Ble tipset om at det nærmer seg åpning av denne folkefinansieringskampanjen, og at mange visstnok har forhåndstegnet seg.
Vi kunne sikkert startet en diskusjon rundt de tekniske løsningene, prognosene, budsjettene og valuation. Men dette er generelle problemstillinger hvor mange av dere sikkert skjønner like mye (eller lite) som meg
Derimot føler jeg nesten en slags plikt – i alle fall her på TS – til å lufte noen tanker om biten som relaterer seg til klokkeindustrien. Ting jeg skal driste meg til å hevde at jeg har litt peiling på.
Det er veldig mye å ta tak i, men jeg skal gjøre et forsøk: Planene som presenteres – med tette samarbeid mot autoriserte forhandlere, produsenter, deling av informasjon om service, eierskap osv. – fremstår som oppsiktsvekkende naive og fjerne fra den virkeligheten jeg (og flere jeg har diskutert det med i bransjen) kjenner. At dette i tillegg presenteres nærmest som ren plankekjøring får de røde lampene til å blinke hos meg.
Industrien er notorisk lukket, kontrollsøkende og lite samarbeidsvillig med eksterne aktører. Mye handler selvsagt om tillit og å kjenne de riktige menneskene (noe Watch Vault tilsynelatende ikke har/gjør) – men selv med det er det neppe nok for å gjennomføre planene. For å sette dette litt i perspektiv, så er selv noe så trivielt som bruk av bilder, informasjon og logoer (som jeg ser Watch Vault har brukt i mockupene i folkefinans-kampanjen) garantert advokatmat om det oppdages. Og nok et varsel om at noen ikke har forstått tegningen.
Forsøk på storslåtte offisielle samarbeid med bransjen har også blitt gjort før, både her hjemme og i utlandet. Inkludert proffe aktører med inngående kunnskap og nettverk innenfor klokkeindustrien, som 8past10 og Chrono24. Selv om disse var/er backet av større og proffere kapital, har det vist seg å ikke være gjennomførbart. Hvor mange store merker og autoriserte forhandlere ser du på Chrono24? Nettopp.
For meg virker det ikke som om gründerne har pratet med folk i bransjen, eller gjort noe research av industrien og strukturene der. Bortsett fra å håndplukke store tall som gjør seg flott på en slide.
Da kan man spørre seg om hva som er igjen av "plattformen", og hvilke behov eller problemer den egentlig løser. For ikke å snakke om hvorvidt selskapet er verdt de 33 millionene(!) de selv mener allerede fra startblokka.
Ingen fasit, men mine personlige meninger. Og om ikke det allerede er klinkende klart – jeg investerer ikke, og fraråder også alle mine venner og nærmeste å gjøre det.
PS: Når alt er sagt så tror jeg ingen av de involverte partene har noen dårlige intensjoner eller bevisst forsøker å villede noen. Bare har blitt forelsket i en veldig dårlig idé.