Også er det jo WUSSE project, en ny GMT-dykker skapt av brukerne på WUS' Steinhart-avdeling:
optiond.jpg
 
Se der ja, Steinhart kan designe egne klokker også, sånn skal det være. Ekstreme etterligniger og fakes har jeg ikke sansen for.
Skal man lage og selge blåkopier synes jeg i hvert fall navnet bør stå i stil til produktet. F.eks. kunne det stått Milli Vanilli på skiven til de Rolex-etterligningene avbildet tidligere i tråden her. Eller hva om det sto Lavpannerai på skiven til fake Panerai klokker. Da hadde det på en måte vært greit:p
 
Se der ja, Steinhart kan designe egne klokker også, sånn skal det være. Ekstreme etterligniger og fakes har jeg ikke sansen for.
Skal man lage og selge blåkopier synes jeg i hvert fall navnet bør stå i stil til produktet. F.eks. kunne det stått Milli Vanilli på skiven til de Rolex-etterligningene avbildet tidligere i tråden her. Eller hva om det sto Lavpannerai på skiven til fake Panerai klokker. Da hadde det på en måte vært greit:p

He,he..stemmer også på Lavpannerai:p
 
Haha, veldig bra! Har ikke tenkt på det før, men what has been seen, cannot be unseen..... :) :)
 
Sier vel litt om folka som jobber i denne litt lugubre sjappa da. Angrer på at jeg ikke fortsatte og lure på hva det betydde:p
 
Hva gjør man i sikkerhetskontrollen på flyplasser dersom man rocker en prins albert? :p