Tema for klokkesamling?

Medlem
11. jan. 2010
Innlegg
1.301
Sted
Stavanger
Har dere urister et tema for samlingen deres? I tilfelle: Hvilket? Hadde vært morsomt å visst :)
Jeg for min del vurderer å begynne en samling med pilot-ur (siden jeg er fullstendig fly-nerd i tillegg til alt mulig annet nerdete...)
 
Jeg har ikke noen samling som sådan, men tenker heller i retning av å ha en klokke for de fleste anledninger.
Det vil si et dressur, sportsur, casualur etc. For meg holder det massevis med 3-5 klokker til enhver tid.
 
I den grad det peker seg ut noen retning i min haug, så er det dykkere, og da særlig Seikos mekaniske.
 
Remakes

Oppdaget at et fellestrekk ved samlingen min er at det stort sett er remakes av gamle klassikere.

Litt usikker på om jeg skal fortsette den linjen, men...
 
Jeg har hverken selvdisiplin eller utholdenhet nok til å holde meg til et tema, og er vel mer en klokkekjøper enn -samler. Selv om det er noen vage gjennomgangsemner i klokkebeholdningen min, bærer den mest preg av at jeg har kjøpt klokker jeg har hatt lyst på etterhvert som de har dukket opp. Få ting imponerer meg som en tematisk gjennomført samling, men mine spede forsøk på slikt har strandet etter to eller maksimalt tre ur.
 
Kjøper helst i to kategorier:

1: Manufakturverk + dato + gangreserveindikator.

2: Kule, rare klokker: jumphour, driversview osv. Sluttet å kjøpe slike men har tenkt å presentere disse snart med ønske om å få tilsvarende klokker fra andre medlemmer.
 
Det er vel ikke noe spesielt tema, men jeg har jo blitt veldig glad i et lite knippe produsenter. Rolex, IWC, Omega og Heuer. Ser egentlig ikke ut som jeg kommer til å spre meg noe særlig utover flere merker egentlig (Panerai som et momentary lapse of reason ;) ). På det viset er jeg jo utrolig mainstream, konservativ og kjedelig, men det er nå disse som appellerer mest.

Dykkere og kronografer med sterk historisk forankring er godt representert.
 
Nå har ikke jeg noe særlig klokkesamling å skryte av, men klokker jeg har og kommer til å erverve i fremtiden kjøpes utelukkende for jeg liker dem. Finnes ingen rød tråd her i gården. :D

Har forøvrig en forkjærlighet for IWC, men har i det siste virkelig fått sansen for Rolex og Omega.
 
Jeg har et tema, men sliter litt med å finne ut hvilke klokker som passer inn. Har googlet en del, men finner altså ikke ut av det. Håper dere kan hjelpe.

Temaet jeg ønsker er: "Klokker som har en eller annen spesiell historie".

Det betyr at jeg per i dag (kun) har en "Moon watch". Den neste jeg har på listen er en "Bond klokke", foretrekker Rolex sin.. Men her stopper det litt opp. Hvilke andre klokker passer inn i mitt tema?
 
Jeg har et tema, men sliter litt med å finne ut hvilke klokker som passer inn. Har googlet en del, men finner altså ikke ut av det. Håper dere kan hjelpe.

Temaet jeg ønsker er: "Klokker som har en eller annen spesiell historie".

Det betyr at jeg per i dag (kun) har en "Moon watch". Den neste jeg har på listen er en "Bond klokke", foretrekker Rolex sin.. Men her stopper det litt opp. Hvilke andre klokker passer inn i mitt tema?

Longines har et praktfull et som Lindbergh skal ha brukt på sin første transatlantiske overfart. Sjekk også Fridthjof Nansens ur han brukte på sine ferder! Et meget spennende tema som krever en reasearch jeg har stor sans for :)
Hva med et russisk kosmonaut-ur fra deres spede begynnelse som romfartsnasjon? Yummy!! Så jeg ikke nettop et her på forumet?
 
Despoter

Gjør stadig vekk forsøk på å finne ur relatert til despoter,foreløbig bare funnet; Mao(kinesisk,mek.),Saddam Hussein(Favre-Leuba,heldoublè)og Hitler(kjipt,nyprodusert lommeur,men litt morsomt at det er russisk).
 
Har foreløpig ingen samling som sådan men planen er å holde meg til inhouse-verk og målet er som flere andre her en-av-hver-prinsippet. I første rekke ønsker jeg å komplementere mitt dressur med et sportsur, et pilotur og en vintage. Har også tenkt at jeg ikke vil ha samme merke flere ganger men er blitt veldig opptatt av GO så spørs om det ryker.... og minst en av dem må være en chronograph.
 
I utgangspunktet tenkte jeg å få representert urtema; chronograf, dykker, dress, pilot, osv.
Men i iveren oppdaget jeg fort at jeg likte noen merker bedre enn andre. Jeg tror for alltid Rolex står hjertet nærmest.
Dernest Omega. I tillegg har jeg en fetisj for pilotur. Samlingen min består av mange eksempler på dette; Omega Speedy pro, Russiske Stumanskije, de to Debaufrene, Aristo Gigant, Breitling Montbrilliant. Men også dykkere og chronoer er godt representert...

Velvelvel. Jeg leser igjennom mitt eget innlegg og tenker som deg Reidar; så lenge det tikker...:mrgreen:
 
Må nok innom denne tråden jeg også.
Det er jo faktisk litt interessant å sette noen ord på denne merkelige "fetishen" av en hobby man bare lar seg fascinere mer og mer av.
For preferanser og temavalg utvikler seg jo over tid. Likevel har det vært - inntil nylig - et par "førende" preferanser - eller tema om man vil - som jeg har vektlagt.

- På den ene siden manufakturverk.
- På den annen side to kategorier eller bruksområder, - dress (les: jobb) og fritid (les: sport)

Innenfor disse segmenter må urverket ha dato og/eller power reserve. Helst begge deler.
Moonphase og flyback er hyggelige tilleggsfunksjoner som ikke er avgjørende, men følger det med, sier jeg ikke nei.

Utover dette har jeg også en ideal-størrelse på urets kasse som jeg er svært lojal i forhold til. Her ligger jeg på 40-42(43).
Ur over/under denne dimensjon blir uinteressant for meg. Rett og slett fordi de ikke passer meg.

Inntil nylig hadde jeg også et hovedpoeng om å samle ur etter prinsippet "ett-av-hver" innen respektive manufakturverk.
Jeg måtte legge prinsippet bort.
Først endret IWC meg, da en Portuguese Automatic 7 Days supplerte en Portuguese Chronograph.
Nå har Jaeger-LeCoultre endret meg, da en Master Control Eight Days straks supplerer en Master Compressor Chronograph.

Alt dette bare bekrefter påstanden om at man i denne hobbyen kanskje skal være forsiktig med å være altfor entydig på prinsipper og preferanser.
Heldigvis.
For du verden så mye fint og moro man kan gå glipp av om man var det.
Heldigvis.
For ingen av oss vet jo til enhver tid hva som ligger og venter rundt neste sving.
Det er jo dette som gjør det til den høyst stimulerende - og samtidig litt frustrerende - hobbyen det er.
Heldigvis.
:cool:
 
Først...imponerende samling Moore...

Jeg fant ut at jeg har holdt meg til nogenlunde samme "utseende"...alle (beskjedne 4...) har svart skive...og der stopper likheten opp...men har prøvd å satse på forskjellige "bruksområder". En kronograf (IWC), en med dualtime GMT (Jaeger Dualmatic)), en dykker (Panerai) og en med tilknytning til bil (Carrera)...men de ser like ut alle sammen...hmm...her må noe gjøres...:)

Klokker054.jpg
 
Når jeg ser på min beskjedne samling så ser jeg tilfeldigvis noen likhetstrekk..
Alle har svart skive, og alle har en vanntetthet mellom 200m - 2000m.

Jeg bestilte derfor noe jeg vil kalle et dressur, og valget falt derfor naturlig på en hvit skive.

Jeg ser at jeg også mangler en kronograf, et pilot ur og en Rolex.
Ellers skulle jeg gjerne hatt en sommerklokke med orange preg og respektabel vanntetthet. Desverre er en slik klokke ikke
blant topp 3 på kjøpe-listen min, men den listen kan forandre seg opptil flere ganger på en uke, hehe....