Tesla Model S

Jeg pøser på med bilder. Vi liker jo bilder, gjør vi ikke? Fant en murdered out med uoriginale mellomgrå felger (titanish). Harry? Kanskje litt. Men beintøff!

8676130606_5ee4c50c14_b.jpg

8675024793_ac2b5b7974_b.jpg

Kjørte forbi en Model S på E6, må si det er en nydelig bil. Jeg har begynt å tenke litt på en slik en, da jeg får ca 160 kr i bompenger hver dag når nye e18 står ferdig. Kjører har 4,5 mil til jobben hver dag, så sparer jo litt dieselpenger også. Hvordan er regnestykket ift strømforbruk pr mil, hva ligger kostnaden på? Og hvordan er servicekostnadene på en slik elbil? Mye jeg må sette meg inn i, men hadde vært morro å regnet på kostnaden med en Tesla kontra Yarisen som jeg bruker til jobb nå.

5C6F39DF-C2D3-462F-A11C-A28EF4AA2C33-15080-00000AAE4249C414_zpse67ecaad.jpg

Kjørte forbi en Model S på E6, må si det er en nydelig bil. Jeg har begynt å tenke litt på en slik en, da jeg får ca 160 kr i bompenger hver dag når nye e18 står ferdig. Kjører har 4,5 mil til jobben hver dag, så sparer jo litt dieselpenger også. Hvordan er regnestykket ift strømforbruk pr mil, hva ligger kostnaden på? Og hvordan er servicekostnadene på en slik elbil? Mye jeg må sette meg inn i, men hadde vært morro å regnet på kostnaden med en Tesla kontra Yarisen som jeg bruker til jobb nå.

Jeg har hørt tallet ca 1/5 av det en forbrenningsmotor bruker pr mil i kroner og øre. Det er hvis du lader selv og sikkert ikke langt unna sannheten. Bruker du mye eksterne ladestasjoner er det jo ofte gratis.

Ingen vet enda hvordan langtidsholdbarheten til bilen er, men i teorien er det stort sett bare bremser og hjuloppheng som krever noe særlig vedlikehold. Resten er jo som en fjernsyrt bil, nesten ingen bevegelige deler med friksjon. Men du må regne inn batterikostnad som jeg tipper er 8-10 000 i året når du deler det ut. Uansett billig.

Jeg pøser på med bilder. Vi liker jo bilder, gjør vi ikke? Fant en murdered out med uoriginale mellomgrå felger (titanish). Harry? Kanskje litt. Men beintøff!

8676130606_5ee4c50c14_b.jpg

8675024793_ac2b5b7974_b.jpg

Pent, den var lekker. :D Btw HRE er bra kvalitetsfelger.

Harry med mørke felger? Det syns ikke jeg. Men det er jo smak og behag.

Fant ut noe nå (og fått bekreftet fra Tesla) som irriterer meg grenseløst. Det har kommet alternativt sportsunderstell, et oppgradert understell som er justerbart. Standardunderstellet har justerbar høyde, men ikke stivhet. MEN... for å kunne velge dette alternativet, for øvrig til den nette blodpris av 36700 (uten moms og avgifter :eek:), må man velge de originale 21" hjulene, de også til blodprisen 22500 (det er bare påslaget opp fra 19"). WTF? Skal jeg ikke kunne velge egne felger heller nå? Vil velge 19" som da ville blitt vinterhjul, men får altså ikke det. Dette går helt mot Teslas ånd til nå med fokuset på kundenes ønsker.

Men kanskje jeg bare skal gå for stealth med mørke originalfelger likevel. @olem sitt bilde på forrige side var overbevisende, selv om det er annen farge på bilen.

Redigert av en moderator:
Tore... Pust dypt... Det er en ELbil. Du skal da for pokkern ikke perfeksjonere rundetider på ringen. Trolig kommer du ikke rundt engang;)

Tore... Pust dypt... Det er en ELbil. Du skal da for pokkern ikke perfeksjonere rundetider på ringen. Trolig kommer du ikke rundt engang;)

Ja nettopp, elbil :)

Gleder meg til vi får se tider på ringen med denne. Blir raskere enn du tror....

Jeg hadde heller ikke tenkt å kjøpe 21" felger, men etter at Performance Plus alternativet kom ombestemte jeg meg. Har bestilt bilen med ALT av utstyr:

Audi R8 e-tron oppnådde 8.09 på Ringen i fjor sommer så den er da like rask som BMW M6. Ikke dårlig. Etter å ha slitt tribunen på en del løp på Nurburgring med ørebeskyttelse ville stillheten fra en elbil rundt ringen føles helt feil. Må innrømme at det sportslige ikke akkurat står øverst på listen over egenskaper jeg ville vektlagt i en elbil.

Jeg hadde heller ikke tenkt å kjøpe 21" felger, men etter at Performance Plus alternativet kom ombestemte jeg meg. Har bestilt bilen med ALT av utstyr:

Har du tatt rød? Spenstig! Tror den blir lekker. Jeg endte opp med blå av alle ting. Gikk selvsagt bort fra alle planer i siste liten. Har også krysset for alt utenom barnesetene :)