Sushi

Til nå vet jeg at jeg trenger sånn rulle-dings, alge-papir(det man ruller makin i), wasabi, ingefær, risedikk og ris. Noe annet?


Der har du det som trengs til basic (og vél så det) sushi mekking (bambusmatte og noriark heter det)

Spisepinner, om du ikke har det.
Bruk også plastfolie rundt matta (så ikke risen klistrer seg til den)
 
Der har du det som trengs til basic (og vél så det) sushi mekking (bambusmatte og noriark heter det)

Spisepinner, om du ikke har det.
Bruk også plastfolie rundt matta (så ikke risen klistrer seg til den)

Takk, da blir det shopping etterpå! Gleder meg til søndag:)

Apropo bambusmatte, moren til en veldig belastet venn av meg brukte en sånn når hun rullet seg rullings, hun er sikkert rå på sushi:p
 
Apropo bambusmatte, moren til en veldig belastet venn av meg brukte en sånn når hun rullet seg rullings, hun er sikkert rå på sushi:p

:p
Old-lady-on-doorstep-with-cigar.jpg
 
Plastfolie, om du ikke har det hjemme. Et must om du skal lage de vrengte greiene med risen på utsiden ;)

Sesamfrø, godt å riste dem litt i en stekepanne og ha utenpå.
 
Hva er de grønne rullene for noe raga?

Det er en halv avocado som er skåret i svært tynne skiver og deretter lagt over en futomaki (rull med risen ut). De var fyllt med laks og tamagoyaki (japansk omelett)
Drago maki lurer jeg på om ikke de heter :)
 
I Oslo er det mange gode sushi-sjapper! favorittene er Alex sushi, Bryggen sushi på Aker brygge og Nodee. Jeg ser på disse stedene som de litt dyre eksklusive stedene som jeg spiser på hvis man er på date eller feirer ett eller annet:p
Skal jeg bare ha en digg take-away middag bestiller jeg nesten alltid fra Samurai sushi som ligger på Tøyen. Der har de etter min mening best utvalg og veldig god kvalitet på bitene i forhold til pris:)
Anbefalles for de av dere som ikke har spist der! :)
 
I Oslo er det mange gode sushi-sjapper! favorittene er Alex sushi, Bryggen sushi på Aker brygge og Nodee. Jeg ser på disse stedene som de litt dyre eksklusive stedene som jeg spiser på hvis man er på date eller feirer ett eller annet:p
Skal jeg bare ha en digg take-away middag bestiller jeg nesten alltid fra Samurai sushi som ligger på Tøyen. Der har de etter min mening best utvalg og veldig god kvalitet på bitene i forhold til pris:)
Anbefalles for de av dere som ikke har spist der! :)

Du som er glad BI-gutt (ref. annen tråd her inne) i likhet med meg har kanskje utforsket hva Nydalen byr på? Jeg er ikke dreven på sushi, snarere tvert imot. Spiste forøvrig på Nydalen Eat forrige og var ganske så fornøyd med det jeg fikk servert der. Har du noe erfaring med Nydalen Sushi (den ved siden av Godt Brød)? Isåfall, hvilken av disse er å foretrekke?
 
Jeg har nå satt risen og er klar for å prøve meg for første gang etterpå. Skal passe på å begynne før jeg blir ordentlig sulten, føler jeg trenger litt tid første gangen.

Var å kjøpte et kamskjell istad, fikk utrolig få skiver ut av det, selvom jeg skar tynt så tynt. Bruker dere rogna til noe?
 
Du som er glad BI-gutt (ref. annen tråd her inne) i likhet med meg har kanskje utforsket hva Nydalen byr på? Jeg er ikke dreven på sushi, snarere tvert imot. Spiste forøvrig på Nydalen Eat forrige og var ganske så fornøyd med det jeg fikk servert der. Har du noe erfaring med Nydalen Sushi (den ved siden av Godt Brød)? Isåfall, hvilken av disse er å foretrekke?

Hvis jeg ikke husker helt feil, ryddet Helstrøm opp Nydalen Eat. Gutta der fikk opplæring hos Alex på hvordan man skulle lage god sushi ;)
 
Du som er glad BI-gutt (ref. annen tråd her inne) i likhet med meg har kanskje utforsket hva Nydalen byr på? Jeg er ikke dreven på sushi, snarere tvert imot. Spiste forøvrig på Nydalen Eat forrige og var ganske så fornøyd med det jeg fikk servert der. Har du noe erfaring med Nydalen Sushi (den ved siden av Godt Brød)? Isåfall, hvilken av disse er å foretrekke?

Har desverre ikke spist på Nydalen Sushi. Eneste grunnen til dette er at de alltid blir nedstemt når vi skal spise sushi i pausen:) Har ikke hørt så masse negativt om Nydalen Sushi (eneste er at det vistnok skal være polske kokker der, noe som kanskje fører til at sushien mister litt av orginaliteten???), men har fått inntrykk av at folk heller foretrekker Sushi Eat. Sikkert fordi de har fått endel positiv omtale etter at Helstrøm/Alex Sushi var der. Også lager det god sushi da! :D
 
Liten presisering

At Alex Sushi er (eller var) en av de beste sushirestaurantene utenfor Japan er bare vås!!
Tipper det er et av disse gratismagasinene i Oslo som sto bak denne kåringen.

Alex Sushi blir jo som rene pølseboden å regne hvis man sammenlikner med f.eks. Masa i New York eller Urasawa i Beverly Hills.

Men sammen med Nodee og Art of Sushi er de nok best på sushi i Norge.

Som noen kommenterte over var det Times som sto for kåringen. Et viktig poeng er imidlertid at den ble kåret til den beste sushi baren i nord europa.

Såvidt jeg husker ble det skilt mellom sushi bar og restaurant.

IMHO er Alex ikke bare det beste sushi stedet i Oslo men godt innenfor de åtte ti beste spisestedene i Oslo basert på helhetsopplevelsen.

Og så ligger det jo veldig greit til da ;)
 
Er ikke noe å satse på å bruke noe annet enn muskelen fra kamskjellet.

Har laget litt sushi selv og det som slår meg er at nori som jeg kjøper i butikken smaker høgg sammenlignet med det du blir servert ute. Noen som har et tips der?
 
Har ikke hørt så masse negativt om Nydalen Sushi (eneste er at det vistnok skal være polske kokker der, noe som kanskje fører til at sushien mister litt av orginaliteten???), men har fått inntrykk av at folk heller foretrekker Sushi Eat. Sikkert fordi de har fått endel positiv omtale etter at Helstrøm/Alex Sushi var der. Også lager det god sushi da! :D

Polske kokker på Nydalen Sushi, javel, på Nydalen Eat er kokken og resten av gjengen vietnamesiske. Ikke japanske på noen av stedene med andre ord. Eat begynte bra før det gikk skikkelig nedover med kvaliteten, men så kom Hellstrøm og ryddet opp. Ja, det hjalp faktisk en god del og de gangene jeg har vært der det siste halvåret har det vært helt greit. Som lunsj eller hverdagmiddag.

Opplevelsen er både større og bedre hos Art og Alex.

Til dere som lurer på hvordan en fra Valdres kan ha en mening om dette (også) - så er jeg veldig glad i god mat og godt drikke og om jeg ikke har noe spesifikt i Oslo å gjøre så hender det at vi tar oss en dags- eller kveldstur kun for matens skyld. I Valdres får vi ikke bedre sushi enn den vi lager selv og etter en snau mannsalder i Oslo blir man litt bortskjemt.

Et godt råd: Kjøp en back loin Salma laks, skjær i passe tynne skiver. Serveres som sashimi med litt sprø salat, agurk, avocado, soyasaus, wasabi, sesamfrø, syltet ingefær og et glass eller to med Kirin. Herlig!
Tilberedningstiden er på ca 10 minutter, men dette har jeg ikke sjekket mot chronometeret;)
 
Er ikke noe å satse på å bruke noe annet enn muskelen fra kamskjellet.

Har laget litt sushi selv og det som slår meg er at nori som jeg kjøper i butikken smaker høgg sammenlignet med det du blir servert ute. Noen som har et tips der?

Jeg gnagde litt på skjellet en gang, selv med masse wasbi ble ikke det så godt:p
Om man kjøper kamskjellet i butikken er det vel ikke noe annet enn muskel og skjell?
 
Jeg gnagde litt på skjellet en gang, selv med masse wasbi ble ikke det så godt:p
Om man kjøper kamskjellet i butikken er det vel ikke noe annet enn muskel og skjell?

:p:p Veldig bra. Kjøper du levende kamskjell er det vel ratt litt mer. Både muskel og rogn er spiselige deler, men rognen går i søpla hos meg. Trodde det var det du spurte om lenger opp.