Hei Alessandro og velkommen!
Veldig gledelig at noen oppretter en bruktbutikk med fokus på vintage her i Norge. Vi har jo andre som selger klokker på nettet, men ofte med fokus på nytt, med litt vintage attåt. Her er det omvendt og det er gledelig!
Jeg antar at jeg er i målgruppa her, og det kan kanskje være fruktbart hvis jeg kom med noen tilbakemeldinger på nettstedet ditt. Kall det gjerne en anmeldelse. Jeg tråler nettbutikker daglig og ser mye som fungerer bra og ikke fullt så bra. Og jeg har handlet fra flere av dem. Så la oss ta det steg for steg:
Utseende og presentasjon:
Jeg synes førsteinntrykket er veldig oversiktlig. Store bilder og luft i sidene gjør at man får lyst til å klikke seg videre, og bildekvaliteten er bra. Dette gir et profesjonelt og bra førsteinntrykk.
Navigasjon og struktur:
Jeg liker at du har nyheter og siste innkomne på førstesiden. For oss som kommer til å besøke siden jevnlig er dette viktig. Så slipper vi å gå igjennom kolleksjonen hver gang vi er innom.
Menyvalget "produkter" og valgene under her er greie. Det eneste jeg kunne tenkt meg er at du gjerne deler inn på merker, men i tillegg kanskje har et eget vintage-menypunkt hvor du oppsummerer vintage-klokkene uansett merke. Du kan gjerne ha klokkene begge steder, slik at man har to innfallsporter; ift merke eller ift vintage. Dette er typisk et valg jeg ser på nettsteder som for det meste har nyere klokker. For de som har mest vintage-klokker, har de et menypunkt som heter "modern watches" eller lignende. Du får se hva du til slutt kommer til å selge mest av.
Beskrivelser og innhold:
Liker at du skriver litt om klokkene og historikken, jf. Rolex og det italienske statspolitiet. Når det kommer til klokkebeskrivelsene, kunne jeg tenke meg en litt mer strukturert beskrivelse av klokka, gjerne inndelt ift skive, visere, bezel-ring, kasse, baklokk og urverk. Slik jeg ser det er det viktig å si noe om deler som har blitt byttet ut, selv om disse er originale Rolex- eller Omega-deler.
Et eksempel er Speedmasteren fra 1967 (Merk at den er fra 1967 og ikke 1968). Jeg ser at bezel-ringen er av nyere dato og ikke fra 1967. Videre har den den "moderne" typen visere, men med patina. Jeg antar derfor at viserne også er byttet ut en gang, men da for en stund tilbake. Det er også viktig å merke seg at "Extract from the Archives" kun forteller når urverket forlot Omega-fabrikken og ble sendt til en eller annen AD i nevnte år. Den vil også si noe om referansenummeret, men IKKE noe om originalitet ift klokkens forskjellige bestanddeler. Har du annen dokumentasjon, eksempelvis kjøpskvittering fra 1968, er dette faktisk mer interessant.
Det jeg er minst fornøyd med er bildene, og da tenker jeg antall og ikke kvalitet. Selv ønsker jeg (uten å måtte be om det) bilde av skive, skive (close-up), front med kasse og bezel, side-shot av krone (og eventuelt pushere), andre siden av klokka, baklokk fra utsiden, baklokk fra innsiden og urverk. Dette er viktige bilder for en vurdering av tilstand og således pris. Jeg synes også man bør si noe om sist det ble utført en service på klokka, hvis den da ikke er nyservet (se forøvrig "informasjon og vilkår" nedenfor).
Jeg liker at du har en oppsummering ("tilleggsinformasjon") for hver klokke. Det som jeg savner her er størrelse (horisontal diameter, eksempelvis 40mm for en Speedy). Videre kan det være interessant å vite kaliberet på urverket. Tilbake til eksempelet mitt ovenfor: En Speedy fra 1967 har kal. 321 verk i seg. Dette har stor innvirkning på pris ift Speedies med kal 861. Og uten informasjon eller bilder blir det vanskelig for en potensiell kjøper å vite dette.
Jeg ser at du subjektivt vurderer sjeldenhet. Jeg er usikker på hvorfor du gjør det? Er det fordi du mener at en sjelden klokke er mer verdt? I så fall er dette diskutabelt. Det er som regel ikke sjeldenhet i seg selv som er avgjørende for pris men sjeldenhet i kombinasjon med ettertraktethet. Speedyen ovenfor er ikke så veldig sjelden, men jeg ser at du ser på den som veldig sjelden. Som du forstår: Dette kan diskuteres.
Informasjon og vilkår:
Her ville jeg kanskje delt inn i en del for å selge klokker (med provisjon) og vilkår for kjøper av klokkene du tilbyr. Her har jeg også et par ting å bemerke, noe som jeg tenker vil komme på plass etter hvert.
Vilkårene er jo tett knyttet opp i mot den prisen du tar på klokkene. Og her er det viktig å skille mellom forhandlere og privatpersoner som selger på salgsforaene på nettet. Som forhandler er det legitimt å ta en høyrere pris slik du gjør. Men det, i mine øyne, forutsetter følgende: ny-servet og garanti ift mekaniske feil (6 måneder er ok, 12 måneder er best).
Jeg ser at du selger klokkene "as-is" dvs. det samme som privatpersoner på diverse fora. I dette tilfellet er du for dyr. Som tommelfingerregel regner jeg med en 5-6000 kroner for en kronograf-service og ca. 2000 for service på et verk uten nevneverdige komplikasjoner. Igjen hvis vi bruker Speedy-eksempelet ditt, betyr det at den reelle prisen for kjøper kan bli 33-34.000 i løpet av kort tid. Dette er i overkant i dagens marked slik jeg ser det, selv for en pre-moon med kaliber 321. Hadde du solgt den med service og garanti er du nok nærmere markedsprisen. Da kan vi si at den uservet hadde kostet 23.000, dvs. i underkant av USD 4000. Gitt at Speedyen er pre-moon (og at tilstanden er NM slik det ser ut som) er dette det samme som uservervede pre-moon Speedys går for på diverse salgsfora.
Merk at mine meninger rundt pris er mine egne. Du står selvsagt fritt til å sette dine egne priser. Insentivet ditt her må jo være at du får solgt klokkene, og da må man ta i betraktning konkurransesituasjonen.
Konklusjon:
Dette er i mine øyne en veldig bra og spennende begynnelse og jeg skal selvsagt følge med på de klokkene du får inn. Men jeg må nok innrømme at det som butter mest for min del er vilkårene rundt kjøp. Sammenligner jeg med like klokker (dvs. klokker på kjøpsfora) er det greiere for meg å kjøpe en slik en. Hadde du tilbydt service og garanti, hadde du med en gang blitt mer interessant.
Utover dette virker det som om du er en etterrettelig og seriøs selger, slik at "buy the buyer" her er allerede gjort fra et kommersielt ståsted. Dette bekreftes av noen av tilbakemeldingene i denne tråden også.
Lykke til videre og håper å se deg på sonen med jevne mellomrom!