Sub eller Speedy?

Andreaskh

UTESTENGT
Medlem
6. juli 2013
Sted
Oslo, Nordstrand
Hei og god kveld.

Det har seg sånn at jeg verken har speedy eller sub, og jeg må innen juletider ha en av dem i boksen. Det har seg slik at i det ene øyeblikk ser jeg et fantastisk bilde av en sub, og lysten for sub overstiger speedy og omvendt når jeg ser bilde av speedy. For øvrig er jo en Speedy alldeles mye billigere enn en sub, og pr dags dato står jeg uten deltidsjobb. Er 18 år. Men sesongjobben min begynner jeg i rett rundt hjørnet, og der får jeg jobbet forhåpentligvis frem til november.

Hva mener dere jeg bør velge? Spare opp 20-25k og kjøpe en splitter ny/mint speedy, eller øke budsjettet ytterligere 15-20k og få en nyere sub? Begge klokker er ikoniske, klassiske, men også forskjellige. Fremdeles vil jeg si at en Sub er en mye bedre klokke? Jeg står fast.

Takker på forhånd for muligens mindre og mer rasjonelle svar på mitt dilemma.

Andreas

Begge er jo uten tvil flotte klokker! Ikke at jeg dykker så mye, men jeg liker vanntette klokker, sånn i tilfelle uhellet skulle være ute. (Evt at jeg snart blir nominert til en dukkert via facebook :) ) Om du er landkrabbe og synes Speedy er tingen, er det jo bare å klemme til! Om du liker å hoppe i vannet med klokka uten bekymringer, hadde jeg heller valgt sub. Du går nok ikke feil med noen av dem, selvom de har forskjellige egenskaper:)

@Thomas84 Takker for svar! Ja, det du skriver har du rett i. Og jeg syns begge er utrolig fine ur, på hver sin måte. Likevel har jeg til nå ikke eid noe bedre enn en av Longines' toppmodeller, og vil vel egentlig ha svar på hvor stor forskjell det er mellom speedy og sub på den horologiske skala? Har nemmelig lyst på noe som ansees som å være av det bedre, men fremdeles oppnåelig.

Redigert av en moderator:
Altså med 45, og en liiiiten stretch får du plass til begge brukt gjør du ikke? 15 for en speedy og lete litt så finner man en sub no date(14060) til 30?

Vanskelig valg. Tror jeg ville gått for Speedy først dersom du liker begge to omtrent like godt. Du får et fantastisk ur, og du får det på hånden kjappere. Når det er sagt, så har jeg hatt Speedy (kommer til å kjøpe igjen når anledningen byr seg), men den ble solgt til fordel for Sub.

Jeg ville gått for Speedmaster i første omgang. Submariner kan du kjøpe til 20-årsdagen :)

Min personlige preferanse er Speedy! Den er bare så ikonisk og perfekt. I tillegg takler den alt av remer og kan gjøres om fra sommerklokke, til badass-klokke, til dressklokke iløpet av få sekunder :)

Er det mer WIS med Speedmaster? Vil du ha anerkjennelse av dem som ikke er WIS også (sub)? Begge to er utvilsomt anvendelige, fine klokker. Jeg må innrømme at jeg valgte Sub og er meget glad i min. Som allerede nevnt er begge to noe "alle" burde ha.. Hva med å kjøpe en boxfresh Speedy, bruke den hver dag og skape emosjonell verdi. Når du begynner å få lyst på noe nytt, har du antageligvis mer å handle for og kan kjøpe en vintage fødselsår Sub som så mange drømmer om. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men det var min refleksjon over dilemmaet. Etter alle de deilige bildene av Speedy i Dagens, er det klart at jeg sikler etter en sånn og :p

744BE523-E82F-4D9A-9780-6EE8D092D799_zpsyhs0un3x.jpg

SUB!

Hvis jeg erindrer riktig så var det du som vurderte å selge klokken etter din bestefar? -Den i midten hos meg er etter min bestefar. Aldri selg ;)

Det er bare ett godt råd - prøv begge på armen og følg magefølelsen.

Jeg syns Speedy ser fantastisk ut, både på bilder og på andre. Da jeg prøvde den følte jeg ingenting.

Du bør også prøve ny og gammel sub - 116610 og (f.eks) 16610. De er forskjellige og jeg foretrekker den eldre 16610.

Synsing om klokker har kort utløpsdato - det kan tenkes at jeg prøver en Speedy i neste uke og faller fullstendig :confused:

Takker for alle svar! Tror jeg må ta tipset som ble nevnt her, å prøve begge klokkene på armen og se forskjellen... Men jeg blir sikkert klokere etterhvert som jeg nærmer meg kjøp, forhåpentligvis :rolleyes:

Det blir Speedy for min del. Sub er så absolutt en fin klokke, men når jeg får den på armen så er det desverre ingen kjemi mellom oss. Men i det minste så finnes det så mye annet der ute så slår gnister når man får de på lanken :cool:

Speedy

Er min anbefaling. Jeg prøvde div Rolex før jeg kjøpte men av en eller annen grunn fikk jeg ikke god følelsen. Jeg syns Sub er sinnsykt fine og robuste klokker. Men da Speedyen var på hånden første gang var det automatisk kjærlighet. Den funker til alt! Og historien dens er unik i den horologiske verden

C9376645-1664-4D23-ADFF-88177E09C01C-2658-000001072E673F80_zps5f993410.jpg

53080CB7-6589-4E41-8AA0-956D22EF8160-1736-000000A452025727_zpsf38e425d.jpg

20140502_121553_zps848c89ca.jpg

det sagt så fikk jeg prøve en 5513 for et par uker siden og instant love der og... sparer til Sub nå:)

Umulig å svare på dette for andre enn deg såklart, men måtte jeg kvittet med meg med enten sub eller speedy hadde det nok blitt sistnevnte. Hva tenker du eventuelt om en tudor sub, da er du nærmere speedy i pris og får mange av kvalitetene til suben.

Tror du ikke kan gå feil med noen av de, men jeg anbefaler deg å prøve begge før evt kjøp. To veldig forskjellige klokker mener nå jeg.
Jeg hadde nok gått for en Speedmaster, både pga pris, men også følelsene den ga meg kontra de tre Rolexene jeg har hatt opp gjennom.

Det blir Speedy for min del. Sub er så absolutt en fin klokke, men når jeg får den på armen så er det desverre ingen kjemi mellom oss. Men i det minste så finnes det så mye annet der ute så slår gnister når man får de på lanken :cool:

Velkommen i klubben. Prøvde lenge å forklare dette men ble bestandig antatt som en "Hater".
Dessuten, Sub'n er ingen chronometer/tachymeter...