Tesla Model S

Huff - har lyst på en model s, men ser for meg at livet med en slik bil er enklere om et par år kanskje. Risikoen er jo selvsagt at det er avgifter innen den tid..

Prøvesatt en Model S som var utstilt på Aker Brygge i helgen uten å bli så altfor imponert over interiøret, spesielt setene(kom dog rett fra S8'en som stod hos Audi).

Det jeg er mest skeptisk til er skjerm-konsolen eller hva man skal kalle den, den lagget! Mulig jeg er kravstor her, men hadde aldri klart å leve med det i det daglige liv

Setenes mangel på sportslig utforming er svært synd, men også det eneste jeg umiddelbart kan komme på som er feil med bilen.

Er det noen som har sett på den blå med mørke felger som de har fått i Oslo? Lurer på om fargen er fin og kombinasjonen med felgene er vellykket. (Se bort fra krommen da den uansett skal bort.)

@mutriakis: Hvordan var prøveturen?

Jo, den var veldig bra!
Her er en mail jeg skrev til noen kompiser rett etterpå, for de som måtte være interessert:

Førsteinntrykk: Jeg elsker den bilen jeg har, og siden den også har ganske høy standard (er det lov å si?) ble jeg ikke SÅ sinnsykt imponert over førsteinntrykket da jeg satte meg bak rattet, som jeg sikkert hadde blitt om jeg fortsatt kjørte rundt i Streamen. Men strøkent var det absolutt. Mange fete detaljer som at dørhåndtakene er integrert i bilen helt til du nærmer deg, da kommer de forsiktig ut av døren. Mange lekre designdetaljer. Ikke bare er bilen i sin helhet usedvanlig vellykket utseendemessig, men også innvendig ser det veldig bra ut. Innsiden av dørene f.eks synes jeg var utrolig lekre. Tipper det gikk med en middels stor bondegård bare i kuskinn i døra.
Den enorme skjermen tilsvarende to liggende iPad-skjermer oppå hverandre, midt på dashbordet er jo også veldig fascinerernde, og noe av det jeg vil trekke frem som ekstra fett, særlig for en som meg som elsker duppeditter og ikke kan få nok knapper. Fett å bare touche skjermen og f.eks merke hvordan motstanden i rattet går fra "normal" til "sport". HElt usannsynlig mange muligheter til å stille inn bilen slik man ønsker. Nivåregulering, stivhet, fart osv. Dessuten navigasjon, selvfølgelig, internett, absurd fett anlegg, i tillegg til alt det man vanligvis finner i en high class kjerre.
Generelt tror jeg nok at dette er den bilen jeg har fått mest high-tech-feeling av selv om jeg ikke vet om den har det siste innen f.eks sikkerhetsutstyr som sånn filskiftevarsler og annet tullball. Den føles som en bil fra fremtiden.
Setene synes jeg var sånn passe. Litt harde. I og med at motoren er bak og den er bakhjulsdrevet, så er det nesten helt flatt gulv i bilen. Også mellom forsetene. Det er ganske digg og praktisk, men så ikke så lekkert ut, synes jeg. jeg liker at det er litt feit midtkonsoll.
Bakseteplassen var mer enn god nok, vesentlig bedre enn i bimmern, og bagasjeplassen er jo helt utrolig- Særlig for å være en sånn type bil. Som en STOR kombi bak, og i tillegg har man sikkert 300 liter under panseret siden det ikke er noen motor der.
MEN det som må trekkes frem som det råeste, det er jo selvfølgelig motoren. 0-100 på 4,6 sekunder er brutalt! Jeg har tidligere kjørt biler som bruker mellom 6 og 7 sekunder, men dette er i en annen klasse, selv om jeg ikke tror vi fikk testet det fullt ut.
Det sinnsyke med batterimotor er jo at den ikke trenger å gire. Den bare mater på fra du trykker inn gassen og gir seg ikke før du har nådd toppfart. Det er heller ikke slik at den bruker lenger tid fra 80-150 enn fra 0-70, tror jeg, uten at jeg skal si det sikkert. Trykket da man la flatt jern i ca 70 var uansett helt hinsides, nesten smertefullt, og vi nådde 150 før vi fikk sagt pølse. Det var nesten tunnelsyn-feeling de to-tre sekundene aksellerasjonen brukte.
Batteriene ligger klint ned bok bakken, fyller hele "bunnen" så tyngdepunktet er ekstremt lavt. Motoren ligger også rett over bakakselen så utgangspunktet er på mange måter perfekt for en sportsbil.
I bilen vi kjørte var det overraskende mye hjulstøy, men som sagt er dette visstnok allerede utbedret.
Man savner jo selvfølgelig også den digge lyden som ville sittet i en bensinmotor med tilsvarende ytelser, men her må man huske på at man faktisk betaler … tja halvparten? av hva denne bilen ville kostet om den hadde bensinmotor med samme ytelser. Jeg tipper egentlig enda mindre. Hva koster en Panamera Turbo om dagen?
I tillegg til å være svært tiltalende i høy fart, var den også nydelig å kjøre i rolig tempo. Å stå stille og sette bilen forsiktig i bevegelse uten ANTYDNING til rykk eller napp eller rusing i motor osv, var en ganske magisk følelse. Joa, det er litt sånn i Buddyen også, men det kan liksom ikke sammenlignes med en ENORM luksusbil med over 400 hk under pans… karosseriet.

Fra meg blir det en 5-er Det som trekker ned er at det er en elbil, som jeg tross alt ikke har 100% god- følelse med å skulle kjøpe mtp annenhåndsverdi, batteriets levetid osv. Og en ting til: Det er en rå bil, men det er ikke en Porsche, en Ferrari eller Aston Martin. Det er en forholdsvis ny og ukjent Tesla. Det er litt som med klokker. Seiko lager noen halvautomatiske klokker (grand seiko) som koster en drøye 50K, som sannsynligvis er noe av det sjukeste urverket du kan ha på armen, og som sannsynligvis ville kostet det firedobbelte om den ble produsert i Sveits. Men det er fortsatt en Seiko. Skal du først ha det beste innen urverk så vil du at den skal hete Patek Phillipe eller A.Lange&Söhne. Det gir en bedre følelse, rett og slett. Med mindre du bare goller deg så sinnsykt over pengene du har spart at du driter i akkurat dét.

Jaja, nå ble det mye babbel fra meg. Anbefaler alle som har anledning tll å ta en prøvetur. Fikk forøvrig også god følelse for verkstedet selv om han fyren som var med oss i bilen var litt nerdete.

Takk for meg.

Redigert av en moderator:
Takk for rapport.

Motortrend har forresten kjørt 0-100 på 3,9 :) Er visst nok litt mer sprut på nær full lading.

Vet du noe mer om når du får din @Celter? Jeg hadde forventet levering nå i september, har i alle fall fått indikasjoner på det før, men i dag sa de at jeg får den i første halvdel av november... :mad:

Jo, den var veldig bra!

MEN det som må trekkes frem som det råeste, det er jo selvfølgelig motoren. 0-100 på 4,6 sekunder er brutalt! Jeg har tidligere kjørt biler som .

Fra meg blir det en 5-er Det som trekker ned er at det er en elbil, som jeg tross alt ikke har 100% god- følelse med å skulle kjøpe mtp annenhåndsverdi, batteriets levetid osv. Og en ting til: Det er en rå bil, men det er ikke en Porsche, en Ferrari eller Aston Martin. Det er en forholdsvis ny og ukjent Tesla. Det er litt som med klokker. Seiko lager noen halvautomatiske klokker (grand seiko) som koster en drøye 50K, som sannsynligvis er noe av det sjukeste urverket du kan ha på armen, og som sannsynligvis ville kostet det firedobbelte om den ble produsert i Sveits. Men det er fortsatt en Seiko. Skal du først ha det beste innen urverk så vil du at den skal hete Patek Phillipe eller A.Lange&Söhne. Det gir en bedre følelse, rett og slett. Med mindre du bare goller deg så sinnsykt over pengene du har spart at du driter i akkurat dét.
[/I]

Takker for innlegg av beste Bil-stil. Dette er noe som må prøves. Jeg opplevde det som helt merkelig da jeg kjørte Prius. Der var det ingen støy, men også en helt annen bil!

Tesla må jeg prøve. Angående batteri bytte til slike, så fikk jeg høre at full pakke til Prius ligger på ca 15k, og de regner med at de skal leve i 15 år.

De store kostnader sin tid begynner å svinne.

:cool:

Vet du noe mer om når du får din @Celter? Jeg hadde forventet levering nå i september, har i alle fall fått indikasjoner på det før, men i dag sa de at jeg får den i første halvdel av november... :mad:
Hei Tore. Jeg fikk min på torsdag. Gled deg, bilen har så langt oppfyllt alle mine forventninger og litt til.

Prøvekjøring er booket den 11. :).
Skal eventuelt ha den på leasing, men har hørt at de setter restverdien vanvittig lavt - er det noen med noe erfaring rundt dette?

Skal eventuelt ha den på leasing, men har hørt at de setter restverdien vanvittig lavt - er det noen med noe erfaring rundt dette?
Lav restverdig genererer jo større mnd avdrag for deg som fakturamottaker. Er vel vanlig med rundt 52-58 % i rest. Men helt klart umulig og spå restverdig på disse bilene tre år frem i tid. Tesla et også restverdiggarantist og således tar all risiko,men kan fint også tjene 50-70K pr bil om markedet er der fremdeles.

Restverdi blir også generert av tilbud og etterspørsel. I dag og et par år fremover er det nok mange som kan tenke seg en ny-brukt ELbil. Model S er alene i sin klasse, så den bør vel stille godt for ikke å synke så mye. Derimot går utviklingen veldig fort.... Blir den derfor fort gammel? da spesielt gamme led tanke på teknologi? Sammenliknet med PCer så var på 90-tallet en tre år gammel maskin ubrukelig. I dag kan de godt brukes. Det er ikke akkurat det samme, men det er snakk om høyteknologi.

Noen som husker Prius 1? Det er fryktelig lenge siden jeg så en slik på veien. Prius 2 er heller ikke så vanlig....

Tesla oh ELbil (og Hybrid) er kanskje (i dag) bilen du kjøper ny og selger når den er 2-3 år?

Uansett, jeg må få somlet meg bort og prøvd en S

Prøvekjørte Tesla sist fredag. Farlig rask akslerasjon, selv med 5 personer i bilen. Behagelig å kjøre (luftfjæring). Romslig innvendig og stort bagasjerom bak pluss et mindre foran under panseret. Når du betaler 500.000++ så koster hattehylla kr. 1.600 ekstra! En liten plate med teppe på. Someone is getting screwed. Men datteren min likte "Ipad-bilen". Litt usikker på om disse dørhåndtakene tåler underkjølt regn som fryser på karroseriet? Tror jeg venter med å bestille til jeg hører hvilke erfaringer folk har gjort seg i januar og februar med 25 kalde.

Prøvekjørte Tesla sist fredag. Farlig rask akslerasjon, selv med 5 personer i bilen. Behagelig å kjøre (luftfjæring). Romslig innvendig og stort bagasjerom bak pluss et mindre foran under panseret. Når du betaler 500.000++ så koster hattehylla kr. 1.600 ekstra! En liten plate med teppe på. Someone is getting screwed. Men datteren min likte "Ipad-bilen". Litt usikker på om disse dørhåndtakene tåler underkjølt regn som fryser på karroseriet? Tror jeg venter med å bestille til jeg hører hvilke erfaringer folk har gjort seg i januar og februar med 25 kalde.

Det er sikkert lurt å vente litt hvis man har tålmodighet til det. Det hadde ikke jeg:)
Når det gjelder dørhåndtakene er jeg ikke spesielt bekymret. De har vært gjennom en hard vinter i Canada uten at jeg har lest om noen problemer. De er oppvarmet og det skal nok litt til før de fryser til.

For noen år siden var det Cayenne-kolonner som kom til fjells i høstferien.

Da jeg kjørte innover til Oslo fredag ettermiddag kom de sedvanlige Cayenne-, BMW- og Audi-kolonnene, men jaggu kom det ikke en bunke med Tesla også. Tøffe biler, som jeg regner med å se mange av her oppe fremover. Og som ivrig motstander av el-biler må jeg bare bite i gresset, krype til korset etc. En slik en har jeg fankern meg lyst på.

Det blir spennende å lese om erfaringene til vinteren.

Klart at norskt underkjølt regn kan bli en utfordring. Tror jeg... Norsk vinterføre med slik sprek motor... Hvordan blir det opp til Gaustadblikk? kan det være mye elektrisk som kan gå? (Mann har nok lært litt siden "Luckas skapte mørket". (Engelsk humor)).

Det kommer en reportasje om Model S på Brooom nå på torsdag! Den vil jeg prøve å få med meg!

Dette er noe som kommer1).

Det finnes så mye elektronikk i dagens moderne biler, så at dette skulle bli noe større problem for Tesla enn for røkla har jeg liten frykt for.

At det fortsatt finnes elektroniske komponenter som ikke fungerer under 35 minus kompenseres med finurlige varmeløsninger.

@Celter, du kommer deg nok til fjells. Og når du gjør det, så er du velkommen innom på en kaffe mens jeg tester kjerra.

Det kommer en reportasje om Model S på Brooom nå på torsdag! Den vil jeg prøve å få med meg!

Jeg tør å spå at Broom sin reportasje er like nevenyttig som en smeltet pinne-is. Larsen er jo begeistret over alt fra skikkelige drittbiler til gode biler, og helt umulig å vite om dette er meninger som er kjøpt og betalt eller god bil-journalistikk. Gleder meg til å se top gear sin review av den...