Tanker rundt en klokkesamling!

Medlem
22. nov. 2010
Sted
Stavanger
Til alle kjære klokkefrelste TS-medlemmer!

Jeg er nysgjerrig på hva folk på TS prioriterer når dere bygger opp en klokkesamling.
Hvorfor har du valgt akkurat den klokken i din samling?

Velger dere klokker kun etter hvordan de ser ut, uten spesielle tanker om pris, merke og bruk? Eller ut i fra økonomiske grunner? Velges urene slik at man har forskjellige klokker til forskjellig bruk? Type: Dressklokke, sportsklokke, hverdagsklokke etc. Prioriteres en samling med et variert utvalgt klokkemerker, eller holder folk seg til et spesielt merke gjennom hele samlingen? Velger dere å ha få dyre ur, som en mer eksklusiv samling, eller en samling med flere klokker til mindre/lavere pris?

Hvilke typer ur mener dere en samling bør inneholde? Hva er en "bra" samling i deres øyne?

Det ble en del spørsmål her, men håper å få mange svar ;) !!

Torje

Takk for svar!;)

Har vert inne å lest den tråden tidligere Moore! Samlingen din helt er fantastisk;)
Jeg...vil... ha... en... Nautilus!

• Uret på fange meg.
  • Jeg må ha råd til å eie uret. Stikkordet er: råd til verditapet.
  • Det må være et ur jeg kan bruke "daglig". Men ikke nødvendigvis til alle aktiviteter jeg kan støte på.

Noe fokus på samlingen har jeg ikke, og tviler på at jeg kommer til å få det. Har definert det som en brukssamling som i hovedregel følger det over. Noen unntak fra regelen er det selvsagt, og flere vil det nok komme. ;)

For min del har dette endret seg underveis.
Det startet med dressur, helst vintage. Deretter kun vintage, men også sportsur. Deretter også nyere ur. Deretter en tanke om at noen modeller måtte være i en samling (Navitimer, Speedmaster, Submariner osv).

For øyeblikket er jeg fokusert på å fylle en koffert med Rolex. Planen er å prøve meg på Patek når kofferten er full... Heldigvis for økonomien har jeg sikkert endret fokus innen jeg kommer dit.

Har en grunnleggende idé om at jeg vil ha dykker- eller dressur i samlingen.
Deretter skal det helst ikke være to klokker med samme urverk.
Jeg vil også tilstrebe meg å kjøpe klokker med in-house verk.
Utgangspunktet må være at klokken aldri skal bli solgt.

Nå skal det sies at det bare er idioter som aldri skifter mening....;)
Hvis jeg virkelig liker et ur skal ikke denne filosofien stå i veien for et kjøp.

Dette er kun løse retningslinjer for min egen del. Med til tider svært lav impulskontrol vil disse "reglene" hjelpe meg å unngå bomkjøp fordi fornuften blir lagt igjen hjemme.:oops:
Også hvis valget skulle stå mellom to klokker vil retningslinjene tre i kraft.

Svaret her er for meg en dynamisk prosess

Egentlig. Spør i dag, et svar, i morgen et annet. Neida, ikke så ille men samtidig stemmer det nok hvis man bruker ettårsintervaller i stedet for dager.

Startet f. eks med rolex fordi det DA virket som det beste merket i verden, bli lagt merke til osv. bla bla bla.

Begynte å ta flylappen, og vips så var rolex byttet ut med Breilting, pilotbriller fra Ray Ban og pilotkoffert. Jeg har ALLTID hatt stort fokus på utstyr. Inviterer noen meg ut for å drepe dyr noen gang, vil jeg sikkert investere i et drapsvåpen som vekker oppsikt. Selvfølgelig bare tull, men prøv å overbevis meg!

Dette tok litt av, så tilbake til horologi.

Etter Breitling følte jeg meg at nå var jeg voksen"Rolex var for nyrike russere og Bretling for bolere".
Så det ble et passe komplisert JLC ur (med en diameter som sikkert hadde passet bedre på boleren fra linjen over).

Så følte jeg at jeg plutselig var litt sånn "spiller samme sang på trekkspillet mitt her på hjørnet and have made it, så nå blir det mercedes - OG" en submariner med blå skive OG DELGULL.

Leverte dog tilbake mitt rumenske pass etter allerede en uke (jada folkens, stigmatisering dette her, bare heng meg ut, jeg tåler det) og byttet samtidig uret med en stålmodell fra Rolex.

Denne ble få måneder etter byttet i en panerai, og etter et halvt år sitter jeg da uten den men med en gammel hævv av en Submariner fra mitt fødselsår sånn omtrent.

I tillegg har jeg glemt å nevne at jeg har sånn ca ti klokker med ekte nostalgisk verdi, type morfar, farfar, far, og onkel ect i klokkeboksen. Dette er gamle omegaer, tissot og et eller annet russisk merke. Dette er keepers uannsett, men temaet kan jo godt kalles "family".

Nå er jeg altså helt 100% hektet på gamle rolexer, og SKAL overgå ALLE når det gjelder koffertfylling. Jeg har nemlig en Samsonite koffert, type stor, og drømmen er å fylle DEN! UTEN mellomleggspapir.

Moralen i denne høyst personlige historien er egentlig, jeg startet med Rolex, og avslutter med rolex. Kom i går hjem fra utlandet, og motsto MANGE fristelser, kom dog hjem uten en klokke - Lykkelig.

Hvorfor? Fordi jeg har gått på så ufattelig mange smeller med å bruke penger på såkalte "ventepølser". Klokker som er ment å slukke tørsten etter det jeg egentlig vil ha.

For kort tid siden aksepterte jeg at ventepølsebegrepet kunnnnnnnnnnnn tillates når det gagner samlingen. Og så, tørk svetten av pannen, hva er det jeg prøver å si.

For meg har rolex blitt det ultimate samlerobjektet. Jeg er helt klart lettpåvirkelig, og hadde kanskje valgt noe annet hvis jeg ikke hadde frekventert dette forum de siste år. Men HEY, A man needs his audience.

Noen har dykkerklokker som temaer. Noen har måneklokker. Noen har pilotklokker. Og noen, skal ha et av hvert av de mest kjente urprodusentene. Noen vil ha in-house urverk, Noen vil ha chronograf, osv.

Det finnes flere "oppskrifter" på hva en basic samling burde inneholde, hvis man skal ha et av hvert merke-samling. Antar at Rolex submariner og Omega Speedmaster er soleklare her. Overlater til andre å fylle listen.

Noen ur appelerer helt klart til visse yrkesgrupper, og dette er jo helt klart et tema man kan bruke når man samler klokker. I tillegg til dykker og pilot, finnes det jo både legeur, aksjemeglerur, spesialstyrke militær, politi, - sykepleierur (NB! disse henger gjerne og dingler opp ned på kittelen, og må ikke forveksles med armbåndsur, men er ment å oppfylle alle horologiske-praktiske ønsker hos denne gruppen). Noen samler jo også på lommeur. Tema ur til enhver anledning er jo også fengende, type casual, dress, utpåbyen, julaften, nyttårsaften, syttendemai osv.

Moralen i visen her blir vel, kjøpe og samle på det en har lyst på nå... Lykkes du i å oppnå ekte og evig kjærlighet til det/de urene du velger, er du allerede en VINNER!

+1 :)

Har selv gått gjennom følgende faser mht Rolex;

1. Hate alle Rolex og være svært mistenksom til alle som bærer en. 2. Hate alle Rolex og lure på hvorfor enkelte tilsynelatende oppegående personer kan eie en eller flere. 3. Synes at de fleste Rolex er harry og/eller jålete, men skjønne hvorfor enkelte er fasinert av historie. 4. Tenke at Sub og Explorer er ganske fine ur, men i grunnen ganske overpriset. 5. Ha stor forståelse for andres innkjøp av en klassisk Rolex. 6. Herreg... som jeg ønsker meg en Sub.

Legg til minst like mange faser i forbindelse med andre merker, modeller osv, så nærmer du deg et bilde av min, i denne sammenheng, beskjedne og stadig varierende klokkesamling :)

Takk for alle svar folkens! :D Synes det er interessant å se hvilke valg, tanker og historie som ligger bak en klokkesamling.

Greg, takk for en interessant og ærlig post! ;) Vet ikke hvordan synet ditt i dag er på Breitling da, men jeg skal en gang ha Breitling Superocean Heritage 38/42 mm! Boler eller ei!:cool:

Torje

Hvorfor har du valgt akkurat den klokken i din samling?

Oooo, den var fin, den har jeg lyst på! ;)

Har alltid kjøpt det jeg til enhver tid har lyst på, om pengene strekker til. Det blir ingen fokusert samling av slikt, men så tenker jeg nok mer på meg selv som en entusiast enn en samler.

Min filosofi er litt som Anders; kjøp det du har lyst på og råd til :)

Jeg har ikke noe tema for samlingen min. Den begynner å sentreres veldig rundt noen få klokker som jeg liker veldig godt og som jeg ikke har lyst til å selge.

Min samlings sammensetning er kun et resultat av at jeg har glemt å ta tablettene mine mot dårlig impulskontroll.:mrgreen:

Oooo, den var fin, den har jeg lyst på! ;)

Har alltid kjøpt det jeg til enhver tid har lyst på, om pengene strekker til. Det blir ingen fokusert samling av slikt, men så tenker jeg nok mer på meg selv som en entusiast enn en samler.

Du bør virkelig gjøre en jobb med fokuseringen, Anders! Den røde tråden er helt fraværende..!;););)

Klokkebilder399.jpg

Jeg har fokusert "samlingen" min på toolwatches, da spesielt mye vekt på dykkerur.

Kjøper etter hjerte... og bankkonto ;) "Den MÅ jeg ha, vis det er nok penger å skaffe!" Samler ikke på noe mer spesielt enn klokker jeg liker og/eller som har en spesiel betydnig for meg personlig.

Du bør virkelig gjøre en jobb med fokuseringen, Anders! Den røde tråden er helt fraværende..!;););)

Vel, når du velger å poste slike utdrag av haugen av klokker ser det jo litt fokusert ut ;)

Men ok, Rolex er godt representert og kan vel godt være et slags fokus :D