Svaret her er for meg en dynamisk prosess
Egentlig. Spør i dag, et svar, i morgen et annet. Neida, ikke så ille men samtidig stemmer det nok hvis man bruker ettårsintervaller i stedet for dager.
Startet f. eks med rolex fordi det DA virket som det beste merket i verden, bli lagt merke til osv. bla bla bla.
Begynte å ta flylappen, og vips så var rolex byttet ut med Breilting, pilotbriller fra Ray Ban og pilotkoffert. Jeg har ALLTID hatt stort fokus på utstyr. Inviterer noen meg ut for å drepe dyr noen gang, vil jeg sikkert investere i et drapsvåpen som vekker oppsikt. Selvfølgelig bare tull, men prøv å overbevis meg!
Dette tok litt av, så tilbake til horologi.
Etter Breitling følte jeg meg at nå var jeg voksen"Rolex var for nyrike russere og Bretling for bolere".
Så det ble et passe komplisert JLC ur (med en diameter som sikkert hadde passet bedre på boleren fra linjen over).
Så følte jeg at jeg plutselig var litt sånn "spiller samme sang på trekkspillet mitt her på hjørnet and have made it, så nå blir det mercedes - OG" en submariner med blå skive OG DELGULL.
Leverte dog tilbake mitt rumenske pass etter allerede en uke (jada folkens, stigmatisering dette her, bare heng meg ut, jeg tåler det) og byttet samtidig uret med en stålmodell fra Rolex.
Denne ble få måneder etter byttet i en panerai, og etter et halvt år sitter jeg da uten den men med en gammel hævv av en Submariner fra mitt fødselsår sånn omtrent.
I tillegg har jeg glemt å nevne at jeg har sånn ca ti klokker med ekte nostalgisk verdi, type morfar, farfar, far, og onkel ect i klokkeboksen. Dette er gamle omegaer, tissot og et eller annet russisk merke. Dette er keepers uannsett, men temaet kan jo godt kalles "family".
Nå er jeg altså helt 100% hektet på gamle rolexer, og SKAL overgå ALLE når det gjelder koffertfylling. Jeg har nemlig en Samsonite koffert, type stor, og drømmen er å fylle DEN! UTEN mellomleggspapir.
Moralen i denne høyst personlige historien er egentlig, jeg startet med Rolex, og avslutter med rolex. Kom i går hjem fra utlandet, og motsto MANGE fristelser, kom dog hjem uten en klokke - Lykkelig.
Hvorfor? Fordi jeg har gått på så ufattelig mange smeller med å bruke penger på såkalte "ventepølser". Klokker som er ment å slukke tørsten etter det jeg egentlig vil ha.
For kort tid siden aksepterte jeg at ventepølsebegrepet kunnnnnnnnnnnn tillates når det gagner samlingen. Og så, tørk svetten av pannen, hva er det jeg prøver å si.
For meg har rolex blitt det ultimate samlerobjektet. Jeg er helt klart lettpåvirkelig, og hadde kanskje valgt noe annet hvis jeg ikke hadde frekventert dette forum de siste år. Men HEY, A man needs his audience.
Noen har dykkerklokker som temaer. Noen har måneklokker. Noen har pilotklokker. Og noen, skal ha et av hvert av de mest kjente urprodusentene. Noen vil ha in-house urverk, Noen vil ha chronograf, osv.
Det finnes flere "oppskrifter" på hva en basic samling burde inneholde, hvis man skal ha et av hvert merke-samling. Antar at Rolex submariner og Omega Speedmaster er soleklare her. Overlater til andre å fylle listen.
Noen ur appelerer helt klart til visse yrkesgrupper, og dette er jo helt klart et tema man kan bruke når man samler klokker. I tillegg til dykker og pilot, finnes det jo både legeur, aksjemeglerur, spesialstyrke militær, politi, - sykepleierur (NB! disse henger gjerne og dingler opp ned på kittelen, og må ikke forveksles med armbåndsur, men er ment å oppfylle alle horologiske-praktiske ønsker hos denne gruppen). Noen samler jo også på lommeur. Tema ur til enhver anledning er jo også fengende, type casual, dress, utpåbyen, julaften, nyttårsaften, syttendemai osv.
Moralen i visen her blir vel, kjøpe og samle på det en har lyst på nå... Lykkes du i å oppnå ekte og evig kjærlighet til det/de urene du velger, er du allerede en VINNER!