Må nok innom denne tråden jeg også.
Det er jo faktisk litt interessant å sette noen ord på denne merkelige "fetishen" av en hobby man bare lar seg fascinere mer og mer av.
For preferanser og temavalg utvikler seg jo over tid. Likevel har det vært - inntil nylig - et par "førende" preferanser - eller tema om man vil - som jeg har vektlagt.
- På den ene siden manufakturverk.
- På den annen side to kategorier eller bruksområder, - dress (les: jobb) og fritid (les: sport)
Innenfor disse segmenter må urverket ha dato og/eller power reserve. Helst begge deler.
Moonphase og flyback er hyggelige tilleggsfunksjoner som ikke er avgjørende, men følger det med, sier jeg ikke nei.
Utover dette har jeg også en ideal-størrelse på urets kasse som jeg er svært lojal i forhold til. Her ligger jeg på 40-42(43).
Ur over/under denne dimensjon blir uinteressant for meg. Rett og slett fordi de ikke passer meg.
Inntil nylig hadde jeg også et hovedpoeng om å samle ur etter prinsippet "ett-av-hver" innen respektive manufakturverk.
Jeg måtte legge prinsippet bort.
Først endret IWC meg, da en Portuguese Automatic 7 Days supplerte en Portuguese Chronograph.
Nå har Jaeger-LeCoultre endret meg, da en Master Control Eight Days straks supplerer en Master Compressor Chronograph.
Alt dette bare bekrefter påstanden om at man i denne hobbyen kanskje skal være forsiktig med å være altfor entydig på prinsipper og preferanser.
Heldigvis.
For du verden så mye fint og moro man kan gå glipp av om man var det.
Heldigvis.
For ingen av oss vet jo til enhver tid hva som ligger og venter rundt neste sving.
Det er jo dette som gjør det til den høyst stimulerende - og samtidig litt frustrerende - hobbyen det er.
Heldigvis.