Hei
Jeg tenker det er på sin plass at jeg kommenterer denne tråden slik at ettermælet til Watch Vault på Tidssonen blir noe bedre belyst av faktum, og noe mindre preget av anonyme tastaturkrigeres antagelser.
Det har vært spekulert mye i denne tråden. Jeg registrerer både konstruktive tilbakemeldinger og uberettiget ræl. Som grunnlegger av selskapet har det vært fantastisk å se hvordan prosjektet har engasjert, på både godt og vondt. Jeg oppfordrer dere til å laste ned appen og se hva vi har bygget:
Last ned Watch Vault
Det er ikke lett å starte opp et selskap, og det vil alltid være uforutsette utfordringer knyttet til utvikling av komplekse kodebaser. De av dere som legger god viljen til vet at det er dyrt å ha utviklere og dataingeniører ansatt i Norge. Selskapet har hatt sin fair share med utfordringer, og jeg må bære ansvaret for at vi ikke lykkes.
Watch Vault har forsøkt å samle nyheter, klokkedata og prishistorikk over flere år som sammen med sosiale funksjoner er gjort tilgjengelig i en plattform for klokkeentusiaster. Markedsplassen har fastpris- og auksjonsannonsering med en trygg betalingsløsning og sporing av forsendelse/overlevering. Klokker som er lagt ut for salg blir verifisert, slik at kjøper kan være sikker på at uret er ekte og at det er i selgers besittelse. Selskapet har hatt egen urmaker og vi hadde planer om å tilrettelegge for både taksering, forsikring, service og in-house verifikasjon gjennom selskapet og partnere. Betaling via en depositumskonto sikrer at klokken blir levert før selger mottar oppgjør for transaksjonen, mao. trygg handel. 0.9% av salgsummen fra kjøper og selger gikk til å dekke kostnader for å drifte plattformen.
Siden lansering i Klokkeriet 16.11.22 har Watch Vault 2700 nedlastere hvorav 2200 er brukere, tilsvarende en churn på 18.5 %. Det er verifisert klokker med verdi tilsvarende 11 millioner. For at forretningsmodellen i dagens produkt skulle fungere var det behov for stor trafikk, men vi har ikke klart å nå "kritisk masse". 2022 var et år preget av global uro, høy inflasjon og nedturer i både klokke- og kapitalmarkedet. Det var nødvendig å hente mer funding i et lunket marked for risikokapital for å fortsette driften. Det klarte vi ikke og oppbud ble et faktum.
Jeg ønsker å påpeke at styret, rådgivere, ansatte og undertegnede har jobbet iherdig for å skape en plattform for nye og eksisterende klokkeentusiaster. Målet vårt var å samle klokkefolk i inn- og utland, skape en trygg arena hvor nybegynnere og eksperter i klokkemarkedet kunne møtes, samtale og handle. Da ambisjonene og budsjettet ikke lengre samsvarte ble det vanskelig å konsolidere videre drift.
- Aksjonærene i selskapet har gjennom selskapets levetid vært underrettet i detalj om fremdrift, tilbakeslag, oppturer og nedturer i ukentlige oppdateringer
- Selskapet har sysselsatt 6 ansatte i Norge
- Watch Vault AS var et legitimt selskap, deler av plattformens utvikling ble godkjent som et forskningsprosjekt, vi fikk funding fra Amazon Web Services, Forskningsrådet og Innovasjon Norge
- Vi undervurderte lojaliteten til eksisterende markedsplasser som Finn.no og den veldrevne Facebook gruppen til Klokkeriet
- Alle har hatt anledning til å nå selskapet via hjemmesiden vår, på Facebook, epost, telefon eller direkte i appen og vi har svart på de henvendelser og spørsmål som er stilt
Dessverre er det ekte mennesker som har tapt sin investering. Det er ekte mennesker som har dedikert flere år av livet sitt til prosjektet, og det er ekte mennesker i tusentall som har hatt glede av plattformen vår. Det er mye vi kunne gjort annerledes, i etterpåklokskapens lys. Jeg erkjenner at vi feilet, men vi gjorde så godt vi kunne. Det forandrer ikke dagens situasjon. Watch Vault er konkurs.
Christopher R.